Viszont legalább már nem ázik be hazánk egyik legfontosabb vasúti épületegyüttese.
"Immár a második daru is üzembe állt a mintegy 8200 négyzetméteren megújuló tetőszerkezeten a folyamatos munka segítése érdekében. A vágánycsarnok tetőzetén a már folyamatban lévő első fázisban tervezett bontási műveleteket az ütemterv szerint előreláthatóan ősszel fejezik be"
- olvasható a MÁV közleményében. Mint írják, a csarnok főtetejének deszkaborítása 25, a fémlemezek bontása 80, a felállványozott tető üveges részének a bontása pedig 50 százalékos készültségű jelenleg. Folyamatban van az acél tartószerkezetek tisztítása és a statikus felülvizsgálat, valamint elkezdődött a felső oldalbevilágítók üvegezésének bontása az Eiffel tér felől.
Az elmúlt hónapokban a csarnokba futó vágányok felsővezeték-hálózatát szerelték, és a csarnok előtt új, ideiglenes ütközőbakokat építettek be a 10-13. vágányok lezárására, hogy a külső sínpárok a felújítás alatt is használhatók legyenek a vonatforgalom számára. Megépült a csarnokban egy 70 ezer légköbméteres térállvány a csak állványról végezhető szakértői felmérések elvégzésére, továbbá egy 7000 négyzetméteres védőhálót is kialakítottak az utasok és a munkások védelme érdekében.
Évek óta kritikus állapotvan volt már a tető
Természetesen mind a MÁV, mind az állam tisztában volt vele, hogy az épület az elmúlt években egyre rosszabb állapotba került, ennek ellenére a bürökratikus ping-pong-on kívül nem sok minden jelezte, hogy az épületnek amúgy van tulajdonosa is.
A végeredmény jól ismert: az utascsarnokban egy-egy eső alkalmával már esernyővel kellett várakozniuk az utasoknak, vagyis az utoljára 1979-ben felújított és részben kicserélt tetőszerkezet végzetesen tönkrement. Az állapotokat tökéletesen a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület 2014-es videója mutatja meg igazán:
Security Check Required
null
Jellemző, hogy a 2010-es kormányváltást követően megígért és belengetett teljes körű felújításból végül semmi sem lett, pedig az akkori tervek között szerepelt az akadálymentesítés és az utastájékoztatás korszerűsítése is.
Mielőtt azonban örömünkben kilotyálnánk az állomási restiben zsákmányolt fröccsünket: a mostani rekonstrukió csupán a tetőszerkezetet és a homlokzati üvegfalat érinti, vagyis a pályaudvar balkáni színvonalán csupán annyit emel, hogy a jövőben már nem kell esernyő a pályaudvar használatához.
Az eredetileg 2,5 milliárd forintosra becsült beruházásból végül 9 milliárdossá hízó rekonstrukciót a Mészáros-család cége, a Fejér B.Á.L. előtt befutó Magyar Építő Zrt. végezheti. Utóbbi – többek között – olyan közbeszerzéseket nyert meg, mint a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója, a Magyar Zene Háza vagy éppen – a ZÁÉV Építőipari Zrt.-vel közösen – a Puskás Aréna felépítése.