Így szabadulhat fel Szombathely közlekedése

Nagy Donát 2020-11-23 19:50:00
Készül a város új közlekedési koncepciója, de azért mi is besegítünk ötleteinkkel.

Lassan ki lehet tenni a Szombathely kezdetét jelző KRESZ-táblára a Megtelt feliratot. Hosszú éveken át tulajdonképpen senki nem foglalkozott azzal a forgalomnövekedéssel, aminek káros hatásait mindannyian nyögjük, mindezt a napnak egyre hosszabb szakában. Igaz, a koronavírus okozott nem kicsi forgalomcsökkenést, de alapvetően lassan lehetetlen napközben normálisan közlekedni a városban.

A problémák rendkívül összetettek, hiszen egy külön szakma foglalkozik forgalomtechnikával és -szervezéssel. Az Éljen Szombathely! alkotta városvezetés nemrég alá is írt egy szerződést, melyben a szakembereket nem kicsi feladattal bízták meg: "Szombathely komplex közlekedési koncepciójának megalkotását a teljes funkcionális várostérség egészére vonatkozóan, minden közlekedési ágra és a közlekedés valamennyi szereplőjére kiterjedően". 

A munkát a budapesti Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft. készítheti el, 33 millió forintért. A tervezés során a cégnek a funkcionális várostérség egészére vonatkozóan, minden közlekedési ágra és a közlekedés valamennyi szereplőjére kiterjedően kell kidolgoznia Szombathely fenntartható mobilitási tervét.

Egyszerű szombathelyi lakosként nyilván kevesebb adat áll a mi rendelkezésünkre, illetve az összegekről is maximum sejtéseink lehetnek, mindenesetre had álljunk elő néhány ötlettel, ami szerintünk kihúzná a várost a közlekedési csávából. Haladjunk kívülről befelé.

Kis képzavarral élve egy modern, európai város számára elkerülhetetlen - lenne - egy teljes elkerülő út, amelyet használva nem kéne a város útjain annak is autóznia, aki amúgy nem akar megállni Szombathelyen. Jelenleg a vasi megyeszékhely elkerülője nagyon hiányos, és a meglévő utak gyakran már szerves részei a város közlekedésének. Egyébként talán ez a beruházás a legdrágább, és kormányzati segítség nélkül megvalósíttathatatlan.

Nálunk viszont hiába kormánypárti az országgyűlési képviselő, alig haladnak a dolgok a teljes elkerülő megépítése felé. Bezzeg ha MotoGP pálya lenne...

Kőszeg felől érkezve, a kézi autómosó előtt lévő körforgalomból kellene nyílnia balra az északi elkerülőnek. Ez valahol az egykori határőrlaktanyánál haladna el, majd a Söpte felé vezető 8639-es utat keresztezve az M86-os felüljárónál csatlakozna be. Ebből talán valamikor lesz is valami, a közbeszerzés már le is zajlott a nyáron.

Sé felől, a nemrég megépült fociakadémián át indulna a nyugati elkerülő út, ami a Parkerdőn keresztül az egész várost megkerülve végül valahol a Petőfitelep környékén csatlakozna be a 86-os fűútba.

Ezen utak tervével már 2018-ban is kampányolt Hende Csaba (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője. 3 évvel ezelőtt azt írta, hogy

Ha megválasztanak, ezért a nagy célért fogok küzdeni, dolgozni!

Facebook

null

Az elmúlt években azonban további problémává vált, hogy a 86-os és 87-es út közös szakasza (a Tesco előtti négy sávos út, illetve a felüljáró) már nem látja el elkerülő feladatát.

Itt ugyanis összeengedik az áruházak vásárlóit, a gyárba igyekvő munkásokat a tranzitforgalom kamionáradatával, mindezt megspékelve egy kétsávos halálkörforgalommal.

Valahogy meg kéne oldani, hogy legalább az érkező kamionforgalom ne ugyanazt az utat használja, mint a városban lakók. Egy esetleges felüljáró építése a tranzitforgalom számára a körforgalom fölé talán megoldás lehet, ellenben nagyon ronda és drága a megvalósítás.

Valószínűleg a problémát egy még újabb elkerülővel fogják orvosolni, ami Zanatnál kezdődne, és Gyöngyöshermántól délre folytatódna, Egyházasrádócnál becsatlakozva az M86-osra minden települést elkerülve. Ennek az útnak a tervezésére kiírt közbeszerzését szintén nyáron írták alá.

