Kinek lesz jó a győri e-roller?

Pintér Bence 2023-02-24 08:12:00
Megold valamit a város közlekedési problémáiból? Milyen irányban érdemes bővíteni? Lesznek e-rollerek belehajítva a Rábába? Szakértőt kérdeztünk.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Mint azt tegnap megírtunk, váratlanul elindult Győrben is az elektromos roller-rendszer, ami a polgármesteri intenció, illetve az eredeti bejelentés szerint egyebek mellett a haldokló GyőrBike bringakölcsönzési rendszert is kiváltaná.

A szolgáltatást egy külsős cég biztosítja, fenntartása tehát direktben nem kerül pénzébe a városnak,

ami csak a közterületet biztosítja – hogy ingyen, vagy pénzért, azt nem tudni – a cégnek ahhoz, hogy kijelölt lerakózónákat létesítsenek. Ráadásul úgy értesültünk, hogy a szakma szerint is kívánatos egy ilyen rendszer lérehozása a városban, ez szerepel legalábbis a város készülő új kerékpáros hálózati tervében is.

A rollerezés egyébként nem kifejezetten olcsó: az elindulás 350 forint, majd ezután percenként 100 forintba kerül, okostelefonos alkalmazás kell a használatához. Másik felmerülő kérdés, hogy mint azt az elmúlt években láttuk, a rollerek rendszeresn eldobálva, útakadályként tűntek fel például Budapesten, de az is előfordult, hogy a folyóban kötöttek ki. A harmadik érdekes vonás, hogy a rendszer egyelőre csak a belvárosban és közvetlen környékén, Sziget és Újváros keleti csücskén Révfalu és Víziváros egy részén működik, bár ez elvileg májusban változik a rendszer bővülésével.

Az e-roller-rendszer lehetséges szerepéről a város közlekedésében Dr. Tóth Pétert, a Keret Egyesület elnökét kérdeztük.

Segít Győr jelenlegi közlekedési problémáin az új e-roller-rendszer?

Nem, nem segít. Kiegészítő rendszerként értelmezhető, ami a mobilitási választási lehetőségek tárházát növeli egy szűk csoport számára. Ebben az esetben mikromobilitási rendszerekről beszélünk. A használat területi lehatároltsága és az eszközök használati díja is azt mutatja, hogy egy rövid távon, főként a Belváros autómentes övezeteiben használható rendszerről van szó. Jelen formájában nem oldja meg a város északi-déli, keleti-nyugati átszelhetőségének gondjait, a külső városrészek jobb bekapcsolását, az ott kialakítható közlekedési decentrumok kialakítását, elérhetőségét vagy a személygépkocsi-használat visszaszorítását. Sem a személygépkocsiról való váltást nem fogja jelentősen befolyásolni. A rollerek használati területének lehatárolása, illetve a rollerek kihelyezési pontjai sem ezeket a célokat támasztják alá. 

Kinek lehet jó a most felállt rendszer, milyen irányban kéne bővíteni?

Jelenleg a Belváros gyors átszelésére alkalmas eszközként értelmezhető ott, ahol autóval nem lehet behajtani, azoknak, akik olyan helyre mennének, ami közösségi közlekedéssel, gyalog nem könnyen megközelíthető. Kevés ilyen hely van jelenleg a Belvárosban. Vagy esetleg olyanoknak, akik nem kívánnak alkalmazkodni a buszmenetrendhez, vagy gyorsabban haladnának, mint ahogy azt gyalog megtehetik. Győrben az autóbusz-menetjegy ára elővételben 250 Ft, míg itt a roller esetében 350 Ft-os induló terhelés után percenként 100 Ft-ot számláz a rendszer. Ár/érték arányban ez nem a legkiemelkedőbb ajánlat.

Érdekes lenne a rendszer kibővítése a város külső városrészeiben, ahol a közösségi közlekedésre ráhordó rendszerként lehetne használni a rollereket

ott, ahol a buszmegálló 500 méternél messzebb található. Még érdekesebb lehetne, ha a rendszer kombinálható lenne más rendszerekkel is: buszbérlet, parkolójegy, stb.

Milyen problémákat hozhat magával az e-roller rendszer megjelenése? Évek óta mást sem hallani, csak hogy az önkormányzatoknak problémájuk van vele.

