Lassan 6 éve, hogy elkezdték előkészíteni a Szombathely és Kőszeg közötti elkerülőt, egyelőre azonban egy kapavágás sem történt

Farkas Bazsi 2023-08-18 08:02:58
Ágh Péter képviselő által egy friss interjúban elmondtak alapján 2031 előtt egészen biztosan nem fog elkészülni az új út. 140 milliárd forintra lőtték be az építési költségét.

Egész oldalas interjút adott névtelen szerzőnek Ágh Péter (Fidesz-KDNP) Észak-Vas megye parlamenti képviselője, amit a legutóbbi Kőszeg és vidéke ökormányzati lapban közzé is adtak.

A beszélgetés apropója az M87-es út, vagy ahogy a környéken élők emlegetni szokták, a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos, építésének jelenlegi állapota.

Július 31-én adta közzé a Magyar Közlöny, hogy „Kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési” jelentőségre hivatkozva újraindít 24 útfejlesztési projektet a kormány.

Vas megyében a következő beruházások indulnak ezzel meg:

  • Szombathely északkeleti elkerülő út, valamint az M87 gyorsforgalmi út előkészítése visszakötéssel a 87. sz. főútra,
  • M86 Körmend–Szombathely-Zanat közötti szakasz előkészítése,
  • Bük település és M87 autóút közötti úthálózat fejlesztésének előkészítése,
  • Sárvár, iparterületet elkerülő út előkészítése.

Ez egyébként nem azt jelenti, hogy maga az építés heteken, esetleg hónapokon belül megindulhat, csupán - és ez történt az M87-es kapcsán is - az előkészítés folytatódhat.

Az az előkészítés, amit a Kőszeg - Szombathely 2x2 sávos vonatkozásában 6 (!) éve folytatnak. 

Erről maga Ágh beszélt az interjúban:

“(...) 2017 őszén adta ki az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a „Szombathely és Kőszeg közötti országos közúti kapcsolat fejlesztés előkészítési feladatainak elrendelése” tárgyú dokumentumát a NIF Zrt. felé.”

A képviselő arról is beszélt, hogy a tervező a végleges engedélyezési tervet 2021 végén szállította le. Ám ez még nem a kiviteli terv. 

Az engedélyezési terv ugyanis egy olyan műszaki terv, amely az építési engedély megszerzéséhez szükséges hatósági eljáráshoz készül, ezen tervek alapján adható csak ki az építési engedély.  Az engedélyes terv alapján kivitelezni nem lehet, ebben a tervben a megvalósítandó építmények műszaki paraméterei szerepelnek. A kiviteli terv az építési engedély alapján készül el, és a kiviteli terv a megvalósításhoz szükséges mind  - írja Ágh válasza alapján a lap.

Hogy mikor lehet beszámolni konkrétumokról az útépítéssel kapcsolatban, arról a képviselő azt mondta, hogy a kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzést még idén megindíthatják. Ebben az esetben az erre vonatkozó szerződést 2024 első felében aláírhatják a felek. A tervezés átfutási ideje pedig 18 hónap. 

Vagyis ezek alapján mi úgy számolunk, hogy a kiviteli terv 2026 elején lehet meg. Erre egyébként egy korábbi határozattal 2 milliárd 200 millió forintot biztosít a kormány.

Ennek lezárultával, a pontos műszaki tartalom és az azon alapuló költségek ismeretében születhet döntés a projekt további előkészítése, a területszerzés, területelőkészítés, régészet elemeiről. A területszerzés és a régészet átfutási ideje a gyakorlatban minimum 12 hónap. A kivitelezési közbeszerzés lefolytatása 6 hónap, a kivitelezési munkák átfutási ideje mintegy 36 hónap a Vállalkozási Szerződés hatálybalépésétől számítottan - nyilatkozta Ágh.

Ha mindezt összevetjük akkor optimális számítás esetén 2031-ben gurulhatnak az első autók az új autóúton. Kérdés, hogy az építésre kalkulált 140 milliárd forinthoz képest mennyivel lesz drágább akkor már a megvalósítás.

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Hiába kérdezte Ungár Péter a kormányt arról, hogy egyetértenek-e Hende Csaba „aki nem dolgozik, ne is egyék” szavaival, választ nem kapott

Az sem derült ki, hogy 2009 óra miért változatlan a családi pótlék összege, miközben 70%-os volt azóta az infláció.

Mégis lehet népszavazást tartani a kiemelt beruházási törvény eltörléséről

Zöld utat kapott az LMP – Magyarország Zöld Pártja népszavazási kezdeményezése.

300 méteren újult meg a szombathelyi Bocskai István körút

Közel 100 millió forintot költöttek el a fejlesztésre.

37 millió forintot kap vissza a hőcserélők cseréjére a győri önkormányzattól a Rába Quelle

A 23 milliárdból felújított fürdőben még ezt is cserélni kell, nagy vita volt belőle a közgyűlésben.

Az Éljen Szombathely listájának 5. helyére került Koczka Tibor

Testületbe jutása esetén azonban nem lesz az ÉSZ frakció tagja a képviselő. Függetlenként segítené a városvezetés munkáját.

Egy szombathelyi parkolóban verte meg volt barátnőjét a férfi

A vádlott büntetőjogi felelősségéről a Szombathelyi Járásbíróság fog dönteni.

Zápor, zivatar lehet csütörtökön Győrben és Szombathelyen is

Helyenként intenzív, nagyobb mennyiségű csapadék is előfordulhat.

Videó - Büntetőfékezés az M85-ösön

Csüccs vissza és mennyé' már!

Ittasan csattant a betonhídfőnek egy sofőr Körmendnél

Könnyű sérülésekkel úszta meg az esetet.

LMP: A magyar kormány meddig szolgáltatja ki a magyar munkavállalókat a távol-keleti multiknak?

A párt szerint a munkavállalói jogok korlátozása Dél-Koreában lehetséges, hogy elfogadott, de Magyarországon ez elfogadhatatlan.

Hatodikas lány késelt a bőnyi iskolában

Túl van az életveszélyen az a lány, akit tanulótársa szúrt meg a bőnyi Szent István Király Általános Iskolában hétfőn.

Nőt futtatott, négy és fél év börtönt kapott a körmendi férfi

A férfi a helyszín biztosításával és a neki dolgozó nő szállításában való közreműködéssel teremtette meg a prostitúciós tevékenység feltételeit.

LMP: A DK olyan dolgokkal támadja Vitézyt, amelyek Karácsonyra is igazak

„Érdemes lenne a DK-nak olyan érveket találnia Vitézy Dávid ellen, amelyek nem igazak Karácsony Gergelyre” – írta az LMP.

Napos, meleg hétfővel indul a hét

A legmagasabb nappali hőmérséklet 24 és 28 fok között várható.

Elkötelezte magát a felügyelő bizottság felállításában az SZKKA

Legkorábban május végén, június elején kezdheti meg működését a FEB. 55 millió forint sorsa lóg a levegőben.