Több hete követjük a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti út történetét. A beruházás lényege, hogy a Meszes-völgyön át szeretne a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új, aszfaltozott utat építtetni, amin le tudják szállítani a környéken kivágott fákat. A hatástanulmány szerint az erdészet útja a 8719-es, Kőszegszerdahely és Kőszeg közötti közútra csatlakozna rá. Itt a fát szállító kamionok vagy Kőszegen át, vagy Kőszegszerdahely - Kőszegdoroszló - Lukácsháza irányban érhetnék el a 87-es főutat.
Igen ám, de az elmúlt időszakban Básthy Béla (Fidesz-KDNP), Kőszeg polgármestere jelezte, hogy hajlandó lezárni a Pogányi utat a teherautó-forgalom elől a kőszegiek nyugalma érdekében. A nevezett Pogányi út egyébként nemrég készült el, de a tervezéskor eleve nem számoltak nagy teherautó-forgalommal, ráadásul a fát szállító kamionok a "teszkós" körforgalmon keresztül is át kéne haladniuk, majd a vasútállomásnál a kereszteződést is tovább terhelnék; az itt található hídról nem is beszélve.
Ha valóban kitiltják innen a teherforgalmat, egyetlen lehetőség a Kőszegszerdahely - Kőszegdoroszló - Lukácsháza útvonal lesz az erdészet számára, ahol szállítani tudják a kivágott fákat.
Emiatt levelet írtam Kőszegszerdahely és Lukácsháza polgármesterének is, mivel arra voltam kíváncsi, hogy hallottak-e egyáltalán az erdészeti tervekről, megkeresték-e a települések vezetőit a teherautó-forgalom miatt. Továbbá arra is kíváncsi voltam, hogyan fogadják a lakosok ennek lehetőségét a falvakban, esetleg itt is napirenden van-e a súlykorlátozás, ahogy ezt Velem is megtette.
Kőszegszerdahelyről cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz, Virág János (független) Lukácsháza polgármestere azonban meglepő levelet írt a kérdéseimre.
Az erdészeti úttal kapcsolatban nem keresett meg az Erdészeti Zrt.
- kezdi levelét Virág.
Majd azt írja, a fa szállítása eddig is Lukácsházán keresztül, a 87-es főúton zajlott.
A tervről hallottam és át is olvastam a környezetvédelmi hatástanulmányt. Abban nem szerepel, hogy a szállítás Kőszegdoroszló felől történne. Ezért erről nincs tájékoztatva a lakosság, de a Kőszeg és Vidékéből és egy egyéb hírportálokból nyomon követhető az elképzelés.
Itt jegyezném meg, hogy a múlt héten kitiltottak minket az úttal kapcsolatos közmeghallgatásról, ahová éppen azért akartunk bemenni, mert a tervezett út nem csupán a közvetlenül mellette élőkre lesz hatással, hanem a környező vidéken lakókra is, akiknek szerintünk ugyanannyi joguk van tájékozódni, mint azoknak, akiknek közvetlenül a tervezett út mellett van telke.
Virág úgy folytatta, hogy
ha a szállítás Kőszegdoroszló felől történne az a két derékszögű kanyar miatt nagyon nem lenne szerencsés. Ez az út is a Magyar Közút kezelésében van, tilalmat nem tudok rá eszközölni. 2014-ben Kőszegdoroszlón egy kamionos cég kívánt letelepedni és akkor a Közút feltételekhez kötötte volna a kamionos forgalmat. Nem tudom mi a Közút álláspontja most.
A múlt heti közmeghallgatáson - a hanganyag szerint - Básthy Béla azt mondta, nekik van egy elképzelésük a megoldással kapcsolatban, de erről később tudnak majd egyeztetni a felek.