Az új út elkészültéig azonban probléma, hogy a 86-os főút délen lámpás kereszteződéssel szeli át a Rumi utat, Gyöngyöshermán határánál. Az érzékelőkkel ellátott lámpa pedig nagyon megakasztja a forgalmat, a két vasúti átjáróról nem is beszélve.

Haladjuk a városon kicsit beljebb. Következő hiányosság az általam csak belső elkerülőnek hívott útszakasz az északi városrészben. A Kámon-Olad összekötő út a Vadász étteremnél véget ér, így aki a Metro áruház felé szeretne tovább menni, az a kis utcákban kénytelen haladni. Pedig csupán egy rövid szakasz hiányzik a Saághy István utcából, igaz, egy ingatlan éppen útban van, és hidat is kéne építeni.

Délen szintén szükség lenne rá, hogy az Aldinál lévő utat befejezzék, és összeköttetésben legyen nyugat felé a szintén nem létező elkerülővel, illetve legyenek belőle leágazások a Jáki, valamint a Külső-Nárai útra. A tervezett szakasz egy része Szent Quirinusról már megkapta elnevezését.

A hamarosan elkészülő körforgalom a Bagolyvárnál jó irány, de a környező utcák egyirányusítására szükség lenne, hiszen jelenleg is a két sávból az egyiken végig parkolnak az ingatlanok tulajdonosai.

Még idén elkészül a körforgalom a szombathelyi Nárai utcában

Szombathelyen mindenki ismeri azokat a tipikus csomópontokat, amik egy egyszerű hétköznap délután is nagyon hamar bedugulnak. A forgalmi káosz többnyire abból adódik, hogy a megyeszékhelynek máig nincs teljes, akár kétszer két sávos elkerülője, amin könnyedén ki lehetne kerülni a várost. Emiatt a város egyik végéből a másikba, vagy akár két másik település között autózva is kénytelen az autós a város felé menni.

A Bartók Béla körút és a Rohonci kereszteződése is át lesz alakítva, itt a Csónakázó-tó felől érkező forgalmat nem tudja jelenleg normálisan kezelni a közlekedési lámpa.

Az utak építésén kívül azért máshogyan is be lehet avatkozni a város közlekedésébe. Ha van rá pénz, akkor fejleszteni kell a parkoló placcot a belvárosi Gazdabolt mellett a Kiskar utcában, sőt, akár a közeli benzinkutat is száműzni lehetne egy belváros széli hatalmas parkoló kialakításához. Innen valóban 3 perc besétálni a Fő térre, de az autósforgalom elől megkímélnénk a szűk utcákat.

Amit még mindenképpen át kéne gondolni, az a közlekedési lámpák ütemezése. Szombathelyen ugyanis messze nem tökéletes a zöldhullám.

Olykor a Thököly Imre utcában érkezve, és a Zanati út felé autózva 4-szer, 5-ször is meg kell állni a piros lámpánál. Ennek pedig sokszor az az oka, hogy a Zanatin lévő lámpák pirosra váltásának rossz az ütemezése, a szabályos 50 km/h-s sebességgel haladva néhány autó minden lámpánál "benn ragad" - ez pedig a következő zöldhullámban érkezőket kényszeríti szinte megállásra.

A lámpás csomópontokat amúgy is felül kellene vizsgálni, sok helyen átalakultak már a lakosok útvonalválasztási szokásai, így este egy kihalt kereszteződésben is ácsoroghatunk sokáig a pirosnál, miközben senki sem jön.

A legtöbb helyen - de nem mindenhol! - a körforgalom remek csomóponti eszköz, még annak ellenére is, hogy sokan a mai napig nem tudják megfelelően használni; így olyankor is állóra fékeznek, amikor semmi sem jön balról vagy a zebrán.

A buszközlekedés átalakításának fejtegetésébe kellő tapasztalat híján nem mennék bele, iskolás korom óta nem igazán buszozok, a kerékpár, és újabban az elektromos roller a fő közlekedési eszközöm.

Újabb bicikliút épül Szombathelyen, ezúttal a Stromfeld lakótelep szélén

Legutóbb pár napja írtunk arról, hogy a Jókai Mór utcában jelölték ki a dél felé haladó bicikliút nyomvonalát. Ma pedig a Stromfeld lakótelep melletti áruházaknál találkoztunk a földből kinőt jelzőcölöpökkel. Ahogy Bokányi Adrienntől (Éljen Szombathely!), a választókerület önkormányzati képviselőjétől megtudtuk, itt nem csupán arról van szó, hogy az áruházakba könnyebb lesz eljutni, ugyanis két irányú gyalog- és kerékpárút épül, a 11-es Huszár út körforgalmától egészen a Söptei úti körforgalomig.

