"Az SZFE gazdálkodását mintegy 10 éve sorozatos és visszatérő szabálytalanságok jellemzik. Az ÁSZ célja a közpénzek és közvagyon védelme, a közpénzügyek fejlesztése"
- olvasható az állami szervezet keddi közleményében.
Mint írják: Magyarország Alaptörvénye előírja, hogy „a közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni.” A felsőoktatási intézményeknek mintaadó, példaértékű szervezeteknek kell lenniük. Össztársadalmi érdek, hogy ezek az intézmények szabályosan működjenek, maradéktalanul betartsák a gazdálkodásukat meghatározó előírásokat, szabályszerűen használják fel a rájuk bízott közpénzt, és példát mutassanak az általuk oktatott hallgatóknak is.
Az Állami Számvevőszék 2014-2015-ben minden állami fenntartású felsőoktatási intézmény gazdálkodásának 2009-2013. közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését elvégezte.
"Kiderült, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a korrupciós veszélyek és szabálytalanságok ellen védettséget biztosító belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Az ÁSZ számos hiányosságot és szabálytalanságot tárt fel az SZFE pénzügyi- és vagyongazdálkodásában."
A feltárt szabálytalanságok kijavítása érdekében az ÁSZ 11 – több alpontból álló – javaslatot tett az SZFE rektorának, amelyek alapján az Egyetem vezetése 38 feladatból álló intézkedési tervet állított össze. Ennek végrehajtását az ÁSZ egy 2018 februárjában lezárt utóellenőrzés keretében értékelte, amely során megállapította, hogy az Egyetem vezetése az intézkedési tervében vállalt 38 feladatból mindössze 4-et hajtott végre határidőben. Az SZFE-n kialakított irányítási rendszer továbbra sem támogatta a szabályos, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználást.
A feltárt közpénzügyi kockázatok, illetve felelőtlen vezetői magatartás újabb ÁSZ-ellenőrzés megindítását tették indokolttá, amely 2019 májusában fejeződött be. Kiderült, hogy az SZFE belső kontrollrendszere nem biztosította a közpénzekkel való átlátható, szabályszerű, felelős gazdálkodás feltételeit. A korrupciós veszélyeztetettség elleni védelmet biztosító integritás kontrollrendszer kiépítése továbbra sem történt meg. Az állami vagyon védelme nem volt biztosított és kimutatása sem volt átlátható.
"Az ÁSZ arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel az Egyetem gazdálkodása évek óta nem felel meg a törvényi előírásoknak, ezért a közpénzek szabályszerű felhasználása és a közvagyon védelme érdekében indokolt lehet megfontolni az SZFE közfeladatainak más szervezeti keretek között történő ellátását."
- olvasható az állami szervezet közleményében.
Visszavág az SZFE
A számvevőszék közleményére gyorsan reagált is az egyetem. Mint írják:
„Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) figyelemfelhívással fordult a Színház- és Filmművészeti Egyetemhez miután egy reggeli tévéműsorban a műsorvezető átadás-átvételre vonatkozó kérdésére oktatási rektorhelyettesünk Novák Eszter elmondta, hogy a fenntartói jogok átadás-átvételének fenntartói szinten kell megtörténnie, az egyetem és a kuratórium viszonylatában nincs átadás-átvétel, az egyetem jogfolytonosan működik.
"S nem csak elvben, de a gyakorlatban is, mivel az SZFE menedzsmentje – az erőltetett tempó ellenére – szeptember elsejéig elvégezte az államiból magánegyetemmé alakulással járó számára előírt feladatokat – így az egyetemi vagyon átadás-átvételének előkészítését is az állami és a belőle létrejövő magánegyetem között – a folyamat lezárását jelenleg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő blokkolja."
Emlékeztetnek: az egyetem által már júliusban elkért szerződéstervezetet csak augusztus végén küldték el, abban a jogszabályi előírásokon jóval túlmenő feltételeket támasztottak, az egyetem jogszerűen támasztott kifogásaira augusztus 24. óta nem válaszoltak. Az átadás-átvételi folyamata tehát emiatt áll. Úgyhogy talán őket kellene az ÁSZ-nak figyelemfelhívni.
