De mi történik ezzel az elképesztő összeggel? A klubok között bőkezűen osztanak: a BL résztvevői összesen 2,5 milliárd eurót kapnak, az Európa Liga csapatai 583 milliót, a Konferencia Liga klubjai 295 milliót, míg a női BL és az Eb több mint 70 millióhoz jut. Az UEFA mindezek mellett is 371 millió eurós működési nyereséggel számol, amelyet szolidaritási alapon oszt újra a futballvilágban.
A történet azonban nemcsak a klubokról és a pénzdíjakról szól. A Bajnokok Ligája köré épülő szponzorációs világ legalább olyan izgalmas. Gyakorlatilag minden iparág képviselteti magát: sörgyártó (Heineken), snack- és üdítőóriások (PepsiCo, Lay’s), videojáték-gyártó (Sony, Playstation), logisztikai cég (FedEx), ételrendelő app (Just Eat Takeaway.com), pénzügyi szolgáltató (Mastercard), légitársaság (Qatar Airways), sőt még egy fogadóiroda (Bet365) és egy kriptotőzsde (Crypto.com) is. Ezek a márkák dollárhegyeket fizetnek csak azért, hogy a BL logója mellett szerepelhessenek.
A számok önmagukért beszélnek: a GoaltheBall.com értesülései szerint a Heineken évente 65 millió eurót, a Playstation 55 milliót, a Mastercard pedig 52 milliót fizet az UEFA-nak. A GlobalData becslése alapján csak a 2024/25-ös szezonban 665 millió euró folyt be szponzori díjakból. Ez mutatja, hogy a BL nem pusztán sportesemény, hanem a világ egyik legnagyobb marketingplatformja.
És miért éri meg ennyit költeniük a cégeknek? Mert a BL népszerűsége páratlan. Több száz millió néző követi világszerte, a márkáknak pedig óriási presztízst jelent a részvétel. Egyes szektorok – például az élelmiszeripar – kevésbé érzékenyek a gazdasági ciklusokra, így stabil lábat adhatnak a szponzorációs stratégiában. Más iparágak, mint a technológia (Sony) vagy a pénzügyi szolgáltatások (Mastercard), inkább a trendekhez és a makrogazdasági változásokhoz igazodnak. Az viszont biztos: a BL-hez kapcsolódni minden márkának jó üzlet.
Természetesen nehéz mérni, hogy közvetlenül mennyivel javítja a cégek eredményeit a BL-szereplés. A befektetők számára sokkal fontosabb a globális gazdasági környezet, az adott iparág sajátos folyamatai és a vállalat aktuális állapota. Mindezek ellenére nem véletlen, hogy a legkülönfélébb ágazatok cégei állnak sorba, hogy a világ legnagyobb klubfocisorozatához kössék a nevüket.
„A szponzorok azért áldoznak ekkora összegeket, mert a Bajnokok Ligája népszerűsége világszerte az ő sikerüket is erősíti” – mondja Adam Austera, az Ozios elemzője.
Szponzorált tartalmat olvastál!