25 éves Szombathely közkedvelt gyerek színháza, a Szamóca Színház. Csiperke és Csuporka bohócokon generációk nőttek fel. De, hogy született meg annak idején az ötlet és mi a mozgatója, hogy negyed évszázaddal később is ugyanolyan élvezettel játszanak a gyerekeknek? Ezt is megkérdeztük a színház két fős állandó társulatától: Kozma Judittól és Fazekas Gábortól, akik egyébként férj és feleség.
Hogy született meg annak idején a Szamóca Színház? A konyhában valaki kitalálta?
Fazekas Gábor: Ráhibáztál! Pontosan így. A zalaegerszegi színházban játszottunk mind a ketten a Jucival. Ott volt egy gyerekeknek szóló darab, ahol már bohócként szórakoztattuk a legkisebbeket.
Miért pont bohóc?
Fazekas Gábor: Ez az a közvetítői nyelv, amivel a legkönnyebben el tudunk jutni a gyerekekhez.
Kozma Judit: Az egerszegi darabra visszatérve, ez volt az alap, amihez hozzányúltunk az alakulásnál.
Fazekas Gábor: Akkor már Szombathelyen laktunk. A Rohonci út egyik kilencemeletes épületében volt lakásunk. Ott látogatott meg minket a Kovács Janó barátunk. Őt sokan a Varnyú Country kapcsán ismerhetik, meg rengeteg rendezvényre ő szállítja a színpadot és a hangosítást. Azzal jött, hogy kellene valamit ötletelnünk, mert nincs a városban gyerekdarab, gyerekeknek szóló műsor, pedig igény az lenne rá.
Gyakorlatilag egy piaci rést tömtetek be.
Kozma Judit: Pontosan! Még a bábszínház sem volt meg a városban.
Fazekas Gábor: Aztán a Juci gyorsan ceruzát ragadott és megírta az első darabunkat. A Janó megírta hozzá a zenét. Ez volt 1994-ben, hát így lettünk most 25 évesek.
Most is azt a darabot játszátok, ami megszületett 25 éve?
Kozma Judit: Nem, azóta született több új színdarabunk is. Azt egy év után levettük a műsorról. A Janónak annyi elfoglaltsága lett, hogy nem tudta vállalni a továbbiakban velünk a színházat. Akkor csináltuk meg a következő darabunkat, most a hatodiknál tartunk.
Fazekas Gábor: Azóta sok egyéb mellett van egy Mikulásos előadásunk, meg a legújabb, a Meseverseny, amit szintén Juci írt.
Kozma Judit: Ez egy modernizált darab. Van benne tablet, meg a tehetségkutatók hangulata. Csiperke meg Csuporka jelentkezik a Meseversenyre, ahol mesét kell előadni, de közben rájövünk, hogy ketten kevesen vagyunk egy meséhez, így bevonjuk a gyerekeket is. Rávezetjük őket, hogy a Három nyúl lenne a legjobb mese, amit előadhatunk, aztán kiválasztjuk a szereplőket, csinálunk egy próbát.
Fazekas Gábor: Zelk Zoltán klasszikusa kapott egy új köntöst.
Melyik az all time favourite, amit a legrégebb óta és a legnagyobb sikerrel játszotok?
Kozma Judit: Hát, ami örök, az a Csipi-Csupi bábszínháza.
Ezt mióta játszátok?
Fazekas Gábor: 20 éve! Ez az a darab, aminek a szövegét Pető Ferenc írta, a zeneszerzője pedig az Anima Sound Systemből ismert Prieger Szabolcs.
Egy-egy új darabhoz tudatosan kerestetek szerzőket, vagy, akikkel éppen kapcsolatban voltatok, őket kértétek meg, hogy alkossanak veletek?
Fazekas Gábor: Ez a Mesebolt bábszínházból indult el. A sikerdarabjaink szerzői, a Frédi (Pető Ferenc) és a Szabolcs.
25 év legjei?
Kozma Judit: A legemlékezetesebb mindenképpen az, amikor otthon hagytam a jelmezeket, és Fonyódon volt előadásunk. Útközben voltunk, amikor eszembe jutott, hogy: Hopp a jelmez? Én nem raktam be, a Gábor mondja, hogy ő sem. Erre a Gábor kiugrott a kocsiból, befutott a kukoricásba és ott ordított magában tíz percig, hogy hogyan lehet valaki ilyen…., gondolom ki tudjátok találni.