"Nincs tisztában a működéssel, de nincs is szükségük a tények ismeretére"
"Az egyetem vezetése tapasztalatból tudja, hogy az ÁSZ nincs tisztában az egyetemek működésével, viszont nincs is szüksége a tények ismeretére. (Mint tudjuk, ez az a szervezet, amelyet becsületsértő, rágalmazó, hitelrontó kijelentéseiért sem lehet perelni, mert az ÁSZ törvény ezt kizárja.). Azt viszont akár tudhatnák is, hogy az átadás-átvételért nem az egyetem lemondási idejüket töltő vezetői felelősek, hanem a működés folytonosságát biztosító kancellár. Ennyit az ÁSZ kijelentéseinek megalapozottságáról."
- írják, utalva az Állami Számvevőszék korábbi ügyeire. Mint ismert, az ÁSZ szinte az összes ellenzéki pártot végigbüntette, mindezt úgy, hogy jogorvoslati lehetőség nincs. Eközben - hogy, hogy nem - a kormánypártoknál lényegében semmilyen gazdálkodási hiányosságot nem talált.
Hozzátették: Az SZFE ellen folyó kampány keretében megismételt csúsztatások és sejtetések mögül nem sejlik fel, hogy az ÁSZ vizsgálatai során egyetlen tényszerű megállapítást nem közölt az egyetemmel, amely akár egy szabálysértési eljárást megalapozott volna, hanem szinte kizárólag olyan életidegen szabályzatokat, dokumentációkat és folyamatleírásokat hiányolt, amelyek csak az állami intézmények esetén készítendők el kötelezően. A magánegyetemmé válás pont ezek alól ad felmentést (és ha van előnye a magánegyetemmé válásnak, ez biztosan az). Azzal érvelni tehát, hogy mennyivel szabályszerűbbé válhat az egyetem gazdálkodása a modellváltás után, bár meglehetősen visszás, tényszerűen igaz: a sokkal kevesebb értelmetlen és egyúttal a működést akadályozó szabályozónak könnyebb megfelelni.
"Ha bármi igaz volna abból, amit az ÁSZ sejtetései sugallanak, nem szívesen lennénk az EMMI és az ITM illetékesei (volt fenntartó minisztériumok) helyében. Hiszen jogos a kérdés: hogy hagyhatták ezt az egészet az elmúlt 10 évben ők, akik a törvényes működésért felelnek, ha az ÁSZ már réges-rég rávilágított a súlyos működési hiányosságokra. Persze, ha semmi nem igaz abból, amit az ÁSZ jelentési lebegtetnek, akkor nekik még sincs félnivalójuk, és a figyelemfelhívás valódi célja nem más, mint utólag is visszaigazolni a „modellváltás” szükségszerűségét, amelyet ugyan tényszerűen alátámasztani sosem tudtak, de a kormányzati megrendelés teljesítésével ezúton is elszámolnak."
Reagált az ÁSZ:
Az SZFE reagáló közleményére reagáló közleményt adott ki az ÁSZ. Mint írják:
"Az Állami Számvevőszék több mint tizenhat hónappal ezelőtt, 2019. május 2-án közölte: Mivel az Egyetem gazdálkodása évek óta nem felel meg a törvényi előírásoknak, ezért a közpénzek szabályszerű felhasználása és a közvagyon védelme érdekében indokolt megfontolni az SZFE közfeladatainak más szervezeti keretek között történő ellátását."
Az ÁSZ tényeken alapuló megállapításait bizonyító jelentések: 2015, 2018, 2019,
"Az ÁSZ célja a közpénzek és a közvagyon védelme, a közpénzügyek fejlesztése. Helyes, hogy az SZFE távozó vezetése megkezdte az átadás előkészítését. Az új vezetés feladata, hogy gondoskodjon az átvétel megvalósításáról."
Mint írják:
"Az SZFE legutóbbi, 2019-ben lezárt ellenőrzése során a jelentéstervezetet – ahogy minden esetben – az ÁSZ észrevételezésre megküldte az SZFE vezetőinek. Az SZFE rektora és kancellárja a jelentéstervezet megállapításaira nem tettek észrevételt, nem vitatták az ÁSZ bizonyítékokon és tényeken alapuló megállapításait. Mindezek ismeretében érthetetlen az SZFE távozó vezetőinek mai közleményében olvasható felelősséghárítás és magyarázkodás."