Műszakiztatni akartam az autómat, aztán leesett, hogy lehetni lehet, csak minek

Nagy Donát 2021-08-12 08:22:03
A veszélyhelyzet ideje alatt a hivatalos okmányok érvényessége – ideértve a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényességi időt is – automatikusan meghosszabbodik, a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig. De hivatalosan még most is veszélyhelyzet van, és várjuk a negyedik hullámot. Közben pedig járunk a szerelőt évek óta nem látott lomjainkkal.

Tavasszal vásároltam egy autót, amit külföldről hoztak be. Ilyenkor kifizetem a honosítást, a magyar papírokat, rendszámot és törzskönyvet, azonban ha érvényes műszakija van a kocsinak, annak dátumát jegyzik fel a kocsi új forgalmijába.

Az enyém műszaki vizsgája egy hónap múlva, szeptemberben fog lejárni, ezért felvettem a kapcsolatot a kedvelt autószerelőmmel, hogy tervezzenek be egy szokásos átnézést, aztán műszakiztatást. Sőt, később kerékpárt is szállítanék egy vonóhorgos biciklitartóval, szóval egy horgot is felrakatnék.

Az autószerelő viszont jelezte: persze, leműszakiztatják, viszont úgy másfél éve a lejárt okmánnyal is lehet autózni. Sőt, ha majd megszűnik a veszélyhelyzet, utána is, 60 napig.

És hát persze: jelenleg papíron még veszélyhelyzet van!

Pedig hónapokkal ezelőtt ment a kormányzati propaganda, hogy legyőztük a vírust, a maszkokat is kiszórták az emberek, és ugyanúgy a nyakamra másznak a vásárlók a bolti sorban, mint a koronavírus előtti időben.

Az első veszélyhelyzet 2020. március 11. és július 3. között tartott, és az akkoriban lejárt okmányok érvényességét 2020. december 15-ig meghosszabbították. Azonban november 4-től elrendelték a második veszélyhelyzetet, amelyet először februárban, majd májusban ismételten meghosszabbítottak, így most a veszélyhelyzet 2021. szeptember közepéig biztosan marad Magyarországon. Aztán pedig ki tudja, hiszen az ellenzék előválasztást is akar tartani...

Azaz akinek tavaly március óta lejárt a műszakija, az azóta is retorzió nélkül használhatja az autóját.

Fotó: Pixabay

De miért baj ez? 

Létezik olyan ország, ahol egyáltalán nincs jelen a műszaki vizsgáztatás intézménye (például az Egyesült Államok). Viszont ha balesetet okozol a rossz műszaki állapotú autóddal, nagyon keményen megbüntetnek.

Ezzel szemben Magyarországon az emberek tényleg csak akkor viszik szakemberhez az autót, ha már valami komoly baja van. És a műszaki vizsga előtt.

Nyilván van kivétel, de azért nézzünk csak szét pár szerényebb utcában, milyen állapotú autókkal közlekednek az emberek. Igen, nincs pénz rendes karbantartásra, és hát ma már jó szerelőt is nehéz találni, aki nem a lehúzásra megy. Az autók pedig lassan túl bonyolultak lesznek az otthoni tákoláshoz (azért ebben a világ élmezőnyében vagyunk továbbra is). De a magyar emberek egy jó része, ha nincs semmilyen kényszerítő erő, akkor soha sem javíttatná meg az autóját, hiába kopog egyre jobban a futómű, vagy okádja a füstöt a kipufogó. Amíg megy, addig megy. Aztán majd lesz valami.

Fotó: Pixabay

Hogy mégis elküldöm-e műszakiztatni az autómat? Naná!

Egyrészt a lejárt műszakis felmentés csak Magyarországon érvényes, így külföldre nem is tudnék vele kimenni. Másrészt hiába nincsen rá panasz, és az olaj-, valamint szűrőcseréket, plusz más apróságokat magam is meg tudom oldani, egy komolyabb átvizsgálás nagyon nem árt legalább két évente, megemelni a csápossal, kicsit megrángatni a futóművet, féket mérni, meg ilyesmi. 

Sőt, gondoljunk bele, ha egyszer vége szakad a veszélyhelyzetnek (papíron is): nincs az a műszakiztató kapacitás, ami kezelni tudná a lassan két éves elmaradást.

Részemről pedig a vonóhorog felszerelése után úgyis mindenképpen új műszaki vizsga kell. Szóval készülhet a szerelőm.

Egy személygépkocsi műszaki vizsgájának listaára 21 290 forint.

Képeink illusztrációk, én japán bérenc vagyok

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.