Nem könnyű új helyzeteket kitalálni a horror műfajában sem. Így aztán sorra születnek a gagyik, a zombik, a gyíkemberek, meg hasonló ökörségek. Időnként azért beesik valami eredetibb, mint most. Az Idő (Old) című amerikai műalkotás nem csak nézhető, helyenként még mondandója is akad.
Sőt! Odáig merészkedik a történet, hogy a végén már társadalmi mondanivalókat feszeget. Na, ezt azért nem várja el senki egy olyan mozitól, amelyben egy kómás szőke nőnek például idővel hat lába nő... E nélkül is elég rémisztő A hatodik érzék rendezőjének, M. Night Shyamalan új, időjátékos filmje.
Idő - magyar nyelvű előzetes
Országos bemutató: 2021. július 29.M. Night Shyamalan új filmje hátborzongató, rejtélyes thriller egy családról, akik a trópusi vakációjuk során felfedeznek ...
Elment a híre a horrornak, mert szép számmal látogatják a vetítéseket, ráadásul szinte minden korosztályból. Szóval van igény a minőségi borzongásra és ezúttal itt a megfelelő alapanyag. A történetet persze nem áruljuk el, de az alaphelyzet elmesélhető.
Az pedig nem más, mint egy csodának indult családi nyaralás valahol a trópusokon, remek szállodában és kedvező áron. Apa, anya, kislány, kisfiú, pálmafás szálloda, meleg tenger és teljes kiszolgálás – kész álomhajó.
A szálloda gáláns vezetője még azt is felajánlja a látszólag összetartó, valójában válság előtt álló kis családnak, hogy elmehetnek egy viájpi-öbölbe, ahol világsztároknak kijáró partszakasz várja majd őket. Így is lesz, a transzferhez aztán csatlakozik még két család és előkerül egy tényleg világsztár is. A barátnője már nem...
A kis öblöt sziklás partfal övezi és le is zárja. Az álomnyaralás szinte percek alatt kezd rémálommá válni. Kiderül, hogy valamiért más itt az idő múlása, a kisgyerekek szinte órák alatt felnőnek, egymást követik a drámai események. Az öböl egy öregítő időgépként működik és eluralkodik a pánik.
Tényleg jó és rémisztő a rendezői ötlet. Hiszen ki ne borzongna abba bele, ha rágondol: ma este még fitt negyvenes vagyok, de holnap reggelre már ősz, ráncos hetvenesként ébredek... A kamera rájátszik erre, de az ütős képsorok mellett előkerülnek a bevált, ismert klisék is.
Sokkal fontosabbak a párbeszédek. Csak sajnálhatjuk, hogy nem ezt a vonalat vitte tovább és bontotta ki Shyamalan. Hiszen ha egy napba sűrűsödne életünk, akkor nincs értelme a mellébeszédnek, hazugságnak, sem hasonló másnak. Ugyanakkor felértékelődik a szeretet, a szolidaritás, a bátorság.
„Szinte szembe jött velem a neten ez a csodás lehetőség és most már tudom, nem véletlenül", kesereg az egyik szereplő. Aki a többiekkel együtt az álomhajóról átszállt a halálhajóra. A miért éppen én? kérdésre a választ a film vége adja meg, a sugalmazás elég nyugtalanító.
A 2019- után készült filmek többségében így, vagy úgy, de ott a járvány hatása. Shyamalan filmje sem kivétel, sőt! Gyakorlatilag erről szól az egész, a szorongásról, a szeretteink elvesztése okozta fájdalomról, az egyáltalán nem bíztató jövőről. Mindez ott sűrűsödik a fénylő, parti sziklákban.
Amikre ha felnézel, már el is múlt egy esztendőd.