Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!
Felkerült Győr honlapjára az eddig féltve őrzött, szolgálati gépjárművekre vonatkozó belső szabályzat, illetve a Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzat által fenntartott autók listája. Korábban ugye a jegyző először ködösített az ügyben, majd a GyőrPlusz nevű fideszes propagandalapban jelent meg az üggyel kapcsolatban egy adatokat nem tartalmazó cikk. Ezután közérdekű adatigénylést nyújtottunk be itt és a város összes cégénél is, amire választ egyelőre nem kaptunk, de ezek a fájlok felkerültek a város honlapjára, amelyek az ötből három kérdésünkre kielégítően válaszolnak.
Mint a dokumentumokból kiderült,
az önkormányzat három Audi A6-ost, a Polgármesteri Hivatal egy A6-ost, egy A8-ast és egy Q3-ast bérel áfával együtt összesen havi 3,6 millió forintért, amelyből csak a polgármesteri luxusautó, az A8-as bérlése 930 ezer forint havonta.
A Polgármesteri Hivatal ezen felül az A6-ost 446 ezer, a Q3-ast 656 ezer forintért bérli áfával együtt, míg az önkormányzat a három A6-ost darabonként 526 ezer forintért bérli. A6-ost egyébként az alpolgármesterek használnak, ezen felül a GyőrPlusz cikkéből kiderült, hogy a jegyző és az aljegyző mellett a polgármesteri biztosoknak, így például Virág-Adorján Andrea polgármesteri főbiztosnak is jár szolgálati autó
A közkeletű elképzeléssel ellentétben ezeket az autókat nem az Audi Hungária biztosítja a városnak, de nem is tőlük bérli az önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal, hanem – legalábbis egy részüket – a Carmen Rent nevű cégtől. Ez a gyakorlat még a Borkai-érában kezdődött.
A hivatalnak és az önkormányzatnak ezeken felül egyébként számos autó van a birtokában, egy antik Rába-teherautó mellett például egy 2013-as évjáratú Audi A6, egy 2019-es Audi E-Tron, egy 2020-as Volkswagen Golf, egy 2017-es Citroen Jumper, egy 2015-ös Dacia Duster, illetve a Dézsi által korábban használt 2019-es Mercedes kisbusz mellett még egy Ford kisbusz is, hogy csak párat említsünk. Ezeknek bizonyára megvan a maga feladata, de azért a jelek szerint nem lenne tehát muszáj, hogy minden polgármester, alpolgármester és polgármesteri biztos számára külön Audikat béreljen az önkormányzat.
Na és mennyit kell fizetni, hogy luxusautóval mehess Rammstein-koncertre?
Van azonban két kérdés, amire a válasz ezekből a dokumentumokból nem derül ki, bár a jegyző vagy az önkormányzat válaszából – aminek csütörtökön van határideje – fény derülhet rá:
- konkrétan kik jogosultak hivatali gépjármű magáncélú használatára, milyen feltételrendszer mellett és milyen dokumentumok alapján történik a magáncélú használat elszámolása?
- milyen összegű díjat vagy más (pl. térítés) megnevezésű ellenértéket fizetnek a magáncélú használatért személyenkénti bontásban az erre jogosultak és milyen időközönként?
Az egész ügy onnan indult ugyanis, hogy Dézsi Csaba András polgármester az Audi A8-assal ment Rammstein-koncertre Budapestre, amely út során az autó defektet kapott, amiről aztán a polgármester posztolt is a TikTokon egy videót. Ezután kérdeztünk rá, hogy ez hogy működik pontosan, mire a városháza azt elárulta, hogy lehet magáncélra használni az autót, amiért a polgármester havi összeget fizet – ennek mértékét azonban nem akarták elárulni, aztán a GyőrPlusz-cikkben azt hangsúlyozták, hogy máshol nem is kell érte fizetni, szóval örüljünk annak – sugallta a cikk –, hogy itt valamennyit kell.
Ezt ugyan a dokumentumok pontosan nem árulják el, de az egy hónapnyi titkolózás után most közzétett szabályzatból kiszámítható, hogy
Dézsi polgármester legfeljebb 28 777 forintot fizet havonta az Audi A8-as magáncélú használatáért.
Az ezt szabályozó szakasz a harmadik függelékben van:
„Benzin- és gázolajüzemű gépjármű esetén fizetendő költségtérítés: 375 km és a gépkocsifogyasztása km/l (a közúti gépjárművek, az egyes mezőgazdasági, erdészeti és halászati erőgépeküzemanyag- és kenőanyag-fogyasztásának igazolás nélkül elszámolható mértékéről szóló 60/1992.(IV.1.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti alapnorma-átalány) és az üzemanyagárFt/l (NAV által közzétett ár) meghatározott szorzata /100 = fizetendő költségtérítés összege.”
Bonyolultnak tűnik, de ha kikeresgetjük az adatokat, aztán szorzunk és osztunk, akkor az augusztusi üzemanyagárral számolva azt kapjuk, hogy 375 km x 13,3 l x 577 Ft, osztva százzal, avagy 28 777 forint. Tehát úgy számol a szabályzat, ha jól értjük a logikát, hogy magánhasználatra egy hónapban átlagosan 375 kilométert megy az illető az autóval egy hónapban, aminek a benzinköltségét kell megtéríteni. Ehhez képest csak a két Rammstein-koncert Budapesten – Dézsi mindkettőn volt – közel 500 kilométer egyébként, bár a GyőrPlusz cikkében azt is hangsúlyozták, hogy állítólag ilyen esetekben a polgármester saját zsebéből, és nem a benzinkártyával fizet a tankolásért.
A város nagyobb önkormányzati cégeit és intézményeit is megkérdeztük közérdekű adatigénylés keretében, ebben a körben csütörtökön jár le a válaszadás határideje.
Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs is. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |