Lassan 6 éve, hogy elkezdték előkészíteni a Szombathely és Kőszeg közötti elkerülőt, egyelőre azonban egy kapavágás sem történt

Farkas Bazsi 2023-08-18 08:02:58
Ágh Péter képviselő által egy friss interjúban elmondtak alapján 2031 előtt egészen biztosan nem fog elkészülni az új út. 140 milliárd forintra lőtték be az építési költségét.

Egész oldalas interjút adott névtelen szerzőnek Ágh Péter (Fidesz-KDNP) Észak-Vas megye parlamenti képviselője, amit a legutóbbi Kőszeg és vidéke ökormányzati lapban közzé is adtak.

A beszélgetés apropója az M87-es út, vagy ahogy a környéken élők emlegetni szokták, a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos, építésének jelenlegi állapota.

Július 31-én adta közzé a Magyar Közlöny, hogy „Kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési” jelentőségre hivatkozva újraindít 24 útfejlesztési projektet a kormány.

Vas megyében a következő beruházások indulnak ezzel meg:

  • Szombathely északkeleti elkerülő út, valamint az M87 gyorsforgalmi út előkészítése visszakötéssel a 87. sz. főútra,
  • M86 Körmend–Szombathely-Zanat közötti szakasz előkészítése,
  • Bük település és M87 autóút közötti úthálózat fejlesztésének előkészítése,
  • Sárvár, iparterületet elkerülő út előkészítése.

Ez egyébként nem azt jelenti, hogy maga az építés heteken, esetleg hónapokon belül megindulhat, csupán - és ez történt az M87-es kapcsán is - az előkészítés folytatódhat.

Az az előkészítés, amit a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos vonatkozásában 6 (!) éve folytatnak. 

Erről maga Ágh beszélt az interjúban:

“(...) 2017 őszén adta ki az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a „Szombathely és Kőszeg közötti országos közúti kapcsolat fejlesztés előkészítési feladatainak elrendelése” tárgyú dokumentumát a NIF Zrt. felé.”

A képviselő arról is beszélt, hogy a tervező a végleges engedélyezési tervet 2021 végén szállította le. Ám ez még nem a kiviteli terv. 

Az engedélyezési terv ugyanis egy olyan műszaki terv, amely az építési engedély megszerzéséhez szükséges hatósági eljáráshoz készül, ezen tervek alapján adható csak ki az építési engedély.  Az engedélyes terv alapján kivitelezni nem lehet, ebben a tervben a megvalósítandó építmények műszaki paraméterei szerepelnek. A kiviteli terv az építési engedély alapján készül el, és a kiviteli terv a megvalósításhoz szükséges mind  - írja Ágh válasza alapján a lap.

Hogy mikor lehet beszámolni konkrétumokról az útépítéssel kapcsolatban, arról a képviselő azt mondta, hogy a kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzést még idén megindíthatják. Ebben az esetben az erre vonatkozó szerződést 2024 első felében aláírhatják a felek. A tervezés átfutási ideje pedig 18 hónap. 

Vagyis ezek alapján mi úgy számolunk, hogy a kiviteli terv 2026 elején lehet meg. Erre egyébként egy korábbi határozattal 2 milliárd 200 millió forintot biztosít a kormány.

Ennek lezárultával, a pontos műszaki tartalom és az azon alapuló költségek ismeretében születhet döntés a projekt további előkészítése, a területszerzés, területelőkészítés, régészet elemeiről. A területszerzés és a régészet átfutási ideje a gyakorlatban minimum 12 hónap. A kivitelezési közbeszerzés lefolytatása 6 hónap, a kivitelezési munkák átfutási ideje mintegy 36 hónap a Vállalkozási Szerződés hatálybalépésétől számítottan - nyilatkozta Ágh.

Ha mindezt összevetjük akkor optimális számítás esetén 2031-ben gurulhatnak az első autók az új autóúton. Kérdés, hogy az építésre kalkulált 140 milliárd forinthoz képest mennyivel lesz drágább akkor már a megvalósítás.

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.