Tavasszal vásároltam egy autót, amit külföldről hoztak be. Ilyenkor kifizetem a honosítást, a magyar papírokat, rendszámot és törzskönyvet, azonban ha érvényes műszakija van a kocsinak, annak dátumát jegyzik fel a kocsi új forgalmijába.
Az enyém műszaki vizsgája egy hónap múlva, szeptemberben fog lejárni, ezért felvettem a kapcsolatot a kedvelt autószerelőmmel, hogy tervezzenek be egy szokásos átnézést, aztán műszakiztatást. Sőt, később kerékpárt is szállítanék egy vonóhorgos biciklitartóval, szóval egy horgot is felrakatnék.
Az autószerelő viszont jelezte: persze, leműszakiztatják, viszont úgy másfél éve a lejárt okmánnyal is lehet autózni. Sőt, ha majd megszűnik a veszélyhelyzet, utána is, 60 napig.
És hát persze: jelenleg papíron még veszélyhelyzet van!
Pedig hónapokkal ezelőtt ment a kormányzati propaganda, hogy legyőztük a vírust, a maszkokat is kiszórták az emberek, és ugyanúgy a nyakamra másznak a vásárlók a bolti sorban, mint a koronavírus előtti időben.
Az első veszélyhelyzet 2020. március 11. és július 3. között tartott, és az akkoriban lejárt okmányok érvényességét 2020. december 15-ig meghosszabbították. Azonban november 4-től elrendelték a második veszélyhelyzetet, amelyet először februárban, majd májusban ismételten meghosszabbítottak, így most a veszélyhelyzet 2021. szeptember közepéig biztosan marad Magyarországon. Aztán pedig ki tudja, hiszen az ellenzék előválasztást is akar tartani...
Azaz akinek tavaly március óta lejárt a műszakija, az azóta is retorzió nélkül használhatja az autóját.
De miért baj ez?
Létezik olyan ország, ahol egyáltalán nincs jelen a műszaki vizsgáztatás intézménye (például az Egyesült Államok). Viszont ha balesetet okozol a rossz műszaki állapotú autóddal, nagyon keményen megbüntetnek.
Ezzel szemben Magyarországon az emberek tényleg csak akkor viszik szakemberhez az autót, ha már valami komoly baja van. És a műszaki vizsga előtt.
Nyilván van kivétel, de azért nézzünk csak szét pár szerényebb utcában, milyen állapotú autókkal közlekednek az emberek. Igen, nincs pénz rendes karbantartásra, és hát ma már jó szerelőt is nehéz találni, aki nem a lehúzásra megy. Az autók pedig lassan túl bonyolultak lesznek az otthoni tákoláshoz (azért ebben a világ élmezőnyében vagyunk továbbra is). De a magyar emberek egy jó része, ha nincs semmilyen kényszerítő erő, akkor soha sem javíttatná meg az autóját, hiába kopog egyre jobban a futómű, vagy okádja a füstöt a kipufogó. Amíg megy, addig megy. Aztán majd lesz valami.
Hogy mégis elküldöm-e műszakiztatni az autómat? Naná!
Egyrészt a lejárt műszakis felmentés csak Magyarországon érvényes, így külföldre nem is tudnék vele kimenni. Másrészt hiába nincsen rá panasz, és az olaj-, valamint szűrőcseréket, plusz más apróságokat magam is meg tudom oldani, egy komolyabb átvizsgálás nagyon nem árt legalább két évente, megemelni a csápossal, kicsit megrángatni a futóművet, féket mérni, meg ilyesmi.
Sőt, gondoljunk bele, ha egyszer vége szakad a veszélyhelyzetnek (papíron is): nincs az a műszakiztató kapacitás, ami kezelni tudná a lassan két éves elmaradást.
Részemről pedig a vonóhorog felszerelése után úgyis mindenképpen új műszaki vizsga kell. Szóval készülhet a szerelőm.
Egy személygépkocsi műszaki vizsgájának listaára 21 290 forint.
Képeink illusztrációk, én japán bérenc vagyok