Másodszorra sem kapott építési engedélyt a Paks 2-es atomerőmű

Nagy Donát 2021-10-01 11:48:24
A kivitelező orosz Roszatom tervei alapból nem feleltek meg az uniós előírásoknak, azokat át kellett dolgozni, és még az átdolgozás után is kétséges volt, kiállják egy uniós tagország hatósági ellenőrzését. Az eredeti tervek szerint az új blokkoknak 2026-ban már termelniük kellett volna.

Szeptember 30-án járt le a határidő, ameddig az Országos Atomenergia Hivatalnak (OAH) el kellett bírálnia az új paksi atomerőmű dokumentációját, az építés engedélykérelmét. A határidőt a HVG cikke szerint egyszer már meghosszabbították három hónappal, de további hosszabbításra már nem volt lehetőség.

A hatóság a kérelmet elutasíthatta, elfogadhatta, vagy a bővítésért felelős Paks II. Zrt.-t hiánypótlásra szólíthatta fel, ha elégtelennek találta a dokumentációt. A hivatal az utóbbi megoldást választotta.

A benyújtott dokumentáció több tekintetben rendkívül alapos, ugyanakkor azért, hogy a hatóság meg tudjon győződni valamennyi követelmény maradéktalan teljesüléséről, néhány területen további értékelésre, elemzésre van szükség, figyelembe véve a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség a létesítési engedélyezési eljárással párhuzamosan lefolytatott missziójából származó ajánlásokat.

Ennek érdekében az Országos Atomenergia Hivatal az engedélyezési eljárásban további hiánypótlást rendel el

– írja közleményében az OAH.

Fotó: MTI

A lap szerint a kivitelező orosz Roszatom tervei alapból nem feleltek meg az uniós előírásoknak, azokat át kellett dolgozni, és még az átdolgozás után is kétséges volt, kiállják egy uniós tagország hatósági ellenőrzését. A csúszásért a kormány az uniós vizsgálatok elhúzódását tette felelőssé, ami csak részben igaz:

a beruházás 2016-ban megkapta a brüsszeli engedélyt, a főkivitelező Roszatom azonban csak 2020 közepén tudta átadni az új erőmű 283 ezer oldalas engedélykérelmi dokumentációját.

Az eredeti tervek szerint az új blokkoknak 2026-ban már termelniük kellett volna. 

A régi blokkok működési engedélye ugyanakkor 2030-ban lejár, így most az MVM Magyar Villamos Művek vezetői már arról beszélnek, hogy az üzemelő blokkok élettartamának meghosszabbítása legalább olyan fontos, mint az új erőmű megépítése. 

A lap szerint mivel csúszik az új blokkok építése, 2026 helyett majd csak 2031-től kell törleszteni a 10 milliárd eurós orosz hitelt - merthogy egy gigakölcsönből készül az energetikai fejlesztés.

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.