Hogyan oldottátok meg?
Fazekas Gábor: Szezonvégi kiárusítás volt a fonyódi strand üzleteiben. Időben megérkeztünk így végigjártuk ezeket és mindenhol azt kértük az eladóktól, hogy a leggicsesebb, legszínesebb ruhát mutassa meg nekünk. Volt választék, így bevásároltunk.
Kozma Judit: Megvolt minden, a díszlet, a kellékek, csak a jelmez nem. De végül is így megoldottuk. Sőt, van egy pár ruha, amit akkor vettünk és azóta is viselünk az előadásokon. Aztán azt is emlegetni szoktuk, amikor minden összetört, csak a mi faládánk nem.
Mi történt?
Fazekas Gábor: Ez az a láda, amiben a bábszínházunk utazik. A tetőcsomagtartón szállítottunk, a kocsival pedig be szerettünk volna parkolni egy garázsba, csakhogy túl magas volt a kocsi a csomaggal. Az autó és a garázsbejáró is összetört, a ládának meg semmi baja nem lett. Ezt a ládát egyébként a Németh Pali bácsi, a Dobópápa festette le nekünk.
Ezt, hogy hoztátok össze?
Kozma Judit: Szomszédunk volt és így kértük meg. A láda a díszlet része, így nem volt mindegy, hogy hogyan néz ki. A Pali bácsinak nem sokkal előtte kiállítása volt Oladon, az akkor még működő Oladi Művelődési Központban, ahol egyébként a Gábor is dolgozott. Hát így.
Mi volt a leglehetetlenebb színpad, amin játszanotok kellett?
Kozma Judit: Talán az volt az egyik ilyen legelképesztőbb, amikor egy iskolai menzán kellett játszanunk, az öltözőnk meg bent volt a konyhán. Az üstök és fazekak mellett öltöztünk, sminkeltünk. Nem teljesen volt hétköznapi a dolog. Aztán egy másik alkalommal Döröskén voltunk, az akkor nagyon népszerűnek számító strand DJ pultján adtuk elő a darabot. Az sem volt semmi.
Fazekas Gábor: A legelképesztőbb az volt, hogy egy töksötét katonai sátorban öltöztünk. De persze azt is megoldottuk.
Azóta nem csekkoljátok le előre a helyszínt, a körülményeket?
Kozma Judit: Nem, ez mostanra már kifejezetten erősségünk, hogy nincs olyan helyzet, ami kifogna rajtunk.
Fazekas Gábor: A Petőfi Csarnok, a bécsi Collegium Hungaricum vagy egy kis falu művelődési háza, mindenhol ki kell szolgálni a közönséget, és bízom benne, hogy ezt meg is tesszük.
Kozma Judit: De volt, hogy öt gyereknek játszottunk egy kis sarokban. De ha lehetetlen helyzetek, akkor ne felejtsük el a kőszegi Óház kilátónál tartott előadásunkat, ahol a gázolajjal működő aggregátorból kifogyott az üzemanyag. Ott maradtunk zene és hangosítás nélkül. De persze azt is megoldottuk.
Fazekas Gábor: Több alkalommal játszottunk Budapesten a Városligetben. Egyik előadásunk alatt elment a hangosítás, fogalmunk sem volt, hogy mi történt. Csak az előadás után tudtuk meg, hogy a színpad melletti épületben konferencia volt és onnan szóltak ki, hogy vegyék le a hangot, mert nem tudnak tőlünk dolgozni. A technikus meg szófogadó volt, lehúzta a hangunkat, a több száz fős nézőközönség sem zavarta.
Kozma Judit: Ahogy a helyszínek, úgy a programszervezők is mind mások. Van, ahol már előre ide telefonálnak, hogy mit szeretnénk kérni a hidegtálra, meg olyan is van, hogy egy pohár vízzel nem kínálnak meg.
Fazekas Gábor: Meg volt olyan is, hogy annyira felelőtlen volt a programszervező, hogy az előre jelzett vihar ellenére ragaszkodott, hogy tartsuk meg az előadást kint a szabadban. Öt perc nem telt el, máris jött a szélvihar és nekiállt zuhogni. A technikusunk meg alig, hogy odább állt a kocsinkkal, az autó helyére zuhant egy hatalmas faág. Éppen, hogy megúsztuk.
Hogyan lehet ezt 25 éven keresztül csinálni? Nem fásul bele az ember, nem unja meg?
