Kinek lesz jó a győri e-roller?

Pintér Bence 2023-02-24 08:12:00
Megold valamit a város közlekedési problémáiból? Milyen irányban érdemes bővíteni? Lesznek e-rollerek belehajítva a Rábába? Szakértőt kérdeztünk.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Mint azt tegnap megírtunk, váratlanul elindult Győrben is az elektromos roller-rendszer, ami a polgármesteri intenció, illetve az eredeti bejelentés szerint egyebek mellett a haldokló GyőrBike bringakölcsönzési rendszert is kiváltaná.

A szolgáltatást egy külsős cég biztosítja, fenntartása tehát direktben nem kerül pénzébe a városnak,

ami csak a közterületet biztosítja – hogy ingyen, vagy pénzért, azt nem tudni – a cégnek ahhoz, hogy kijelölt lerakózónákat létesítsenek. Ráadásul úgy értesültünk, hogy a szakma szerint is kívánatos egy ilyen rendszer lérehozása a városban, ez szerepel legalábbis a város készülő új kerékpáros hálózati tervében is.

A rollerezés egyébként nem kifejezetten olcsó: az elindulás 350 forint, majd ezután percenként 100 forintba kerül, okostelefonos alkalmazás kell a használatához. Másik felmerülő kérdés, hogy mint azt az elmúlt években láttuk, a rollerek rendszeresn eldobálva, útakadályként tűntek fel például Budapesten, de az is előfordult, hogy a folyóban kötöttek ki. A harmadik érdekes vonás, hogy a rendszer egyelőre csak a belvárosban és közvetlen környékén, Sziget és Újváros keleti csücskén Révfalu és Víziváros egy részén működik, bár ez elvileg májusban változik a rendszer bővülésével.

Az e-roller-rendszer lehetséges szerepéről a város közlekedésében Dr. Tóth Pétert, a Keret Egyesület elnökét kérdeztük.

Segít Győr jelenlegi közlekedési problémáin az új e-roller-rendszer?

Nem, nem segít. Kiegészítő rendszerként értelmezhető, ami a mobilitási választási lehetőségek tárházát növeli egy szűk csoport számára. Ebben az esetben mikromobilitási rendszerekről beszélünk. A használat területi lehatároltsága és az eszközök használati díja is azt mutatja, hogy egy rövid távon, főként a Belváros autómentes övezeteiben használható rendszerről van szó. Jelen formájában nem oldja meg a város északi-déli, keleti-nyugati átszelhetőségének gondjait, a külső városrészek jobb bekapcsolását, az ott kialakítható közlekedési decentrumok kialakítását, elérhetőségét vagy a személygépkocsi-használat visszaszorítását. Sem a személygépkocsiról való váltást nem fogja jelentősen befolyásolni. A rollerek használati területének lehatárolása, illetve a rollerek kihelyezési pontjai sem ezeket a célokat támasztják alá. 

Kinek lehet jó a most felállt rendszer, milyen irányban kéne bővíteni?

Jelenleg a Belváros gyors átszelésére alkalmas eszközként értelmezhető ott, ahol autóval nem lehet behajtani, azoknak, akik olyan helyre mennének, ami közösségi közlekedéssel, gyalog nem könnyen megközelíthető. Kevés ilyen hely van jelenleg a Belvárosban. Vagy esetleg olyanoknak, akik nem kívánnak alkalmazkodni a buszmenetrendhez, vagy gyorsabban haladnának, mint ahogy azt gyalog megtehetik. Győrben az autóbusz-menetjegy ára elővételben 250 Ft, míg itt a roller esetében 350 Ft-os induló terhelés után percenként 100 Ft-ot számláz a rendszer. Ár/érték arányban ez nem a legkiemelkedőbb ajánlat.

Érdekes lenne a rendszer kibővítése a város külső városrészeiben, ahol a közösségi közlekedésre ráhordó rendszerként lehetne használni a rollereket

ott, ahol a buszmegálló 500 méternél messzebb található. Még érdekesebb lehetne, ha a rendszer kombinálható lenne más rendszerekkel is: buszbérlet, parkolójegy, stb.

Milyen problémákat hozhat magával az e-roller rendszer megjelenése? Évek óta mást sem hallani, csak hogy az önkormányzatoknak problémájuk van vele.

Várható, hogy növekedni fog a Belvárosban a gyalogos-rolleres konfliktusok száma a jövőben, hiszen a használati terület főként a gyalogos zónákra terhelődik.

Ugyanígy növekedni fog az autós-rolleres konfliktusok száma a jövőben, amennyiben a rolleresek igénybe veszik az utakat is. Növekedni fog aztán a rolleres közlekedéssel kapcsolatos intézkedések száma. Ide tartozik majd a nem megfelelő használatból fakadó károk kezelése, a nem megfelelő helyen leparkolt rollerek kezelése:

Győr a folyók városa. Lesznek rollerek a vízben.

Lesznek rendetlenül parkoló rollerek, amik a látássérültek számára válnak majd valódi akadállyá. Mivel az elektromos rollerekkel kapcsolatos, 2019 óta meglévő új KRESZ-szabályozás nem emelkedett törvényi erőre, ezért szükség lesz arra, hogy a város rendeletileg szabályozza a a bérelhető eszközökre vonatkozó közlekedési szabályokat a városban, illetve mikromobilitási pontokat kell kijelölnie, hogy elkerülje a káoszt. Ezt Budapest már megtette 2019-ben.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.

Megtelt a győri kórház gyermek-intenzív osztálya

Az intézmény szerint egyelőre senkit nem kellett másik kórházba szállítani.