2017. december 22-én adták át az 1 milliárd, vagyis 1000 millió forintból átépített szombathelyi Berzsenyi teret. Hogy pontosan mi került 1000 millió forintban a tér építésén azóta sem tudni, az azonban biztos, hogy a korábban jobban működő belvárosi közlekedést elég szépen szétverték az új forgalmi renddel.
Korábban a Szily János utca mindkét végéről behajtható közlekedési útvonal volt. Az átépítés után azonban a Kiskar utca felől már nem lehet behajtani az utcába. Ez azért illogikus döntés, mert azok, akik a város nyugati feléből autóznának át a keleti oldalra, most kerülni kényszerülnek.
Városi pletykák szerint az utcát azért kellett így korlátozni, mert az akkori megyéspüspök, Veres András kifejezetten kérte, hogy minél kevesebb forgalom haladjon át a Püspöki palota előtt.
Ezt látszik alátámasztani az a tény is, hogy a Berzsenyi tér átadását követően a Széchenyi utca végén csakis jobbra kanyarodhattak az autósok. Ezt az ötletet aztán pár nap alatt elsodorta az autósok haragja. A taxisok például együtt fellépve kopogtattak be az akkori polgármester Puskás Tivadar (Fidesz-KDNP) ajtaján azzal, hogy vegyék le a korlátozó táblát. Hamar vége is lett balra tiltásnak.
Más a helyzet a Megyeháza alatti átjáróval.
Itt is korlátozták a közlekedést. Így ha valaki most a Petőfi vagy a Széchenyi utca irányából autózna tovább a Thököly utca felé, szintén kerülnie kell. Korábban elég volt itt áthajtani, majd a Kossuth és a Bejczy utcák felé autóznia és már mehetett is tovább.
Most végig kell autóznia a Szilyn, majd megvárni a lámpaváltást a Kiskar - Óperint kereszteződésnél, megvárni a sorát a körforgalomnál és csakis is tud továbbhaladni. A délutáni csúcsban ez azt jelenti, hogy sokszor a Szily János utca közepéig áll a sor.
De miért egyirányúsították a Megyeháza alatti átjárót?
Röviden az irodaházból hotellé transzformálódott épület mellett felfestett 3 darab parkolóhelyért.
A volt Matáv-székházat 2017-ben kezdték el átépíteni. 2017. júniusában arról tárgyalt a Gazdasági és Jogi Bizottság, hogy a Hefele Menyhért utcai tömbbelsőben az épületet átépítő majd azt üzemeltető Hefele Hotel Kft. parkolókat alakítana ki.
A megvalósuló projekt kapcsán a vélhetően megnövekedő látogatottságnak köszönhetően a gépjármű forgalom növekedésével is számolni kell - szólt az indoklásban.
A Somlai Mérnöki Iroda el is készítette a terveket, mivel 4 parkolóhely létesült volna. Csakhogy a parkolóépítésből nem lett semmi.
Azt gyorsan hozzáteszem, hogy azzal, hogy az irodaházból hotel lett, nem keletkezett plusz parkolóigény, ezt sem a város, sem egyetlen hatóság nem írta elő. A plusz parkolók kialakítása csakis a cég - nevezzük így - előrelátása volt.
Információink szerint a tömbbelsős építkezés azért hiúsult meg, mivel kiderült, hogy ezt a parkolót a Kft. saját használatba akarta, a város azonban ebbe nem ment bele.
Hogy ezzel összefüggésbe került e felfesésre a három parkoló a Hefele Menyhért utcába vagy sem, nem tudni. Ami biztos az az, hogy 2017 júniusa után 2018 februárjában jött elő ismét a Hefele Menyhért utcai parkolók ügye.
Illés Károly (Fidesz-KDNP) akkori alpolgármester terjesztette elő a Gazdasági és Jogi Bizottságon, hogy egyirányúsítani kellene az átjárót azért, hogy a parkolókat fel lehessen festeni.
Ahogy már korábban is írtuk a hotel, ami mellé a parkolók fel lettek festve a Hefele Hotel Kft. tulajdona, az Opten adatai szerint cégnek megegyezik a tulajdonosi köre a CSÓTÓ-PARK Kft. tulajdonosi körével. Ez az a cég, amelyik az Aranypatak mellé luxus társasházat épített.
Azt a társasházat, amiben Illés Károlynak egyszer csak lakása lett.
A korábbi alpolgármester máig nem válaszolt kérdéseinkre, hogy hogyan jutott annak az ingatlannak a haszonélvezeti jogához, aminek tulajdonjoga kiskorú gyermekéé.
Na de vissza a Hefele Menyhért utcába.
A bizottság két körben tárgyalta a parkolók ügyét, második körben egy helyszíni bejárást követően jóváhagyta a Hefele, átjáró alatti szakaszának egyirányúsítását. Az autósok pedig azóta is kerülnek.
A szombathelyi városvezetést kerestük meg, hogy a tér 2017-es átadása óta volt-e forgalmi felülvizsgálat.
A jegyző válaszában többek között azt írta, hogy a Szily János utca egyirányú forgalmi rendje a Berzsenyi tér felújításával,építési engedély alapján lett kialakítva a Kiskar - Széchenyi utcák közötti szakaszon.
A kétirányú forgalom visszaállítása az út szélessége, a ferde parkoló állások, a zöldfelület és az ellenirányú kerékpárút miatt építési beavatkozás nélkül nem lehetséges.