Fazekas Gábor: Minden előadás más, és más. Ez benne az izgalmas. Más a helyszín, más a közönség.
Jó, de mégis csak ugyanaz a darab?
Kozma Judit: Annyira interaktív, improvizatív a darabunk, hogy a közönség alakítja az egészet, így pedig nincs két egyforma végeredmény. Megszólal egy mobiltelefon, valaki folyamatosan tüsszög, nagyon idétlenül nevet. Ezeket mind le szoktuk reagálni a darabban.
Fazekas Gábor: 25 év, 6 előadás, és több, mint 1000 helyszín. Mindig minden más, nincs két egyforma előadás.
Most némi képzavarral élve, ti vagytok a vas megyeiek Halász Jutka nénii. Volt már olyan, hogy olyan vitte rátok a gyerekét, aki annak idején maga is gyerekként volt ott az előadáson?
Fazekas Gábor: Én még azt is el tudom képzelni, hogy nagymamaként jön. 1988-ban még Zalaegerszegen játszottunk egy gyerek darabot, a Mátyás király juhászát. Ha számolgatunk, akkor még ez is belefér.
De konkrétum nem volt?
Kozma Judit: De volt! Előadás után jött az anyuka, hogy látott minket tizenegy pár évesen és most közel a harminchoz hozta előadásra a hat éves gyerkőcét.
Tehát ha valaki látja, hogy fellép valahol a Szamóca Színház, akkor azt tudja, hogy itt minőségi szórakozás lesz. Ide lehet vinni a gyereket.
Fazekas Gábor: Azért ezt a közönségnek kell megítélni, de ha nem az lenne, akkor valószínű most nem beszélgetnénk, mert nem lenne a színház 25 éves.
Kozma Judit: Az az egyik legjobb visszajelzés, hogy ugyanarra a helyre visszahívnak többször játszani. Persze van olyan szervező, aki azt mondja, hogy még egyszer nem kellünk, mert minek, mert voltunk már. De van az a fajta szervező, aki azt mondja, hogy ez már volt, és jó volt, és szerették a gyerekek. De ugye a Hófehérkét sem egyszer meséled a gyerekednek. Van abban valami megnyugtató, hogy a gyerekek tudják, hogy mi fog történni a mesében.
Mennyire máshogy kell szólni a mostani gyerekek nyelvén, mint kellett a 25 évvel ezelőtt alakult Szamóca Színház idejében?
Kozma Judit: Másképp. De nem csak a gyerekek változtak, hanem mi is változtunk, a szülők is változtak.
Fazekas Gábor: Eszközként próbáljuk használni a technikai újításokat, az internetet, a tabletet, ahogy a Juci már korábban mesélte is. Ugyanakkor vannak örök darabok, amik a maguk “csupasz” egyszerűségében időtállóak, mint például a Csipi-Csupi Bábszínháza. Ezt nemrég például egy középkori vásárban is elő tudtuk adni, abszolút helye volt. De rugalmas lett a műfaj. Egy ilyen darabban is helye van egy olyan kiszólásnak, hogy majd lájkold majd a Facebookon, is helye van, nem lóg ki.
Kozma Judit: Talán annyiban lett más a világ, hogy a 25 évvel ezelőtti darabunk ma már lassú lenne. Ahogy mondani szokták, ebben a klippes világban nem lenne helye. De érezzük máskor is, hogy pörgetni kell a darabot, mert nem marad meg a figyelmük.
Gratulálok a 25 évhez, még 25-öt kívánjak?
Fazekas Gábor: Nem kell annyi. Én azt gondoltam, hogy 30 évesen ezt abba kell hagynom, 50 leszek jövőre.
Ez 12,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
A minden helyi háztartásba eljutó önkormányzati lapban viszont egy teljes oldalt kaptak a fideszes képviselők bemutatkozásai.
Az itthon maradó fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, befogásuk amúgy sem lehetséges, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges.
Egy cég hatékony működéséhez számos irodai eszközre van szükség, példának okáért a címkenyomtató is igen sok vállalkozás számára elengedhetetlen felszerelés. Ebben a cikkben bemutatjuk a legnépszerűbb típusokat, hogy segíteni tudjunk azoknak, akik a meg szeretnék találni a cégük számára legmegfelelőbb készüléket.
A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.
Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.
A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban.
A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.
A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek.
3 milliárd forinttal károsították meg a költségvetést.
Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.
A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.
Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.
Egyelőre kérdőjeles a beruházás.
Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.
Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.