Ez lehet a megoldás a dugókra: óriási fejlesztések előtt áll a budapesti közlekedés – papíron

Bazsó Bálint 2021-12-29 11:21:20
Új pályák, új megállók, új szerelvények, több vonat, több utas és alagutak. Csodálatos és nagyívű tervek valósulhatnak meg. 2040-ig.

Elfogadta a kormány a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiáról szóló kormányhatározatot, amelyben meghatározták a 2021–2040 közötti időszakra vonatkozó fejlesztéseket és ezek menetrendjét. A Magyar Közlönyben megjelent dokumentum szerint a cél, hogy a  környezetbarát kötöttpályás közösségi közlekedés, versenyképességének fokozása, Budapest belső területeinek forgalomcsillapítása, a  fővárost terhelő autóforgalom mérséklése, összességében pedig végeredményképpen megduplázzák a vasúttal utazók számát a fővárosi agglomerációban.

A papíron igencsak jól hangzó tervek nagy részéről már mindenki hallott, most csupán annyi történt, hogy egy újabb kormányhatározatban ezeket egyszerre említik.

Maga a vasúti stratégia (BASV) természetesen jelentős lépés, hiszen hosszú évtizedek után végre valóban a kötöttpályás közlekedést fejlesztik a fővárosban.

Sosem látott vasúti fejlesztés valósulhat meg a fővárosban, csak győzzük kivárni

A stratégiák, tervek, tanulmányok és persze a bizottságok országában az ember határozott szkepszissel fogadja egy újabb stratégia, terv, tanulmány vagy bizottság megszületését. Talán így vagyunk a nemrégiben napvilágra került budapesti agglomerációs vasúti stratégiával is, amely igazán grandiózus számokkal igyekszik lehengerelni a dugókban araszoló derék fővárosi és agglomerációk lakosságot: 20 év alatt mintegy 2000 milliárd forintot költenének azért, hogy 115 ezerrel kevesebb autó járja a fővárosi utakat, emellett megduplázódjon a vasúti forgalom.

A stratégia parpíron is "kijelöli Budapest és a  fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének rendszerszintű irányait és céljait, ideértve az  egységes elővárosi vasúthálózat fejlesztésének egymásra épülő lépéseit, az  egyes vonalak kapacitásának bővítéséhez és a  kínált szolgáltatás fejlesztéséhez szükséges intézkedéseket, amelyek révén a  Budapestet és vonzáskörzetét érintő vasúti és HÉV-közlekedést igénybe vevők száma  összességében megduplázható".

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Láttuk már jönni őket

A fejlesztések zöme ugyanakkor már nem csak, hogy jól ismert, de jó részük már előkészítés alatt áll, vagy egyenesen folyamatban van. Összefoglalva: a fejlesztések 11 vasúti és 4 hév vonalat érintenek, a fejpályaudvarokat és a Déli Körvasutat, valamint a külső körvasutat is. 

Új megállókat alakítanak ki, folytatódik a járműcsere és a forgalomirányítás fejlesztése is.

Természetesen a stratégia része a két csúcsprojekt: a szentendrei, illetve a csepeli és ráckevei hévek belváros alatti összekötésével tervezett ötös metró és a Déli pályaudvar - Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút megépítése.

Ezek mellett lényeges elem a Kelenföldi pályaudvar és Törökbálint között kapacitásbővítés, amely érinti a szombathelyi és győri vonatközlekedést is.

A stratégia megvalósítása a következő két évtizedben körülbelül háromezer milliárd forintba kerül majd, ám nagy részét uniós forrásból fedezik. 

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára közölte:  A húsz évre szóló terv első 1500 milliárd forintjára már garantált európai uniós forrás lesz 2027-ig.

Szólj hozzá!

Lemondott Haba Vilmos, a győri Jobbik elnöke

Facebook-oldalán jelentette be a hírt.

Weöres Sándor és Károlyi Amy beugrott egy feketére a szombathelyi Nagyszállóba

Különös alakok lepték el a bezárt hotel földszinti ablakait. Derkovits Gyula önarcképe is megjelenik.

Gyógygombák és kender: harmónia az egészség szolgálatában

Az idők folyamán a természet ajándékai mindig is fontos szerepet játszottak az egészség megőrzésében.

Megkezdődik a szombathelyi Liget utcai híd felújítása

Jövő héttől lehet forgalomkorlátozásra számítani a környéken.

200 millió forintot nyert Körmend a Rákóczi Ferenc utcai háziorvosi- és fogorvosi rendelők fejlesztésére

Az épületek új hőszigetelt ablakokat kapnak, és LED világítást szerelnek fel.

Belvárosi forgalomkorlátozást hoz magával a szombathelyi Urban pARTy

Szombaton sétáló utcává változik a Kőszegi utca.

Alig 3 millió forint nyereséggel zárta a tavalyi évet a C.P. Portál Kft.

Miközben közel félmilliárd forint volt Varga Jenő, sárvári önkormányzati képviselő cégének a bevétele.

Újra Fröccsnapok lesznek a hétvégén Győrben 

Jön a nyár legpezsgőbb hétvégéje.

Remek rajt a Gyermek OB-n Győrben 

A városban tényleg úszóbajnokok születnek.

Gépjármű-kiskereskedelemre váltott Illés Károly vállalkozása

Továbbra is veszteséget termel a szombathelyi önkormányzati képviselő Kft.-je.