Kinek lesz jó a győri e-roller?

Pintér Bence 2023-02-24 08:12:00
Megold valamit a város közlekedési problémáiból? Milyen irányban érdemes bővíteni? Lesznek e-rollerek belehajítva a Rábába? Szakértőt kérdeztünk.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Mint azt tegnap megírtunk, váratlanul elindult Győrben is az elektromos roller-rendszer, ami a polgármesteri intenció, illetve az eredeti bejelentés szerint egyebek mellett a haldokló GyőrBike bringakölcsönzési rendszert is kiváltaná.

A szolgáltatást egy külsős cég biztosítja, fenntartása tehát direktben nem kerül pénzébe a városnak,

ami csak a közterületet biztosítja – hogy ingyen, vagy pénzért, azt nem tudni – a cégnek ahhoz, hogy kijelölt lerakózónákat létesítsenek. Ráadásul úgy értesültünk, hogy a szakma szerint is kívánatos egy ilyen rendszer lérehozása a városban, ez szerepel legalábbis a város készülő új kerékpáros hálózati tervében is.

A rollerezés egyébként nem kifejezetten olcsó: az elindulás 350 forint, majd ezután percenként 100 forintba kerül, okostelefonos alkalmazás kell a használatához. Másik felmerülő kérdés, hogy mint azt az elmúlt években láttuk, a rollerek rendszeresn eldobálva, útakadályként tűntek fel például Budapesten, de az is előfordult, hogy a folyóban kötöttek ki. A harmadik érdekes vonás, hogy a rendszer egyelőre csak a belvárosban és közvetlen környékén, Sziget és Újváros keleti csücskén Révfalu és Víziváros egy részén működik, bár ez elvileg májusban változik a rendszer bővülésével.

Az e-roller-rendszer lehetséges szerepéről a város közlekedésében Dr. Tóth Pétert, a Keret Egyesület elnökét kérdeztük.

Segít Győr jelenlegi közlekedési problémáin az új e-roller-rendszer?

Nem, nem segít. Kiegészítő rendszerként értelmezhető, ami a mobilitási választási lehetőségek tárházát növeli egy szűk csoport számára. Ebben az esetben mikromobilitási rendszerekről beszélünk. A használat területi lehatároltsága és az eszközök használati díja is azt mutatja, hogy egy rövid távon, főként a Belváros autómentes övezeteiben használható rendszerről van szó. Jelen formájában nem oldja meg a város északi-déli, keleti-nyugati átszelhetőségének gondjait, a külső városrészek jobb bekapcsolását, az ott kialakítható közlekedési decentrumok kialakítását, elérhetőségét vagy a személygépkocsi-használat visszaszorítását. Sem a személygépkocsiról való váltást nem fogja jelentősen befolyásolni. A rollerek használati területének lehatárolása, illetve a rollerek kihelyezési pontjai sem ezeket a célokat támasztják alá. 

Kinek lehet jó a most felállt rendszer, milyen irányban kéne bővíteni?

Jelenleg a Belváros gyors átszelésére alkalmas eszközként értelmezhető ott, ahol autóval nem lehet behajtani, azoknak, akik olyan helyre mennének, ami közösségi közlekedéssel, gyalog nem könnyen megközelíthető. Kevés ilyen hely van jelenleg a Belvárosban. Vagy esetleg olyanoknak, akik nem kívánnak alkalmazkodni a buszmenetrendhez, vagy gyorsabban haladnának, mint ahogy azt gyalog megtehetik. Győrben az autóbusz-menetjegy ára elővételben 250 Ft, míg itt a roller esetében 350 Ft-os induló terhelés után percenként 100 Ft-ot számláz a rendszer. Ár/érték arányban ez nem a legkiemelkedőbb ajánlat.

Érdekes lenne a rendszer kibővítése a város külső városrészeiben, ahol a közösségi közlekedésre ráhordó rendszerként lehetne használni a rollereket

ott, ahol a buszmegálló 500 méternél messzebb található. Még érdekesebb lehetne, ha a rendszer kombinálható lenne más rendszerekkel is: buszbérlet, parkolójegy, stb.

Milyen problémákat hozhat magával az e-roller rendszer megjelenése? Évek óta mást sem hallani, csak hogy az önkormányzatoknak problémájuk van vele.

Várható, hogy növekedni fog a Belvárosban a gyalogos-rolleres konfliktusok száma a jövőben, hiszen a használati terület főként a gyalogos zónákra terhelődik.

