Eredetileg 20, sőt 30 emeletesre tervezték a szombathelyi Petőfi Sándor utca 56 méter magas épületét

ugytudjuk.hu 2021-06-25 19:17:00
A megyei kiskirályok álma volt a toronyház építés

Szombathely egyik igazodási pontja a 14 emeletes, 56 méter magas épület a Petőfi Sándor utcában. Bárhonnan is tekintünk a városra, a toronyház uralja a látképe, „lenyomva" a székesegyház tömbjét és a markáns víztornyot is.

Albert Speer, Hitler főépítésze óta tudjuk, hogy minden valamire való diktátor igyekszik nyomot hagyni. Mivel azt sejti, hogy nem kap majd dicső lapokat, ezért a tárgyi maradandóság felé fordul. Így lett az autokrata vezetők kedvelt terepe az építészet, mert „ott lehet igazán nagyot alkotni".

Mint, mondjuk, Mussolini Olaszországában, a futurista és dadaista irányzatok hazájában. Szombathely testvérvárosa, Lecco mellett terül el Como, amely nem csak a népszerű filmszínész, George  Clooney lakhelyeként, hanem a híres székesegyház, a Duomo, valamint a futurista víziók alapján megépült fasiszta székház okán is ismert.

Utóbbi nyomasztó betontömbje, római másolatú oszlopsora a nyers erő szimbolikája. Meg persze a maradandóságé, de hát tudjuk, hogy az olasz vezér hogyan is végezte...

Nálunk valahogy nem jöttek létre a nagy (párt) szimbolikák, talán a hagyományos széthúzás, vagy a mindig jelen lévő mutyi miatta (lásd: rendszerváltás utáni székházügyek).  De a politikai motiváció itt is fellelhető. A hatvanas-hetvenes években indult hazai toronyház építési hullám (Pécs, Veszprém, Szolnok, Szombathely) oka az egyéni ambíciók szülte verseny, vagy inkább rivalizálás volt.

A közép Kádár-kor egyik törekvése a már említett „nyomot hagyás" az építészetben is, ezt a tendenciát erősítették fel a megyei „kiskirályok".

Veszprémben Papp János első titkár például egyszerűen elbontatta a történelmi belváros magot, hogy a helyén tömbös szállodát és egy 20 emeletes toronyházat építtessen. Ami azt illeti, a veszprémiek ma is nyögik az örökséget, amit akkor a megyei napilap „méltó, szocialista városközpont" címen tálalt.

Szombathely sem marad ki a versenyből. Felmerült egy 20, mi több: 30 emeletes ház felhúzása, de ezt részben a magas költségek, másrészt a technológiai hiányosságok nem tették lehetővé. Végül a 14 emeletesben maradtak, erre kapott megbízást Medvedt László építész. Aki a projekt részeként megtervezte a megyei könyvtár épületét is, kivívva a szakma és a városlakók elismerését.

1969-ben a Vas Népe akkori vezető fotóriportere, Jákfalvi Elemér arról tudósíthatott, hogy „gőzerővel épül a 14 emeletes a Petőfi utcában".  Ekkoriban indult be a tömeges – paneles – lakásépítés, fejlődött a gyártóipar és új eljárások jelentek meg. Így belevághattak a kiemelt beruházásba, nem törődve a városképért aggódókkal.  

Mert az azért a laikusok előtt is világos volt, hogy egy ekkora acél és betontömb alapvetően írja majd át a hagyományos, polgári jellegű városképet. De a kilók, tonnák, méterek harsogó világában nem sokat adtak a részletekre, a városvezetés ambíciói felülírták a bírálatokat.  

„Nagyon nem emlékszem már a részletekre, arra viszont igen, hogy egy polányi sráccal voltam együtt a zsaluzásnál. Vidéki volt ő is, én is, a legtöbben. Azt láttuk, hogy sokan nézik a munkánkat, messziről méregették a magas darukat. Akkor ez még szokatlan volt. A brigádoknak naponta tartottak eligazítást, azt mondták, ez lesz az új jelképe Szombathelynek", emlékezik 60 év távlatából László.

A városban egyszerre két nagy vállalat, a VASÉP és a TANÉP ontotta az anyagot, biztosította a munkaerőt. Ezek a cégek több ezer embert foglalkoztattak, sajátos munkamegosztásban. A VASÉP volt az állami beruházó, komolyabb technikával, a TANÉP pedig a helyi, tanácsi vállalat. A magasház igazi próbatétel volt, de amikor elkészült és átadták, hullott az éremeső.

„Pazar hely volt, nagyon szerettem. A tizediken laktunk, albérletben, mint tanárképzősök. Amikor felkeltem és kinéztem az ablakon, láttam, ahogy kihúznak az állomásról a 424-es gőzmozdonyok... Olyan érzése volt az embernek, hogy uralja teret. Sajnos, magas volt a rezsi, nem sokig laktam ott. De örök élmény maradt", mondta el a ma már nyugdíjas, egykori főiskolás, István.

