Régi vágya a Szombathelyen közlekedőknek, hogy aki dél felől érkezik autóval, és menne tovább a város északi részére, annak ne kelljen az egész városon áthajtania feleslegesen.
Bár sajnos most sem a nyugati városi elkerülőről szól a hírünk, azért egy fokkal egyszerűbb lesz az átjutás, a plázás körforgalmat például simán ki lehet majd hagyni.
A Körmendi úton nem is olyan régen épült meg a körforgalom az Aldi mellett, és bár az áruházakhoz, az autósbolthoz, no meg autómosóhoz így könnyebb eljutni a nyugati kijáratán, maga az út jelenleg egy betontömbben végződik. Viszont már nem sokáig.
Ezt az utat ugyanis összekötik a Jáki úttal, sőt, a közel 1 kilométer új útszakasz kiépítésén túl az út nyomvonalán kerékpárút és csapadékvíz-elvezető rendszer is létesül.
Az új út, amit Ferenczy utcaként lehet emlegetni egy új körforgalommal is kiegészül, a temető bejáratánál.
A korábban hulladéklerakással érintett, leendő építési területen egy szilárd hulladéklerakó volt, ami az egykori Hübner és Pohl által működtetett téglagyár anyaggödrében került kialakításra. Itt anno a hulladék elhelyezésére műszaki védelem alkalmazása nélkül került sor.
A települési szilárd hulladéklerakó Szombathely hulladéklerakójaként működött az 1950-es évektől egészen az 1987-es lezárásáig, amikor az új települési szilárd hulladéklerakót megnyitották az Erdei iskola úton. 1987-es lezárása után 2001-ig építési és bontási törmeléket raktak itt le, illetve a szeméttest fél - egy méter vastagságban földtakarást kapott.
A szemétből biogáz kitermelés is folyt.
Azaz az építkezéshez szükséges adottságok messze nem ideálisak.
A beruházás anyaga szerint a talajvizsgálati jelentés azt állapította meg, hogy ezen a részen a szemét mellett igen sok az épülettörmelék, tégla, kő beton, aszfalt törmelék.
Ez az anyag részben már tömörödött. A feltöltés alatt eredeti fekvésű homokos kavics volt feltárható, majd egy vékony kövér agyag réteg alatt sárga iszapos homok.
Az út nyomvonala alatt átlagosan hat méter vastag szemét helyezkedik el.
Ennek anyaga változó, a nyugati részen erősen épülettörmelékes. A nyomvonal szeméttelepes részét mélytömörítéssel kell teherbíróvá tenni. Azt írják, hogy nagyjából 2 ezer köbméter nem veszélyes hulladékot kell kitermelni.
Az elbukott Romkert Projekt pénzéből készül el Szombathely átfogó közlekedési koncepciója
2018 decemberében elsőként írtunk róla, hogy meghiúsul a szombathelyi Romkert projekt. Történt ugyanis, hogy a város 1 milliárd 200 millió forintot kapott TOP forrásból, ami egyébként Európai Uniós forrás. A Romkertben található egykori császári helytartói palota maradványai között épen maradt mozaikot a megsemmisülés réme lengte körül, ugyanis tragikus állapotban volt már az az épület, ami az időjárás elleni védelemre épített.
Persze az út környezetét is rendbe teszik, és bár 19 darab rossz állapotú fát ki kell vágni, összesen 170 új fát, 310 örökzöld korall berkenyét és 2042 cserjét fognak elültetni.
Mindez 633 és fél millió forintba fog kerülni, a kivitelező Strabag Generálépítő Kft.-nek pedig 2023. február 28-ig kell átadnia az új utat, mindenestül.