Ezzel lehet biztosítani, hogy valóban a megfelelő teljesítményt fogják nyújtani, illetve a gyártók is hatékonyabban tudnak dolgozni, új megoldásokat kialakítani. Továbbá a saját autónkhoz könnyebben megtalálhatjuk az ideális adalékanyagot.
Többféle jelöléssel is találkozhatunk
Ha megnézzük a Hungarolube motorolajok kínálatát, akkor láthatjuk, hogy több száz termék közül lehet válogatni. A hatalmas kínálat elsőre ijesztő lehet, hisz könnyen el lehet tévedni a rengeteg adalékanyag között. Azonban, ha tudjuk, hogy pontosan mire van szükségünk, máris egyszerűbb a dolgunk. Az API besorolás is egy olyan paraméter, ami segít eligazodni a termékek között, illetve fontos információt tartalmaz a minőségi osztályozásról, továbbá arról, hogy milyen autóhoz és motorhoz lehet egyáltalán használni az adott motorolajat.
Az API az American Petroleum Institute rövidítése, ami magyarra fordítva az Amerikai Kőolajipari Intézetet jelenti. Az első rendszerét már 1947-ben megalkotta külön benzines és dízeles autókra. Európában is használható a rendszer némi kompromisszummal, leginkább motorkerékpároknál kerül elő.
Általában a termékek leírásában fogunk találkozni a különböző jelölésekkel. Az osztályozás figyelembe veszi az adalékanyag technikai tulajdonságait, kopásvédelmét és teljesítőképességét. Két nagy kategóriát különböztetünk meg az API-nál. Az első az S, ami a benzinmotorokhoz használatos, a másik pedig a C kategória, ami dízeles változatokhoz kell.
Az S vagy C után a következő két betű mutatja meg a motorolaj minőségi szintjét. Leegyszerűsítve úgy is nézhetjük, hogy minél távolabb vannak a betűk az ABC-ben a kezdőbetűtől, annál jobb lesz a minősítés. Az API SA például egy alapvető teljesítőképességgel rendelkező olaj, amit már nem használnak modern motorokban.
A fejlődés folyamatos
Az API SB szintén régi gépekhez használatos, az API SC, SD és SE pedig az 1960-as és ‘70-es években voltak elterjedve. ‘80-tól már az API SF-et alkalmazták, 1989 után jött az API SG, majd az API SH és API SJ, napjainkban pedig már az API SP a leggyakoribb, amit 2020-ban vezettek be.
A dízelmotorok esetében is hasonló tendencia figyelhető meg. Az első az API CA volt 1940-től, a nagy teljesítőképességű olajak pedig az 1990-es években jelentek meg: API CG-4 és CH-4. A legújabb jelenleg az API FA-4, ami ultraalacsony viszkozitással rendelkezik és rendkívül energiatakarékos.
Más besorolások is léteznek
Természetesen az API mellett létezik még az Európában használatos ACEA (European Automobile Manufacturers Association), illetve a JASO (Japanese Automotive Standards Organization). Utóbbit leginkább motorkerékpárokhoz és kisebb gépjárművekhez alkalmaznak. Az említetteken kívül léteznek még ILSAC és OEM-specifikációk is.
Szponzorált tartalmat olvastál!