A GyőrPlusz Rádió vendége volt szerda reggel Dézsi Csaba András győri polgármester, ahol több téma is szóba került, például az elektromos rollerek kérdése is, amelynek kapcsán kiderült, hogy
hamarosan megszűnik a GyőrBike, a kerékpárokat eladományozzák majd valakiknek.
A polgármester szerint „a kutya nem akar kerékpárt bérelni”, teljesen befuccsolt az a történet, bár jó ötket volt szerinte
A közösségi bringarendszer mintegy bruttó 125 millió forintból, 100 százalékos európai uniós támogatással valósult meg 2015-ben. A rendszer kivitelezését Neuzer Kft. és a Garancsi István érdekkörébe tartozó Cycleme Kft. alkotta konzorcium végezte el, és öt évig ők is üzemeltették, majd a város vette át az üzemeltetést, de úgy tűnik, hogy nem igazán tudtak mit kezdeni a projekttel – nem csak Győrben egyébként, a jelenség országos.
Az üggyel kapcsolatban megkérdeztük a Kerékpárosklub Győri Területi Szervezetének vezetőjét, Tömböly Tamást, aki elmondta, hogy nem ért egyet a döntéssel. Szerinte ha már létrehozott a város egy ilyen rendszert, akkor azt nem kéne bezárni. Elmondta: a projektnek igazi gazdája sosem volt, a működtetési rendszere pedig elavult volt, ezért nem használták a győriek és a turisták. Így nem lehet jól üzemeltetni egy ilyet.
Ráadásul szerinte egy energiaválság közepén vagyunk, tehát lehet, hogy éppen át lehetne ültetni egy sor autóst a közbringa-rendszerre.
Jöjjenek az e-rollerek?
A közösségi bringarendszer helyett most a polgármester elektromos rollereket szeretne hozni a városban, mivel mikor egy Rammstein-koncert miatt Lyonban járt, megtetszett neki a dolog.
Alapvetően nem szereti ezeket az eszközöket, de a városvezető elmesélése Lyonban úgy működik, hogy egészen addig veszi le a bérleti díjat a számládról, amíg a kijelölt helyre nem viszed vissza. Hozzátette: erre a városnak nem kellene pénzt költenie, hanem éppen az e-rolleres cégek fizetnének azért, hogy ide jöhetnek. A polgármester arról is beszélt, hogy a rollerek sebessége GPS-helyzet alapján szabályozható, és az is felmerült benne ennek kapcsán, hogy a Baross út egyik oldalán ki lehetne alakítani egy biciklisávot.
Lyonban egyébként 2005 óta remek közbringa-rendszer is működik, de azt a jelek szerint nem tesztelte a polgármester. Az 522 ezer fő lakosú várost 4176 bicikli szolgálja ki, ennek fele elektromos.
Az e-rollerek bevezetéséről a polgármester a közösségi felületein indított konzultációt. A győrpluszos interjúkat ugye nem lehet visszahallgatni utólag, mivel a GyőrPlusz nem teheti fel a honlapjára az anyagot a polgármester kérése nyomán. (Nekünk megvan a felvétel, ha valaki igényelné.)