Az építészek között is hullámokat vetett a magasház ügye. Többen a várostengely felborulásáról beszéltek, mások szerint ezt ellensúlyozzák a Derkovits lakótelep 9 emeletes épületei. Az a vélemény alakult ki, hogy keleti irányban elkelne még egy magas épület. Ezt az elképzelést a pártbizottság is támogatta.

Az „ikertorony" helyét a vasútállomás közelében, a Savaria út elején jelölték ki. A terv azonban megváltozott, a beruházás fordulatot vett, a magasház sima középület lett. Részint azért, mert elfogyott a pénz, másrészt pedig Papp elvtárs a veszprémi „húszasával" megnyerte a versenyt.

Az NDK-s panelekből építkező ház nem lóg ki a környezetből, de valamennyire mégis. Nem ad karaktert, ellenpontként meg végképp nem értelmezhető. Egyfajta építészeti torzó a mai napig.  

Most nincs magasház építés vidéken, de ez változhat. A jelenlegi Orbán-kurzusban ugyanis megváltoztatták az építési szabályokat Budapesten, így megépülhet a 28 emeletes, 120 méter magas MOL-torony. Ez az épület még nem felhőkarcoló –az 150 méterről indul – de már meghatározza a követendő utat és a városképet. És ahol egy van, ott előbb-utóbb lesz kettő is...

A MOL-torony ugyanúgy az Orbán-korszak nagyra törő szimbóluma lehet, mint voltak a szocializmus magasabb rendűségét hirdető tornyok, közte a szombathelyi 14 emeletes.   

Kicsit ironikus, hogy van egy magasabb építmény nála – az emlékmű..

Szólj hozzá!

Közösségi média szövegírás: hogyan hozzuk ki belőle a legtöbbet?

Bizonyára sokan tapasztalták már azt a különleges pillanatot, amikor egy közösségi média bejegyzés megállítja őket a szokásos pörgetés közben.

Vádat emeltek Sopronban egy férfi ellen, aki többször bántalmazta, majd a szakítás után meglopta a barátnőjét

A vádlott már ült korábban, de ez sem tántorította el attól, hogy kapcsolatuk alatt többször ököllel arcon üsse a sértettet. 

Mit titkol Körmend? Random nevek kihúzásával tette közzé a körmendi önkormányzat a pénzügyi átvilágítás dokumentumát

A bírósági ítélet most azonban arra kötelezte az önkormányzatot, hogy a beszámolót teljes terjedelmében küldje meg részünkre.

Tedd különlegessé a lánykérést és az esküvőt elegáns limuzinnal!

Az eljegyzés igazi mérföldköve lehet egy kapcsolatnak, és egy jól megtervezett lánykérés örök emlékké válhat. Mi is lehetne ennél romantikusabb, mint ezt az eseményt egy exkluzív autóban átélni? A limuzin nemcsak egy kényelmes és stílusos szállítási eszköz; általa teljesen új szintre emelheted az élményeket.

Kőszeg és Körmend együtt pályázik a Kastélyút Programba

Akár 300 ezer euró is érkezhet az Alpokaljára, turisztikai programra.

Palotai Károly emlékoszlopot avattak Győrben 

A focistaként és játékvezetőként is csúcsra ért legendát, emberségéért szerették igazán. 

37 ország 170 sportolóját várják Szombathelyre

Argentínából, Ausztráliából, Új-Zélandról, Bangladesből, Kínából, Kolumbiából, Hongkongból, Indonéziából, Indiából, Jamaicából, Mongóliából, a Dél-afrikai Köztársaságból és Tajvanról is éreznek sportolók.

Négy generációs vendéglátós család volt, most mégis bezárták a szombathelyi Május 1 vendéglőt

Az adó és az adminisztrációs terhek késztették erre őket. Most vendégházként üzemel tovább az épület.

A motorok világítása: hatékonyabb és biztonságosabb megoldások

Valaha gondolkodtál már azon, hogy milyen fontos szerepe van a motorokon alkalmazott világításnak?

Hamis Labubu szállítmányra csaptak le a NAV-osok

A fináncok több mint 43 ezer darab hamis játékfigurát és kiegészítőt találtak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Magyar Péter: Orbán háromszor buktatta le magát Hont András propagandistánál. Mennie kell. Menni fog.

A TISZA szerint nyilvánvalóvá vált, hogy milyen közpénzpazarlás folyik.

Győr lesz a házigazdája az 53. Országos Elsősegélynyújtó Versenynek

Elsősegély élesben a városban, szeptember 20-án. 

Hogyan lehet még energiatakarékosabb az otthonunk?

Napjainkban a fenntarthatóság a legfontosabb szempontok közé tartozik.

A Pelikán Hotel éttermébe költözne a Pannónia 

De a Pannónia Ház sem maradna üresen. Az egyelőre tervek szintjén létező elképzelésről az üzemeltető egyelőre nem nyilatkozott.