A járvány egyik mellékhatásaként naponta szabadulnak el az indulatok a szombathelyi belvárosban. Az is kiderült, hogy sok autós nincs egészen tisztában a közlekedési szabályokkal (KRESZ), és az is, hogy mindennek az oka az ingyen parkolás. Ami tovább rontotta az amúgy is omladozó állampolgári fegyelmet.
Kis körkép: a Széll Kálmán utcai Gyöngyös hidat különösen kedvelik a nagy terepjárók tulajdonosai. Nincs olyan napszak, hogy ne állna kettő, vagy több monstrum a hídon, de azért nagy néha sima személyautót is beengednek maguk közé. A zöldek által „klímakoporsónak"nevezett járművekbe magabiztos fiatalemberek szállnak, kevély fölénnyel. A KRESZ viszont a gyengéjük lehet, hiszen hídon parkolni szigorúan tilos. Vagy tudják, de úgy gondolják, ők megtehetik.
Az egyik terepjáróst megkérdezzük: tudja-e, hogy itt tilos a parkolás? Mire ő: – Közöd? Aztán kegyesen hozzá teszi: – Más is van itt, mit zavar ez téged? Igaz is, mit zavar, ha a hatóságokat se nagyon zavarja. A vírus korszak előtt csak úgy röpködtek itt a büntető cédulák, rendőri feljelentések és persze a mikuláscsomagok, most semmi. Csoda, hogy egyre többen gondolják úgy, mint az említett hídon parkolók?
Az állomás környékén jobb a helyzet, de ez csak azért van, mert a terület jó része eleve foglalt. Buszpályaudvar, taxi beálló, üzemi terület. Az emlékmű környékén lehet még megállni, egészen a kanyarig. Itt úgy variálnak a szabályszegők, hogy felállnak fűre, vagy megállnak a felfestett, vagyis tilos sávokon. Csodák csodája, az elektromos töltőhelyet szabadon hagyják... Valószínűleg zavarja őket a sok zöld festék és a csillogó töltőoszlop.
A fegyelmezetlenség igazi elszenvedői a belvárosban élők
De mitől szabadultak el ennyire egyes autósok? A kezdet a kormány ingyenes parkolási rendelete volt, ami kettős hatást váltott ki. Az egyik a nagyvárosi, többnyire ellenzéki vezetésű önkormányzatokra mért ütés olt. Szombathely esetében a 3 hónapos bevétel kiesés mintegy 150 millió forintos veszteséggel jár. Ez a pénz nyilván nagyon fog majd hiányozni valahonnan. A másik a mindent lehet, sajnos a karantén által is felerősített érzése. Mivel a parkoló őrök nem büntethetnek, a hatóságoknak meg van épen elég más dolguk, az ellenőrzés is legyengült. Ettől még többen kaptak vérszemet és a kör beindult.
A fegyelmezetlenség igazi elszenvedői a belvárosban élők, maguk is autósok. Nekik az ingyenes parkolás évi 10 ezerbe kerül, hiszen meg kell venniük a szürke bérletet. Most ők azok, akik vagy napokig meg sem mozdulnak – hogy lakásuk előtt, vagy közelében parkolhassanak – vagy foglalt a helyük és a város távolabbi részeiben kénytelen megállni.
D. Ágota a Király utca melletti tömbbelsőben lakik, az udvaron parkol. Mint mondja, a napja lutrival indul. – Vagy állnak mögöttem, vagy nem. Ha állnak, akkor annyi, leshetem az ablakból, mikor kotródik el az illető. Már rá sem szólok, minek. Lutri kettő, hogy mi áll mögöttem. Ha áruszállító, vagy csomagküldő, az a jobbik eset. Ha civil autó, akkor lehet, az egész napom autózás-mentes lesz. Mármint nekem.
Ágota időközben képezte magát, összefogott érintett lakótársaival, előkerült a civil kurázsi. – Ez egy ingyencirkusz. Arra való, hogy összeugrasszák az embereket és feszültséget gerjesszenek. Mindenhol ilyet látni már, a békétlenség lett a normális állapot. Most azt csinálom, hogy belógok a kocsival a parkoló közötti útra, így nem, vagy csak nehezen tudnak elmenni mellettem. Ha vidéki az illető, vagy külvárosi, akkor nem kockáztat, tovább áll. Persze, ebben az is benne van, hogy meghúzhatják a kocsimat, de nem számít, húsz éves is elmúlt már. A lényeg, hogy összefogtunk, működik. Nincs mese, meg kell magunkat védeni.