Kerékpárutakkal pedig az országos átlaghoz képest jól el vagyunk látva, ezt csak megfejelik azok az építkezések, amik kimondottan a bicikliúthálózatot fejlesztik.

De azért van pár para helyzet a biciklisek szempontjából is.

A Paragvári utcában a belváros felé tekerve egyszer csak véget ér a járdából kihasított kerékpárút, a bicikliseket pedig az úttestre terelik, ahol a tovább haladás pár méter után már meg is van tiltva. Hasonlóan necces, amikor a Perint parton tekerünk a belváros felé vezető kerékpárúton, a Shell benzinkútnál átmegyünk az úttesten, a Gazdabolt mellett balra el. A zebra után pedig a buszöbölbe terel a sárga csík, ami után egy körforgalomban találjuk magunkat.

A legfélelmetesebb azonban a Zanati út, ahol a vasút alatti átjárónál szabályszerűen az úttesten kéne tekerni. Itt az emberek 95 százaléka (beleértve magamat is) meg sem kísérli ezt, inkább a túloldalon biciklizik a járdán. Igazi közlekedéstechnikai ínyencség, ahogy az aluljáróban kialakult egy afféle baloldali közlekedés a kerékpárosok között, ugyanis a belváros felé igyekvők mellett szabályszerűen csak tőlük balra férni el. De később az egész Zanati út elég félelmetes a sok beágazással, illetve az úttesten való ide-oda átkeléssel.

Bízunk benne, hogy a készülő közlekedési koncepció a fentebb felsoroltokon kívül is minél több meglévő hibát fog orvosolni anélkül, hogy helyettük újabbakat szülne.

Szólj hozzá!

Teljes körű adventi élelmiszer-ellenőrzés indul – jönek a fokozott vizsgálatok a karácsonyi vásárokban

Az NKFH országos razziát rendelt el a szezonális árusoknál, vendéglátóknál és boltokban.

A Bajnokok Ligájába repítené a Haladást a DSM Football!

Na nem most, hanem egy éveken át tartó építkezés eredményeképpen. 2031-re célozták meg az NB 1-et.

Mától megszűnt a Szabad Európa magyar kiadása

A szabadeuropa.hu sem frissül már.

Ingyenes hétvégi programok Győrben

Koncertek, filmklub, mosolyhajtás, lesz itt minden!

Két szombathelyi parkolóőrt támadtak meg

Nem tetszett az autó tulajdonosainak, hogy pótdíjazzák a kocsit.

Forró teával indulnak útnak a győri kukások

A GYHG igyekszik komfortossá tenni a munkavégzést kollégáinak. 

Magyar Péter - Túl sok év telt el az életünkből kishitűséggel, keserűségben

A Tisza vezére közös rendszerváltásra készül, aki változást szeretne, most regisztrálhat és dönthet a párt jelöltjeiről. 

10 millió forintra bírságolta az NMHH Balázsékat

A rádióműsorral szemben egy újabb eljárást is indítottak.

Uniós és hazai forrásból, 170 millió forintból fejlesztette telephelyeit a Velekey Kft. Szombathelyen

Európai uniós és hazai költségvetési támogatásból fejlesztette telephelyeit a lemeztermékek lézervágásával, élhajlításával és szerelvények gyártásával foglalkozó Velekey Kft. Szombathelyen. .

Spanyol, lengyel és német ellenféllel találkozik a Falco

A “K” jelű csoportban folytatják a sárga-feketék.

A DK nyerte a családi pótlék-emelés licitversenyét

Dobrev Klára drasztikus emelést ígér. 

Kormánydöntés született a szombathelyi Oladi Iskola felújításáról

Elsőként azt vizsgálják meg, hogy mennyibe is kerülne ez a mutatvány.

A kollagénről egyre többet hallani, és ez nem véletlen

Az elmúlt években a kollagén igazi hívószóvá vált az egészségtudatos életmód világában. Egyre gyakrabban találkozhatunk vele a hírekben, szakmai cikkekben és a táplálékkiegészítők kínálatában is – de miért ekkora az érdeklődés iránta?

Közös döntések születtek a győri GYHG és a szakszervezetek egyeztetésén

A béren kívüli juttatások emelésében, a 2026-os bérrendezés keretrendszerében és több szakmai kérdésben is egyhangú megállapodás született.

Nem nyúlt az alapkamathoz az MNB Monetáris Tanácsa

Marad a szigorú pénzügyi politika, az inflációs kockázatok miatt továbbra is óvatosságra int a jegybank.