Várható, hogy növekedni fog a Belvárosban a gyalogos-rolleres konfliktusok száma a jövőben, hiszen a használati terület főként a gyalogos zónákra terhelődik.

Ugyanígy növekedni fog az autós-rolleres konfliktusok száma a jövőben, amennyiben a rolleresek igénybe veszik az utakat is. Növekedni fog aztán a rolleres közlekedéssel kapcsolatos intézkedések száma. Ide tartozik majd a nem megfelelő használatból fakadó károk kezelése, a nem megfelelő helyen leparkolt rollerek kezelése:

Győr a folyók városa. Lesznek rollerek a vízben.

Lesznek rendetlenül parkoló rollerek, amik a látássérültek számára válnak majd valódi akadállyá. Mivel az elektromos rollerekkel kapcsolatos, 2019 óta meglévő új KRESZ-szabályozás nem emelkedett törvényi erőre, ezért szükség lesz arra, hogy a város rendeletileg szabályozza a a bérelhető eszközökre vonatkozó közlekedési szabályokat a városban, illetve mikromobilitási pontokat kell kijelölnie, hogy elkerülje a káoszt. Ezt Budapest már megtette 2019-ben.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

Budapest, Debrecen és Pannonhalma környékén a legjobb élni 2024-ben

De Győrnek és Szombathelynek sincsen szégyenkezni valója.

Kondora István sárvári polgármester székfoglalójában az interneten hamis nevek mögé bújt várost ócsárlókról beszélt

Máhr Tivadart választották a képviselők alpolgármesternek. A megyei közgyűlés alelnöke pedig nyomott egy szexista megjegyzést.

6 millió forintnyi drogot csíptek el egy szombathelyi garázsban

Összehangolt akcióban fogták el a Vas vármegyei rendőrök és a Terrorelhárítási Központ műveleti egységei a kábítószer-kereskedőket.

Költöztetés profikkal

A költözés általában örömteli eseménye életünknek, amely azt jelenti, hogy egy nagy mérföldkövet sikerült megvalósítani. Nagyon sok vidéki ember álma a budapesti élet, illetve sokan vágyódnak a főváros forgatagából nyugalmasabb településekre.

Négy tanácsnok fog dolgozni Szombathelyen ebben a ciklusban

Bokányi Adrienn, Szuhai Viktor, és Németh Ákos mellett Kelemen Krisztián is tanácsnoki kinevezést kapott.

Érdemes időt szánni a weboldal sebességének optimalizálására

Napjainkban az embereknek már nincs türelme kivárni azt, hogy 4-5 másodpercig tartson, mire betölt egy weboldal. Ha túlságosan lassú egy honlap válaszideje, akkor a legtöbben bezárják azt, és jó eséllyel vissza sem térnek oda a későbbiek során.

Egy férfi mutogatta magát a szombathelyi Romkert-sétányon

A kis mutatványának, most nagy következményei lesznek.

Gesztenyés programmal csábít a szombathelyi Fő tér

Lesz sült gesztenye és jó zene. Jövő hétre vésse be mindenki a naptárba.

Kiss Norbert kamionversenyző jövőre is történelmet írna

A hatszoros Európa-bajnok Kiss Norbert a 2025-ös idényben szeretne a kamion Európa-bajnokság történetének legsikeresebb pilótájává válni.

A hírolvasás szórakoztató is lehet

A hírek követését nem mellőzhetjük teljesen az életünkből, hiszen képben kell lennünk bizonyos mértékben a világ történéseivel – az viszont egyáltalán nem mindegy, milyen formában dolgozzuk fel a különféle forrásokat.

Pénteken tartják a győri alakuló közgyűlést

Napirendi pont lesz az szmsz felülvizsgálata.

Balhé volt egy kőszegi focimeccsen

Az egyik szurkoló ittasan poharakat dobál a pályára, majd az egyik játékost meg is rúgta.

Milyen egy jó riasztórendszer, és miért van rá feltétlenül szükségünk?

Manapság, a világban zajló változások, amiket a híradások is rendszeresen közvetítenek nekünk, arra indítanak bennünket, hogy még a korábbiaknál is jobban megbecsüljük azt, amink van. Ugyanis ha elveszítjük ezeket, ma már sokkal nehezebb lesz pótolni őket.