Válságterv kell a tömegközlekedés fejlesztésére, ugyanis a benzinársapka eltörlésével nem várható tovább az autós közlekedés alternatívájaként szolgáló tömegközlekedés drasztikus fejlesztése – ismertette Tetlák Örs, az LMP elnökségi tagja, Érd alpolgármestere.
Erre szerinte különösen vidéken és az agglomerációban lenne szükség, hiszen a kormány leginkább az ott élő embereket tartotta autófüggőségben.
Az alpolgármester szerint ráadásul az üzemanyagárak elszállása, a benzinársapka eltörlése végleg szembesítette az országot azzal a valósággal, hogy az egyéni autózásra alapuló rendszer nem csak környezeti és területfejlesztési, hanem már gazdasági szempontból is fenntarthatatlan. 2010-ben körülbelül hárommillió személygépjármű volt forgalomban hazánkban, ez mára több mint négy millióra emelkedett.
„Ez az elképesztő mennyiség most már elviselhetetlen terhet jelent nem csak a főváros, hanem az agglomeráció és a vidéki nagyvárosok számára is”
– mondta az LMP-s politikus.
Az LMP szerint hónapokon belül ugrásszerűen lehetne fejleszteni a tömegközlekedést, érdemi előrelépést érhetnénk el, ehhez azonban egy valódi válságterv szükséges, a közösségi közlekedés drasztikus fejlesztéséről, valamint megfizethető, és elérhető alternatívák kínálásáról. A zöldek úgy gondolják: azonnal be kell vezetni azt az ötezer forintba kerülő klímabérletet, amit már hónapok óta követelnek. Ez is biztosíthatná, hogy a közlekedésre utalt emberek ne szegényedjenek el, hanem egyetlen bérlettel használhassanak valamennyi tömegközlekedési eszközt.
Ezzel párhuzamosan szerintük szükséges az azonnali kapacitás-, és hálózatfejlesztés, hiszen kritikus feltételek hiányoznak a tömegközlekedésből.
Tetlák elsősorban a munkaerőre és a járművekre gondol, megjegyezte, hogy nagyon fontos lenne a sofőrök bérrendezése is. Szerinte a három éve folyamatosan kivéreztetett önkormányzatok nyilván nem fogják tudni modernizálni a tömegközlekedésüket, ezért állami segítségre lenne szükség, főleg vidéken és az agglomerációban. Hozzátette az LMP politikusa azt is, hogy a kerékpáros közlekedésben is óriási potenciál van, ráadásul annál nincs is környezetkímélőbb, zöldebb alternatíva. Ezen felül a P+R parkolókat is fejleszteni kellene. Az LMP szerint pénz erre abból lenne, hogy a multinacionális nagyvállalatok társasági adóját (TAO) két kulcsossá tennék, az 500 millió forint bevétel feletti részt pedig kilencről huszonöt százalékra emelnék, hogy a nagyvállalatok jobban kivegyék a részüket a közterhekből.