Így szabadulhat fel Szombathely közlekedése

Nagy Donát 2020-11-23 19:50:00
Készül a város új közlekedési koncepciója, de azért mi is besegítünk ötleteinkkel.

Lassan ki lehet tenni a Szombathely kezdetét jelző KRESZ-táblára a Megtelt feliratot. Hosszú éveken át tulajdonképpen senki nem foglalkozott azzal a forgalomnövekedéssel, aminek káros hatásait mindannyian nyögjük, mindezt a napnak egyre hosszabb szakában. Igaz, a koronavírus okozott nem kicsi forgalomcsökkenést, de alapvetően lassan lehetetlen napközben normálisan közlekedni a városban.

A problémák rendkívül összetettek, hiszen egy külön szakma foglalkozik forgalomtechnikával és -szervezéssel. Az Éljen Szombathely! alkotta városvezetés nemrég alá is írt egy szerződést, melyben a szakembereket nem kicsi feladattal bízták meg: "Szombathely komplex közlekedési koncepciójának megalkotását a teljes funkcionális várostérség egészére vonatkozóan, minden közlekedési ágra és a közlekedés valamennyi szereplőjére kiterjedően". 

A munkát a budapesti Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft. készítheti el, 33 millió forintért. A tervezés során a cégnek a funkcionális várostérség egészére vonatkozóan, minden közlekedési ágra és a közlekedés valamennyi szereplőjére kiterjedően kell kidolgoznia Szombathely fenntartható mobilitási tervét.

Egyszerű szombathelyi lakosként nyilván kevesebb adat áll a mi rendelkezésünkre, illetve az összegekről is maximum sejtéseink lehetnek, mindenesetre had álljunk elő néhány ötlettel, ami szerintünk kihúzná a várost a közlekedési csávából. Haladjunk kívülről befelé.

Kis képzavarral élve egy modern, európai város számára elkerülhetetlen - lenne - egy teljes elkerülő út, amelyet használva nem kéne a város útjain annak is autóznia, aki amúgy nem akar megállni Szombathelyen. Jelenleg a vasi megyeszékhely elkerülője nagyon hiányos, és a meglévő utak gyakran már szerves részei a város közlekedésének. Egyébként talán ez a beruházás a legdrágább, és kormányzati segítség nélkül megvalósíttathatatlan.

Nálunk viszont hiába kormánypárti az országgyűlési képviselő, alig haladnak a dolgok a teljes elkerülő megépítése felé. Bezzeg ha MotoGP pálya lenne...

Kőszeg felől érkezve, a kézi autómosó előtt lévő körforgalomból kellene nyílnia balra az északi elkerülőnek. Ez valahol az egykori határőrlaktanyánál haladna el, majd a Söpte felé vezető 8639-es utat keresztezve az M86-os felüljárónál csatlakozna be. Ebből talán valamikor lesz is valami, a közbeszerzés már le is zajlott a nyáron.

Sé felől, a nemrég megépült fociakadémián át indulna a nyugati elkerülő út, ami a Parkerdőn keresztül az egész várost megkerülve végül valahol a Petőfitelep környékén csatlakozna be a 86-os fűútba.

Ezen utak tervével már 2018-ban is kampányolt Hende Csaba (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője. 3 évvel ezelőtt azt írta, hogy

Ha megválasztanak, ezért a nagy célért fogok küzdeni, dolgozni!

Facebook

null

Az elmúlt években azonban további problémává vált, hogy a 86-os és 87-es út közös szakasza (a Tesco előtti négy sávos út, illetve a felüljáró) már nem látja el elkerülő feladatát.

Itt ugyanis összeengedik az áruházak vásárlóit, a gyárba igyekvő munkásokat a tranzitforgalom kamionáradatával, mindezt megspékelve egy kétsávos halálkörforgalommal.

Valahogy meg kéne oldani, hogy legalább az érkező kamionforgalom ne ugyanazt az utat használja, mint a városban lakók. Egy esetleges felüljáró építése a tranzitforgalom számára a körforgalom fölé talán megoldás lehet, ellenben nagyon ronda és drága a megvalósítás.

Valószínűleg a problémát egy még újabb elkerülővel fogják orvosolni, ami Zanatnál kezdődne, és Gyöngyöshermántól délre folytatódna, Egyházasrádócnál becsatlakozva az M86-osra minden települést elkerülve. Ennek az útnak a tervezésére kiírt közbeszerzését szintén nyáron írták alá.

