Részletes jelentésben számolnak be a nagy digitális médiaplatformok a koronavírussal kapcsolatos félretájékoztatás elleni küzdelmükről, írja a HWSW. A kezdeményezés az Európai Bizottság dezinformáció visszaszorítását célzó gyakorlati kódexének keretében indult, és ezúttal a márciusi-áprilisi felmérés eredményeiről számol be.
A téma azért is fontos, mivel ahogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rámutat, a félretájékoztatás a Covid alatt ért el a csúcsra.
A cikk szerint ugyanis "minden együtt volt, ami termékeny talajt adhat a dezinformációnak", beleértve az információéhséget, a kollektív félelmet, és hogy a bezárkózás következtében megnőtt az internetes böngészés aránya. Ezzel együtt minden online szolgáltatásban megnőtt az álhírek és a félrevezető információk aránya, de különösen a legnagyobb felhasználóbázisú oldalakon, úgy mint a Google, Facebook, Twitter vagy TikTok.
A Google a kimutatása szerint Magyarországon közel 40 ezer hirdetést és 565,6 ezer kereskedelmi ajánlatot távolított el az álhírek miatt a felületekről, utóbbi kapcsán 93 fiókot tiltottak is.
Hazánkat az EU közleménye is kiemeli, mivel Magyarországon Lettország és Olaszország mellett a harmadik legnagyobb volt az álhírek számának növekedése.
Márciusban EU-s tagországonként 90 ezer körüli hirdetést blokkolt a Microsoft is, így 3,69 milliót mutat az összesítés. Áprilisban pedig tagországonként 130 ezer körül volt a blokkolások száma, ami összességében 5,3 millió eltávolításnak felel meg. A Microsoft Advertising adataiból arra lehet következtetni, hogy a szabályzatot sértő hirdetőcégek egységesen próbálkoztak az EU-ban, és itt kevésbé láthatók tagországok szerint kiugró adatok, ellentétben a Google kimutatásával.
A közösségi oldalakkal kapcsolatban a Meta, a Twitter és a TikTok szolgáltatott információt a Bizottságnak. A Facebook március-április hónapban összesen 78 ezer tartalmat távolított el az EU országaiban a koronavírussal kapcsolatos félretájéjoztatás miatt, míg az Instagramról a közösségi óriás 9,8 ezer tartalmat vett le emiatt. A Twitter 6,7 ezer bejegyzést távolított el ebben az időszakban, és 527 fiókot tiltott le, ami 962-vel kevesebb letiltás az előző két hónaphoz képest. TikTok-on is csökkent az eltávolítandó videók száma, március-áprilisban nagyjából ezer Coviddal és 2 ezer félrevezető egészségügyi információkkal kapcsolatos videót kellett levenni, utóbbi 10 ezerrel kevesebb az év eleji hónapokhoz képest.
A cikk szerint várhatóan még erősebb nyomást szeretne helyezni az Európai Unió a legnagyobb digitális médiaplatformokra az álhírekkel és félretájékztatással szembeni küzdelemben. A frissített dezinformáció visszaszorítását célzó kódex valószínűleg az említett platformoktól elvárja majd célzott eszközök fejlesztését, együttműködést a tényellenőrző szervezetekkel, amelyek elfogulatlanul ellenőrizni képesek a szolgáltatásokban megjelenő információkat, akár propagandáról vagy koronavírusról van szó.
A jövőben vállalatok a globális forgalmuk 6 százalékáig terjedő pénzbírsággal is számolhatnak majd, ha nem sikerül az EU elvárásainak megfelelően megküzdeniük a félretájékoztatással.