Április 4-re már jó előre készülni kellett. A szombathelyi Felszabadulási Emlékmű (ez a hivatalos neve mindmáig) alatt dísztribünt emeltek, ahova a helyi főelvtársak és a hatalmukat biztosító szovjet, valamint magyar fegyveres erők képviselői elfáradtak, hogy integessenek az alant elvonuló, kivezényelt tömegnek. Főleg a munkásoknak és a velük szövetséges (dísz)parasztságnak. Előfordult néhány kósza értelmiségi is, de mivel ez réteg minden hatalom szemében szálka, itt sem kellett igazolniuk, ha távol maradtak.
Április 4. Vas megyében volt csak igazán divatos. Ennek oka, hogy a legenda szerint ezen a napon Nemesmedvesen űzték ki a legeslegutolsó fasiszta németet, ennek emlékére később tankot is emeltek az alig pár lakosú településen. A kis falu így bekerült a történelembe, a tankönyvekbe, filmekbe. Célpontja lett például a Battonyáról induló (ez a falu meg az első felszabadító szovjet katonát fogadta) felszabadulási stafétának. Az árnyaltabb történetírás később vitatta a dátum abszolutizálását, de hivatalos kultúrpolitika keményen oda ütött.
Az ünnepre minden iskola kötelezően készült, a fiúk formaruhába öltöztek, a lányok úgyszintén. Kék és piros nyakkendős fiatalok tömegei lepték el az utcákat, tereket. A helyi kultúrházakban (csaknem minden faluban volt ilyen államilag fenntartott intézmény mozival, könyvtárral, ifjúsági KISZ-klubbal) „zengje a zének felszabadítónk hősi nevét" típusú, uniformizált kulturális műsorok peregtek. Ahol volt 19-es veterán, azaz 1919-es vöröskatona, azt virággal felkeresték, ahol volt emlékmű, ott koszorúztak a párttitkár és a tanácselnök jelenlétében.
Szombathelyen eleinte az emlékműnél, később a Március 15. téri Lenin szobor előtt tartották a központi ünnepséget. Ilyenkor avatták fel a KISZ-eseket, illetve a kisdobosokat, úttörőket. Délután pedig a Művelődési és Sportházban ünnepi nagygyűlést tartottak, szintén kaptafaműsorral. Egy biztos, Lenin mindig és mindenben szerepelt, Kádár viszont nem engedte önmagát tömjénezni, így a buzgómócsingoknak meg kellett elégedniük a „párttal, a néppel egy az utunk" – féle panelekkel. A Savaria Moziban szovjet filmeket vetítettek ingyen, Kocsubej és Csapajev kalandjait, de voltak jobbak is, így az Emberi sors. E napon a város párt-és tanácsi vezetői hálaadó látogatást tettek a Vöröshadsereg úti (ma Huszár) szovjet laktanyában, ahol díszszemlét is tartottak.
A 40. jubileumi évforduló országos dekorációs versenyét Szombathely nyerte. A Március 15. tér gyakorlatilag vörösbe öltözött, némi piros-fehér-zöld beütéssel. Szinte minden házon a szovjeteket dicsőítő transzparens lógott. Ez azért már akkor is sok volt, igaz, csak a morgás szintjéig. Sokan kérdezték, hogy miért éppen a Március 15. téren, vagyis a valódi nemzeti ünnepre emlékeztető helyszínen kell a megszállókat ünnepelni?
A helyben kiadott Életünk című havilap tovább ment. Lehoztak egy verset, amely március 28-tól április 8-ig csak a dátumokat sorolta, majd egy laza stb.-vel ért véget. A tömeg nem, az elhárítás viszont vette – és olvasta - a lapot. (Fel)jelentésükben leírták, hogy „a vers lázító, kimeríti a közösség elleni izgatás tárgyát, mert ellényegteleníti a nemzeti ünnepet, azt sugallva, hogy április 4. éppen olyan közönséges hétköznap, mint a többi".
Idők múlnak, új demokráciák és diktatúrák jönnek, a politikai étlap változik. Ma már április 4-edike a legtöbb magyar szemében csupán egy olyan dátum, mint volt ebben a bizonyos versben.