Lassan 6 éve, hogy elkezdték előkészíteni a Szombathely és Kőszeg közötti elkerülőt, egyelőre azonban egy kapavágás sem történt

Farkas Bazsi 2023-08-18 08:02:58
Ágh Péter képviselő által egy friss interjúban elmondtak alapján 2031 előtt egészen biztosan nem fog elkészülni az új út. 140 milliárd forintra lőtték be az építési költségét.

Egész oldalas interjút adott névtelen szerzőnek Ágh Péter (Fidesz-KDNP) Észak-Vas megye parlamenti képviselője, amit a legutóbbi Kőszeg és vidéke ökormányzati lapban közzé is adtak.

A beszélgetés apropója az M87-es út, vagy ahogy a környéken élők emlegetni szokták, a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos, építésének jelenlegi állapota.

Július 31-én adta közzé a Magyar Közlöny, hogy „Kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési” jelentőségre hivatkozva újraindít 24 útfejlesztési projektet a kormány.

Vas megyében a következő beruházások indulnak ezzel meg:

  • Szombathely északkeleti elkerülő út, valamint az M87 gyorsforgalmi út előkészítése visszakötéssel a 87. sz. főútra,
  • M86 Körmend–Szombathely-Zanat közötti szakasz előkészítése,
  • Bük település és M87 autóút közötti úthálózat fejlesztésének előkészítése,
  • Sárvár, iparterületet elkerülő út előkészítése.

Ez egyébként nem azt jelenti, hogy maga az építés heteken, esetleg hónapokon belül megindulhat, csupán - és ez történt az M87-es kapcsán is - az előkészítés folytatódhat.

Az az előkészítés, amit a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos vonatkozásában 6 (!) éve folytatnak. 

Erről maga Ágh beszélt az interjúban:

“(...) 2017 őszén adta ki az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a „Szombathely és Kőszeg közötti országos közúti kapcsolat fejlesztés előkészítési feladatainak elrendelése” tárgyú dokumentumát a NIF Zrt. felé.”

A képviselő arról is beszélt, hogy a tervező a végleges engedélyezési tervet 2021 végén szállította le. Ám ez még nem a kiviteli terv. 

Az engedélyezési terv ugyanis egy olyan műszaki terv, amely az építési engedély megszerzéséhez szükséges hatósági eljáráshoz készül, ezen tervek alapján adható csak ki az építési engedély.  Az engedélyes terv alapján kivitelezni nem lehet, ebben a tervben a megvalósítandó építmények műszaki paraméterei szerepelnek. A kiviteli terv az építési engedély alapján készül el, és a kiviteli terv a megvalósításhoz szükséges mind  - írja Ágh válasza alapján a lap.

Hogy mikor lehet beszámolni konkrétumokról az útépítéssel kapcsolatban, arról a képviselő azt mondta, hogy a kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzést még idén megindíthatják. Ebben az esetben az erre vonatkozó szerződést 2024 első felében aláírhatják a felek. A tervezés átfutási ideje pedig 18 hónap. 

Vagyis ezek alapján mi úgy számolunk, hogy a kiviteli terv 2026 elején lehet meg. Erre egyébként egy korábbi határozattal 2 milliárd 200 millió forintot biztosít a kormány.

Ennek lezárultával, a pontos műszaki tartalom és az azon alapuló költségek ismeretében születhet döntés a projekt további előkészítése, a területszerzés, területelőkészítés, régészet elemeiről. A területszerzés és a régészet átfutási ideje a gyakorlatban minimum 12 hónap. A kivitelezési közbeszerzés lefolytatása 6 hónap, a kivitelezési munkák átfutási ideje mintegy 36 hónap a Vállalkozási Szerződés hatálybalépésétől számítottan - nyilatkozta Ágh.

Ha mindezt összevetjük akkor optimális számítás esetén 2031-ben gurulhatnak az első autók az új autóúton. Kérdés, hogy az építésre kalkulált 140 milliárd forinthoz képest mennyivel lesz drágább akkor már a megvalósítás.

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Teljes körű adventi élelmiszer-ellenőrzés indul – jönek a fokozott vizsgálatok a karácsonyi vásárokban

Az NKFH országos razziát rendelt el a szezonális árusoknál, vendéglátóknál és boltokban.

A Bajnokok Ligájába repítené a Haladást a DSM Football!

Na nem most, hanem egy éveken át tartó építkezés eredményeképpen. 2031-re célozták meg az NB 1-et.

Mától megszűnt a Szabad Európa magyar kiadása

A szabadeuropa.hu sem frissül már.

Ingyenes hétvégi programok Győrben

Koncertek, filmklub, mosolyhajtás, lesz itt minden!

Két szombathelyi parkolóőrt támadtak meg

Nem tetszett az autó tulajdonosainak, hogy pótdíjazzák a kocsit.

Forró teával indulnak útnak a győri kukások

A GYHG igyekszik komfortossá tenni a munkavégzést kollégáinak. 

Magyar Péter - Túl sok év telt el az életünkből kishitűséggel, keserűségben

A Tisza vezére közös rendszerváltásra készül, aki változást szeretne, most regisztrálhat és dönthet a párt jelöltjeiről. 

10 millió forintra bírságolta az NMHH Balázsékat

A rádióműsorral szemben egy újabb eljárást is indítottak.

Uniós és hazai forrásból, 170 millió forintból fejlesztette telephelyeit a Velekey Kft. Szombathelyen

Európai uniós és hazai költségvetési támogatásból fejlesztette telephelyeit a lemeztermékek lézervágásával, élhajlításával és szerelvények gyártásával foglalkozó Velekey Kft. Szombathelyen. .

Spanyol, lengyel és német ellenféllel találkozik a Falco

A “K” jelű csoportban folytatják a sárga-feketék.

A DK nyerte a családi pótlék-emelés licitversenyét

Dobrev Klára drasztikus emelést ígér. 

Kormánydöntés született a szombathelyi Oladi Iskola felújításáról

Elsőként azt vizsgálják meg, hogy mennyibe is kerülne ez a mutatvány.

A kollagénről egyre többet hallani, és ez nem véletlen

Az elmúlt években a kollagén igazi hívószóvá vált az egészségtudatos életmód világában. Egyre gyakrabban találkozhatunk vele a hírekben, szakmai cikkekben és a táplálékkiegészítők kínálatában is – de miért ekkora az érdeklődés iránta?

Közös döntések születtek a győri GYHG és a szakszervezetek egyeztetésén

A béren kívüli juttatások emelésében, a 2026-os bérrendezés keretrendszerében és több szakmai kérdésben is egyhangú megállapodás született.

Nem nyúlt az alapkamathoz az MNB Monetáris Tanácsa

Marad a szigorú pénzügyi politika, az inflációs kockázatok miatt továbbra is óvatosságra int a jegybank.