Megérkeztek a 2018-as PISA felmérés eredményei, amely sok-sok éve három fő területen vizsgálja a 15 éves tanulók képességét:
- alkalmazott matematikai műveltség
- alkalmazott természettudományi műveltség
- szövegértés
A programot a kilencvenes évek végén hívta életre a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), melynek Magyarország 1996 óta tagja.
A PISA teszt célja elsősorban a mindennapi életben használható tudás vizsgálata. A mérés az iskolai tanulás során elsajátított ismeretekből és készségekből felépülő, az adott tudományterületen érvényes tudásra összpontosít.
No, de akkor lássuk a magyar bizonyítványt! Hát...
Hosszabban pedig:
A mostani jelentés szerint a magyar diákok összességében nem állnak túl jól olvasási képességekben. Az a kisebbik gond, hogy sokaknak az alapmegértés is problémát okoz, de kevesen képesek az olvasmányukból valós tudást építeni, mivel nagyon nehezen ismernek fel összefüggéseket. További gond jellemzően a kritikus gondolkodás hiánya, azaz a szövegből nem tudnak megalapozott ítéleteket alkotni. A tesztben részt vevő országokban átlagosan a felmérésen átesett 15 évesek 90%-a nem tudja megkülönböztetni a tényeket a véleményektől.
Mi a régiónkban egyedül Szlovákiát előztük; a csehek, az osztrákok, a szlovénok mind előttünk, a lengyel diákok pedig fényévekkel jobban teljesítettek a sajátjainknál.
Egyébként a "szokásoknak megfelelően" most is a délkelet-ázsiai, és a skandináv országok végeztek az élen.
A teljes lista:
kép: www.oecd.org/pisa
A legutóbbi, 2016-os felmérés után egyébként Palkovics László, akkori oktatásért felelős államtitkár azt nyilatkozta, hogy ugyan fontosak a mérések, de nem a PISA teszt miatt kell tanulni az iskolában.