Hiába készült el Balatonfüredig a villamosítás: egyelőre valami nagyon nincs rendben vele

Bazsó Bálint 2021-06-09 07:00:51
Lapunk birtokába került dokumentumok szerint súlyos problémákat találtak a Balaton északi partján Balatonfüredig elkészült 55 kilométeres szakaszon.

A probléma súlyosnak tűnik, ami talán a június 19-én kezdődő vasúti üzemet és így a strandszezont is veszélyeztetheti.

"A vasúti hírközlés vonalkábel zavartatása a legkritikusabb a Szabadbattyán - Csajág szakaszon, ahol szükségüzemen 1X25 kV-os táplálás esetén várhatóan 430 A-as korlát lesz érvényben, ami szükségüzemben menetrendi és táplálási problémákat vet fel" – derül ki, egy a birtokunkba került dokumentumból.

Fotó: NIF Zrt.

Ez laikus nyelven azt jelenti, hogy szükségüzemben (például fadőlés esetén) nem lehet fenntartani a normál működéshez szükséges feszültséget (2x25 kV), vagyis a vonal elején található Szabadbattyán - Csajág szakasz problémája a teljes vonal menetrendjét boríthatja.

A dokumentumból ugyanakkor az is kiderült, hogy jelen állás szerint a vonalon található autotranszformátor állomások között legfeljebb két FLIRT motorvonat vagy egy V43-as mozdony tartózkodhat egyszerre.

Informátorunk szerint a gond ott kezdődik, hogy költségcsökkentés címén elhagyták a projektből az aszófői betápláló alállomást, „mindegy minden alapon, csak drót legyen bármi áron”.

Fotó: NIF Zrt.

Forrásunk szerint, amennyiben valóban folytatni kívánják a villamosítást, tehát a Tapolcáig, majd Keszthelyig is kifeszítenék a drótot, akkor ahhoz Zánkára is telepíteni kéne alállomást. „Emiatt is áll vesztésre a folytatás” – tette hozzá.

Értékelése szerint a folytatásban már nem hagyható el a Zánkára tervezett alállomás, emiatt is áll vesztésre a folytatás a jelenlegi formájában. Mint mondta, a szintén csak felsővezeték-központú "felújítás" további költségcsökkentést igényel, ami az így is alacsony minőség további romlását okozza majd.

Kérdéseinkkel megkerestük a beruházó és a méréseket végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is, válaszaikat természetesen közöljük majd.

Nem kapkodják el

A fenti információkat erősíti meg az is, hogy egyelőre sehogyan sem halad a villamosítás folytatása. Ahogyan arról májusban beszámoltunk, eredménytelen lett a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender.

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

A tenderre végül egyedül a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. - BME ITS Közlekedési- és Járműrendszerek Nonprofit Zrt. adott be közös pályázatot, így az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végül eredménytelenné nyilvánította a tendert.

"Ezzel a toldozgatás-foltozgatással amúgy sem sokra megyünk"

- érzékeltette a felújítás minőségét egy a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk. Szerinte a 29-es vasútvonalon  - ahogyan a Szabadbattyán-Balatonfüred közötti villamosítás is megmutatta - a jelenlegi formában nem sok értelme van a felújításnak. A villamosítás mellett ugyanis sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, marad tehát a jelenlegi állapot. 

"Hiú ábránd jobb menetidőt és megbízhatóbb szolgáltatást várni ettől a ráncfelvarrástól, mivel itt sem (mármint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely szakaszra kiírt tenderben) szerepel az alépítmény rekonstrukciója és a zavarérzékenység csökkentése"

- mondta az informátorunk, aki szerint a megoldás a fajlagosan drágább, de több szempontból is előnyösebb hibrid motoronatok beszerzése lenne.

Ezek ugyanis jól alkalmazhatóak lennének a balatoni viszonyok között, hiszen a villamosított déli és villamosítatlan északi parton is tudnának közlekedni, ráadásul a kényszerű fehérvári és balatonfüredi mozdonycsere elhagyásával akár 10 perccel is csökkenthető lenne a menetidő. 

Szólj hozzá!

Megszavazza a Jobbik a homofób pedofiltörvényt

Ellentét az összefogáson belül.

Járatsűrítéssel könnyíti meg a fővárosi közlekedést a BKK

A keddi mérkőzés miatt útlezárásokra kell számítani a Puskás Aréna környékén.

Az Európai Bizottság a Fertő tavi gigahotel építésének leállítását kéri, vagy baj lesz

A sok millárd forintos természetpusztító projekt miatt elindították az uniós kötelezettségszegési eljárások előszobáját jelentő, annak elkerülését célzó egyeztetési folyamatot.

Ártatlannak vallotta magát a győri villanyszerelők meggyilkolásával vádolt férfi

Nem követett el semmit - ezt mondta a mai előkészítő ülésen a győri építkezési vállalkozó.

Hamarosan elstartolhat az ellenzéki hírszolgálat

Összehangolnák az ellenzéki települések médiumait, hogy ellensúlyozzák a közmédia kormánypropagandáját.

Hármas ikrek születtek Szombathelyen

Anyakönyvi hírek következnek.

Túl sok volt az érdeklődő: lehalt a villanyautósok pályázati weboldala

Így is másfél óra alatt elfogyott az elektromos autósoknak szánt állami ingyenpénz.

Csupán 2022 januárjában lehet új igazgatója a szombathelyi zeneiskolának

Czenek László korábbi igazgató idén februárban hunyt el.

Elképesztő: már az autópályákat is magánosítja a kormány

35 évre. Ellenzékben még az állami tulajdon és a stratégiai ágazatok megóvása volt a Fidesz programja. Változtak az idők.

Sipos Norbert visszatért a Haladásba

Korábban a Szombathelyi Haladásban futballozó, majd az Illés Akadémián edzősködő Sipos Norbert lett Németh Szabolcs egyik segítője.

A becsült ár 28-szorosáért kelt el Kurt Cobain egy karikatúrája

A Nirvana énekese saját maga rajzolta az önarcképet.

Több mint 300 településen irtják a szúnyogokat

A földi kezeléseket napnyugta után kezdik, így a méhekre, és más nappal aktív rovarokra nem jelent veszélyt a szúnyoggyérítés.

Egyre több teszten bukik ki, hogy a kínai oltás után nem jelentek meg antitestek

A beoltottak szerint nekik most csak a védettségbe vetett hit jutott.

Meghalt 21, többségében idős, krónikus beteg

255 magyar állampolgárnál mutatták ki a koronavírus-fertőzést.

Eljött a villanyautóra vágyók idei nagy napja Magyarországon

Ma lehet lecsapni az ingyen pénzre a villanyautósoknak, 3 milliárd forintot oszt szét az állam.

Német szakértők szerint télre már szezonális betegség lehet a koronavírusból

A szakértők szerint még évekig velünk lehet a vírus, de az oltásokkal meg lehet előzni az újabb járványt.

Kanadai gyilkosokat fogtak el Magyarországon

A páros február végén a kanadai Hamiltonban ölt meg egy 39 éves férfit.

van még itt cikk a témában:

Újra nekifut a GYSEV a Győr-Sopron vasútvonal kétvágányúsításának

A vasútvonal részbeni kétvágányúsításának tervezéséről szóló közbeszerzést a napokban hirdette meg zöld-sárga vasúttársaság.

Gázolt a vonat Sopronban

A tűzoltók segítenek az átszállásban a szerelvény utasainak.

Menetrendi változások lesznek a győri és szombathelyi vasútvonalakon

A MÁV és a GYSEV közleményének erre vonatkozó része lentebb található.