Ugyanígy növekedni fog az autós-rolleres konfliktusok száma a jövőben, amennyiben a rolleresek igénybe veszik az utakat is. Növekedni fog aztán a rolleres közlekedéssel kapcsolatos intézkedések száma. Ide tartozik majd a nem megfelelő használatból fakadó károk kezelése, a nem megfelelő helyen leparkolt rollerek kezelése:

Győr a folyók városa. Lesznek rollerek a vízben.

Lesznek rendetlenül parkoló rollerek, amik a látássérültek számára válnak majd valódi akadállyá. Mivel az elektromos rollerekkel kapcsolatos, 2019 óta meglévő új KRESZ-szabályozás nem emelkedett törvényi erőre, ezért szükség lesz arra, hogy a város rendeletileg szabályozza a a bérelhető eszközökre vonatkozó közlekedési szabályokat a városban, illetve mikromobilitási pontokat kell kijelölnie, hogy elkerülje a káoszt. Ezt Budapest már megtette 2019-ben.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

Azzal fenyegette a sárvári gyámügyest a nő, hogy megöli

„Na te büdös k***a, ha te ezt megtetted, akkor nem fogok veled szépen beszélni!”

Tizenkét gyanúsítottja van már annak az ügynek, amiben letartóztatták a volt győri rendőrkapitányt

A volt kapitányon kívül egy másik gyanúsítottat is fogva tartanak, aki szintén fontos és magas rangú, nyugalmazott rendőr.

Szúnyogok: Győrben kiterjedt biológiai gyérítés egyelőre nem szükséges

A Győr-Szol Zrt. már megtette az előkészületeket a szúnyoggyérítési munkálatok megkezdéséhez.

Legyen egy szuper okosóra a legújabb kiegészítőd

Gondoltál már arra, hogy beszerezz egy páratlan okosórát? Ha eddig halogattad a döntést, akkor ezt most tekintsd egy jelnek és üdvözölj a gyűjteményedben egy efféle újdonságot. Nemcsak dekoratív kiegészítő, hanem számtalan előnnyel is bír.

Quentin Tarantino mégsem filmkritikusról forgatja utolsó filmjét

A rendező várhatóan tizedik filmje elkészítése után is folytatja a kreatív munkát. Korábban többször célzott rá, hogy minisorozatok és színdarabok rendezése is érdekli.

A performance marketing jelentősége a vállalkozások életében

Minden vállalkozás számára alapvető fontosságú, hogy folyamatosan, méghozzá profitábilisan termeljen új ügyfeleket, vásárlókat. A performance marketing elengedhetetlen a sikerhez, egy laikus számára azonban rengeteg nehézséget okozhat a fizetett hirdetések nyereséges menedzselése, éppen ezért sok esetben a legjobb döntés szakértőket segítségül hívni.

Ütötte, rúgta ismerősét egy körmendi férfi

Még a mobilját is földhöz vágta.

Milyen tényezőket vegyünk figyelembe, ha bútorkárpitot választunk?

A különféle anyagokkal bevont, párnázott bútorok esetében a kárpit színe, textúrája meghatározó jelentőségű az enteriőr stílusa, valamint a tartósság és a tisztíthatóság szempontjából, ezért a választásnál körültekintőnek kell lenni.

Azonnali hatállyal rúgta ki a Vas Népe az újságíróját, miután bejelentette, hogy civilként elindul képviselőnek

Tóth Judit Körmenden szerezne mandátumot. Frissítve a Vas Népe közleményével!

Sulyok Tamás jáki látogatása miatt komoly biztonsági intézkedésekre lehet számítani

A vasárnapi avatón ingyen lehet megtekinteni a templomot és templomkertet is.

Egy győzelemre az elődöntőtől a Falco

Lemosták a Honvédet a pályáról

Már a bíróságon is kamuzik Mirkóczki Ádám, Eger polgármestere

Nem csak adatokat nem adna ki, hanem tényleg nem ad ki.

Pedofil fotós is dolgozott a Little Miss Hungary gyermekszépségversenyen

A gyerekszépségverseny szervezője csalás miatt áll bíróság elé.

A szakember szerint nem indokolt a szúnyoggyérítés Győrben

Hiába jelentek meg a szúnyogok, az élő vizeinkben még nem kezdtek el növekedni a lárvák