Az új út elkészültéig azonban probléma, hogy a 86-os főút délen lámpás kereszteződéssel szeli át a Rumi utat, Gyöngyöshermán határánál. Az érzékelőkkel ellátott lámpa pedig nagyon megakasztja a forgalmat, a két vasúti átjáróról nem is beszélve.

Haladjuk a városon kicsit beljebb. Következő hiányosság az általam csak belső elkerülőnek hívott útszakasz az északi városrészben. A Kámon-Olad összekötő út a Vadász étteremnél véget ér, így aki a Metro áruház felé szeretne tovább menni, az a kis utcákban kénytelen haladni. Pedig csupán egy rövid szakasz hiányzik a Saághy István utcából, igaz, egy ingatlan éppen útban van, és hidat is kéne építeni.

Délen szintén szükség lenne rá, hogy az Aldinál lévő utat befejezzék, és összeköttetésben legyen nyugat felé a szintén nem létező elkerülővel, illetve legyenek belőle leágazások a Jáki, valamint a Külső-Nárai útra. A tervezett szakasz egy része Szent Quirinusról már megkapta elnevezését.

A hamarosan elkészülő körforgalom a Bagolyvárnál jó irány, de a környező utcák egyirányusítására szükség lenne, hiszen jelenleg is a két sávból az egyiken végig parkolnak az ingatlanok tulajdonosai.

Még idén elkészül a körforgalom a szombathelyi Nárai utcában

Szombathelyen mindenki ismeri azokat a tipikus csomópontokat, amik egy egyszerű hétköznap délután is nagyon hamar bedugulnak. A forgalmi káosz többnyire abból adódik, hogy a megyeszékhelynek máig nincs teljes, akár kétszer két sávos elkerülője, amin könnyedén ki lehetne kerülni a várost. Emiatt a város egyik végéből a másikba, vagy akár két másik település között autózva is kénytelen az autós a város felé menni.

A Bartók Béla körút és a Rohonci kereszteződése is át lesz alakítva, itt a Csónakázó-tó felől érkező forgalmat nem tudja jelenleg normálisan kezelni a közlekedési lámpa.

Az utak építésén kívül azért máshogyan is be lehet avatkozni a város közlekedésébe. Ha van rá pénz, akkor fejleszteni kell a parkoló placcot a belvárosi Gazdabolt mellett a Kiskar utcában, sőt, akár a közeli benzinkutat is száműzni lehetne egy belváros széli hatalmas parkoló kialakításához. Innen valóban 3 perc besétálni a Fő térre, de az autósforgalom elől megkímélnénk a szűk utcákat.

Amit még mindenképpen át kéne gondolni, az a közlekedési lámpák ütemezése. Szombathelyen ugyanis messze nem tökéletes a zöldhullám.

Olykor a Thököly Imre utcában érkezve, és a Zanati út felé autózva 4-szer, 5-ször is meg kell állni a piros lámpánál. Ennek pedig sokszor az az oka, hogy a Zanatin lévő lámpák pirosra váltásának rossz az ütemezése, a szabályos 50 km/h-s sebességgel haladva néhány autó minden lámpánál "benn ragad" - ez pedig a következő zöldhullámban érkezőket kényszeríti szinte megállásra.

A lámpás csomópontokat amúgy is felül kellene vizsgálni, sok helyen átalakultak már a lakosok útvonalválasztási szokásai, így este egy kihalt kereszteződésben is ácsoroghatunk sokáig a pirosnál, miközben senki sem jön.

A legtöbb helyen - de nem mindenhol! - a körforgalom remek csomóponti eszköz, még annak ellenére is, hogy sokan a mai napig nem tudják megfelelően használni; így olyankor is állóra fékeznek, amikor semmi sem jön balról vagy a zebrán.

A buszközlekedés átalakításának fejtegetésébe kellő tapasztalat híján nem mennék bele, iskolás korom óta nem igazán buszozok, a kerékpár, és újabban az elektromos roller a fő közlekedési eszközöm.

