Lassan 6 éve, hogy elkezdték előkészíteni a Szombathely és Kőszeg közötti elkerülőt, egyelőre azonban egy kapavágás sem történt

Farkas Bazsi 2023-08-18 08:02:58
Ágh Péter képviselő által egy friss interjúban elmondtak alapján 2031 előtt egészen biztosan nem fog elkészülni az új út. 140 milliárd forintra lőtték be az építési költségét.

Egész oldalas interjút adott névtelen szerzőnek Ágh Péter (Fidesz-KDNP) Észak-Vas megye parlamenti képviselője, amit a legutóbbi Kőszeg és vidéke ökormányzati lapban közzé is adtak.

A beszélgetés apropója az M87-es út, vagy ahogy a környéken élők emlegetni szokták, a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos, építésének jelenlegi állapota.

Július 31-én adta közzé a Magyar Közlöny, hogy „Kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési” jelentőségre hivatkozva újraindít 24 útfejlesztési projektet a kormány.

Vas megyében a következő beruházások indulnak ezzel meg:

  • Szombathely északkeleti elkerülő út, valamint az M87 gyorsforgalmi út előkészítése visszakötéssel a 87. sz. főútra,
  • M86 Körmend–Szombathely-Zanat közötti szakasz előkészítése,
  • Bük település és M87 autóút közötti úthálózat fejlesztésének előkészítése,
  • Sárvár, iparterületet elkerülő út előkészítése.

Ez egyébként nem azt jelenti, hogy maga az építés heteken, esetleg hónapokon belül megindulhat, csupán - és ez történt az M87-es kapcsán is - az előkészítés folytatódhat.

Az az előkészítés, amit a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos vonatkozásában 6 (!) éve folytatnak. 

Erről maga Ágh beszélt az interjúban:

“(...) 2017 őszén adta ki az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a „Szombathely és Kőszeg közötti országos közúti kapcsolat fejlesztés előkészítési feladatainak elrendelése” tárgyú dokumentumát a NIF Zrt. felé.”

A képviselő arról is beszélt, hogy a tervező a végleges engedélyezési tervet 2021 végén szállította le. Ám ez még nem a kiviteli terv. 

Az engedélyezési terv ugyanis egy olyan műszaki terv, amely az építési engedély megszerzéséhez szükséges hatósági eljáráshoz készül, ezen tervek alapján adható csak ki az építési engedély.  Az engedélyes terv alapján kivitelezni nem lehet, ebben a tervben a megvalósítandó építmények műszaki paraméterei szerepelnek. A kiviteli terv az építési engedély alapján készül el, és a kiviteli terv a megvalósításhoz szükséges mind  - írja Ágh válasza alapján a lap.

Hogy mikor lehet beszámolni konkrétumokról az útépítéssel kapcsolatban, arról a képviselő azt mondta, hogy a kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzést még idén megindíthatják. Ebben az esetben az erre vonatkozó szerződést 2024 első felében aláírhatják a felek. A tervezés átfutási ideje pedig 18 hónap. 

Vagyis ezek alapján mi úgy számolunk, hogy a kiviteli terv 2026 elején lehet meg. Erre egyébként egy korábbi határozattal 2 milliárd 200 millió forintot biztosít a kormány.

Ennek lezárultával, a pontos műszaki tartalom és az azon alapuló költségek ismeretében születhet döntés a projekt további előkészítése, a területszerzés, területelőkészítés, régészet elemeiről. A területszerzés és a régészet átfutási ideje a gyakorlatban minimum 12 hónap. A kivitelezési közbeszerzés lefolytatása 6 hónap, a kivitelezési munkák átfutási ideje mintegy 36 hónap a Vállalkozási Szerződés hatálybalépésétől számítottan - nyilatkozta Ágh.

Ha mindezt összevetjük akkor optimális számítás esetén 2031-ben gurulhatnak az első autók az új autóúton. Kérdés, hogy az építésre kalkulált 140 milliárd forinthoz képest mennyivel lesz drágább akkor már a megvalósítás.

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Két parkolóházban is dolgozik a Győr-Szol a napokban

A Révai -és a Kodály Zoltán úti parkolókat kell nélkülözni egy rövid ideig. 

A Győri Fellebbviteli Főügyészség egy gyermekpornográfiában súlyosan érintett férfi büntetésének helybenhagyását indítványozta

Több, mint 16 ezer felvétele volt a visszaeső bűnösnek, köztük olyanok is, amin erőszakot követnek el. 

100 új kerékpártámaszt helyeztek ki Győrben - meg sem állnak 468-ig

Az újabb bringabarát lépéssel egy kicsit zöldebb lehet a város. 

Az aradi vértanúkra emlékeznek Szombathelyen

Lesz ünnepi műsor, megemlékezés, koszorúzás, és forgalomkorlátozás. 

Hivatalos a DK 106 jelöltje - Czeglédy Csaba is indul a Vas01 körzetben

Régi motorosok, új arcok egyaránt vannak a fedélzeten. 

Digitális képalkotással mérik fel az önkormányzati átvételre váró sárvári Nádasdy-vár állapotát

Tavaly június óta dolgozik rajta Sárvár, hogy a tulajdonába kerüljön az épület.

Katonai, védelmi ipari fejlesztési és mérnöki központot létesítenek Zalaegerszegen

A 3 milliárd 700 millió forintos beruházáshoz 560 millió forintot csap hozzá az állam.

Ciprusi ellenféllel teljes a Falco EK csoportja

Az már korábban eldőlt, hogy a magyar bajnoki ezüstérmes a spanyol Zaragozával és a dán Bakken Bearsszel is összecsap.

Tanműhelyként szolgál a Széchenyi István Egyetem hallgatói számára, a Waberer's’ új, mosonmagyaróvári szervízcsarnoka

Nagy István ezzel kapcsolatban hangsúlyozta a vidék versenyképességének fontosságát. 

Sárga fedeles, otthoni szelektív gyűjtésre alkalmas kukákat oszt a GYHG

Személyivel és lakcímkártyával veheti át mindenki a saját településén. 

A mesterséges intelligencia etikai kérdéseit vizsgálja egy magyar-amerikai kutatás

Hogy ez megér-e 1 millió dollárt, arról megkérdeztük a Chat GPT-t.

Kigyulladt autó miatt, forgalomkorlátozás van az M1-es autópályán

Nagyszentjános külterületén a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.