Újabb bicikliút épül Szombathelyen, ezúttal a Stromfeld lakótelep szélén

Legutóbb pár napja írtunk arról, hogy a Jókai Mór utcában jelölték ki a dél felé haladó bicikliút nyomvonalát. Ma pedig a Stromfeld lakótelep melletti áruházaknál találkoztunk a földből kinőt jelzőcölöpökkel. Ahogy Bokányi Adrienntől (Éljen Szombathely!), a választókerület önkormányzati képviselőjétől megtudtuk, itt nem csupán arról van szó, hogy az áruházakba könnyebb lesz eljutni, ugyanis két irányú gyalog- és kerékpárút épül, a 11-es Huszár út körforgalmától egészen a Söptei úti körforgalomig.

Kerékpárutakkal pedig az országos átlaghoz képest jól el vagyunk látva, ezt csak megfejelik azok az építkezések, amik kimondottan a bicikliúthálózatot fejlesztik.

De azért van pár para helyzet a biciklisek szempontjából is.

A Paragvári utcában a belváros felé tekerve egyszer csak véget ér a járdából kihasított kerékpárút, a bicikliseket pedig az úttestre terelik, ahol a tovább haladás pár méter után már meg is van tiltva. Hasonlóan necces, amikor a Perint parton tekerünk a belváros felé vezető kerékpárúton, a Shell benzinkútnál átmegyünk az úttesten, a Gazdabolt mellett balra el. A zebra után pedig a buszöbölbe terel a sárga csík, ami után egy körforgalomban találjuk magunkat.

A legfélelmetesebb azonban a Zanati út, ahol a vasút alatti átjárónál szabályszerűen az úttesten kéne tekerni. Itt az emberek 95 százaléka (beleértve magamat is) meg sem kísérli ezt, inkább a túloldalon biciklizik a járdán. Igazi közlekedéstechnikai ínyencség, ahogy az aluljáróban kialakult egy afféle baloldali közlekedés a kerékpárosok között, ugyanis a belváros felé igyekvők mellett szabályszerűen csak tőlük balra férni el. De később az egész Zanati út elég félelmetes a sok beágazással, illetve az úttesten való ide-oda átkeléssel.

Bízunk benne, hogy a készülő közlekedési koncepció a fentebb felsoroltokon kívül is minél több meglévő hibát fog orvosolni anélkül, hogy helyettük újabbakat szülne.

Szólj hozzá!

Győzelemmel kezdte az egyiptomi világbajnokságot a férfi kéziválogatott

Zöld-foki Köztársaság kipiálva, vasárnap Uruguay következik.

Tűz volt egy sárvári lakásban

A város hivatásos tűzoltói eloltották a lángokat.

Török sztárcsapathoz igazolt a válogatott focista, Szalai Attila

Másfél év után távozik a ciprusi Apollon Limasszoltól.

Terrortámadással és a Parlament lerohanásával fenyegetőzött, letartóztatásban marad

A hajléktalan férfi többször állt már pszichiátriai kezelés alatt.

Nagy Feró 75: Új dallal készült a Fatal Error

A szombathelyi gitárossal, Joós Bencével felálló együttes is szülinapi bulit tart.

Az ADOM Diákmozgalom többek között az javasolja, idén se legyen szóbeli érettségi

Emellett még hat javaslatuk van az érettségi vizsgák kapcsán.

Ausztriát is jelentősen érintheti a brit vírusmutáció

Az országban 70-100 gyanús esetet találtak a napokban.

Így fog kinézni a Keleti pályaudvar utascentruma, ha elkészül

Bár, mint korábbi cikkünkben leírtuk, ez teljes pályaudvar-felújításnak aligha nevezhető.

Közeledik a választás, „napirendre került” a 82-es út új győri bevezető szakaszának tervezése

Elkezdtek foglalkozni vele, de az út megépítésére még sok évet kell várni.

Trump még gyorsan belerúgott a Xiaomiba

Elnökségének utolsó napjaiban feketelistára tette a népszerű techcéget.

Operatív törzs: túl jól haladnak az oltások Magyarországon

Megtartják februárban a központi írásbeli felvételiket.

Új erőnléti edző érkezett az Egis Körmendhez

Saša Ogrizović helyett Jure Muršec érkezett a vasi csapathoz.

A gyermekeket bármikor zaklathatják az interneten

A szakértők szerint a szülők feladata lenne a helyzet kezelése.

van még itt cikk a témában: