Hiába készült el Balatonfüredig a villamosítás: egyelőre valami nagyon nincs rendben vele

Bazsó Bálint 2021-06-09 07:00:51
Lapunk birtokába került dokumentumok szerint súlyos problémákat találtak a Balaton északi partján Balatonfüredig elkészült 55 kilométeres szakaszon.

A probléma súlyosnak tűnik, ami talán a június 19-én kezdődő vasúti üzemet és így a strandszezont is veszélyeztetheti.

"A vasúti hírközlés vonalkábel zavartatása a legkritikusabb a Szabadbattyán - Csajág szakaszon, ahol szükségüzemen 1X25 kV-os táplálás esetén várhatóan 430 A-as korlát lesz érvényben, ami szükségüzemben menetrendi és táplálási problémákat vet fel" – derül ki, egy a birtokunkba került dokumentumból.

Fotó: NIF Zrt.

Ez laikus nyelven azt jelenti, hogy szükségüzemben (például fadőlés esetén) nem lehet fenntartani a normál működéshez szükséges feszültséget (2x25 kV), vagyis a vonal elején található Szabadbattyán - Csajág szakasz problémája a teljes vonal menetrendjét boríthatja.

A dokumentumból ugyanakkor az is kiderült, hogy jelen állás szerint a vonalon található autotranszformátor állomások között legfeljebb két FLIRT motorvonat vagy egy V43-as mozdony tartózkodhat egyszerre.

Informátorunk szerint a gond ott kezdődik, hogy költségcsökkentés címén elhagyták a projektből az aszófői betápláló alállomást, „mindegy minden alapon, csak drót legyen bármi áron”.

Fotó: NIF Zrt.

Forrásunk szerint, amennyiben valóban folytatni kívánják a villamosítást, tehát a Tapolcáig, majd Keszthelyig is kifeszítenék a drótot, akkor ahhoz Zánkára is telepíteni kéne alállomást. „Emiatt is áll vesztésre a folytatás” – tette hozzá.

Értékelése szerint a folytatásban már nem hagyható el a Zánkára tervezett alállomás, emiatt is áll vesztésre a folytatás a jelenlegi formájában. Mint mondta, a szintén csak felsővezeték-központú "felújítás" további költségcsökkentést igényel, ami az így is alacsony minőség további romlását okozza majd.

Kérdéseinkkel megkerestük a beruházó és a méréseket végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is, válaszaikat természetesen közöljük majd.

Nem kapkodják el

A fenti információkat erősíti meg az is, hogy egyelőre sehogyan sem halad a villamosítás folytatása. Ahogyan arról májusban beszámoltunk, eredménytelen lett a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender.

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

A tenderre végül egyedül a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. - BME ITS Közlekedési- és Járműrendszerek Nonprofit Zrt. adott be közös pályázatot, így az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végül eredménytelenné nyilvánította a tendert.

"Ezzel a toldozgatás-foltozgatással amúgy sem sokra megyünk"

- érzékeltette a felújítás minőségét egy a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk. Szerinte a 29-es vasútvonalon  - ahogyan a Szabadbattyán-Balatonfüred közötti villamosítás is megmutatta - a jelenlegi formában nem sok értelme van a felújításnak. A villamosítás mellett ugyanis sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, marad tehát a jelenlegi állapot. 

"Hiú ábránd jobb menetidőt és megbízhatóbb szolgáltatást várni ettől a ráncfelvarrástól, mivel itt sem (mármint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely szakaszra kiírt tenderben) szerepel az alépítmény rekonstrukciója és a zavarérzékenység csökkentése"

- mondta az informátorunk, aki szerint a megoldás a fajlagosan drágább, de több szempontból is előnyösebb hibrid motoronatok beszerzése lenne.

Ezek ugyanis jól alkalmazhatóak lennének a balatoni viszonyok között, hiszen a villamosított déli és villamosítatlan északi parton is tudnának közlekedni, ráadásul a kényszerű fehérvári és balatonfüredi mozdonycsere elhagyásával akár 10 perccel is csökkenthető lenne a menetidő. 

Szólj hozzá!

"Agyba-főbe vert, megrugdosott, orális szexre kényszerített gyerekek"

Dobrev Klára megszólaltatta a Szőlő utcai intézet volt dolgozóját.

Azonnali felújításra szorul a győri M19-es autóút felhajtója

Akár már pénteken dönthet róla az illetékes bizottság, hogy pénzt különít el a kopóréteg cseréjére.

Kerítést kapott a szombathelyi Váci Mihály utcában lévő játszótér

A 2 millió forintos költséget a Falco fizette ki.

Magyar Péter feljelenti Orbán Balázst

A mesterséges intelligenciával róla készített videó miatt.

Mindenki nyugodjon meg! Idén is lesz óriáskerék a szombathelyi adventi vásáron

Az azonban egyelőre még titok, hogy hova kerül és mekkora lesz.

Szabadi István: A Mi Hazánk senkivel nem fog koalíciót kötni

A párt igazgatója a szombathelyi jelöltbemutatón beszélt erről.

Óvodások korcsolyaoktatását és állatvédő alapítványt is támogatnak az önkormányzati képviselők Győrben

Több mint 3 millió forintot osztanak szét a „kezdeményezések kerete” terhére.

Megduplázná a szociális támogatásokat és felújítási keretösszegeket a győri városvezetés

Pintér Bence szerint le vagyunk maradva más nagyvárosokhoz képest – a Zechmeister-terv a szociális szféra és az oktatási intézmények megerősítését is célozza.

Ingyenes zöldhulladék-leadás és kiegészítő szolgáltatások a GYHG-nál

Elindult az őszi zöldhulladék szezon Győrben – 100 kilogrammig díjmentesen lehet leadni a fásszárú hulladékot.

Látogatási tilalom lépett érvénybe a győri kórház égésplasztikai osztályán

Az akut légúti tünetekkel járó megbetegedések számának emelkedése az indok.

Barnamezős területekből alakítana ki új városrészeket a kormány

Szentgotthárdon és Monoron indulhatnak el az első lakásépítési projektek az Otthon Start Program keretében.

Bár Szombathely nem Hatvanpuszta, így is jönnek a zebrák

A város forgalmas közlekedési csomópontjain összesen 10 gyalogátkelőhelyet létesítenek. Soroljuk a helyszíneket.

Krakkóban aratott sikert a Krausz Ferencről szóló dokumentumfilm

A Nobel-díjas magyar fizikus életét és munkásságát bemutató alkotás a legjobb dokumentumfilm díját nyerte el a nemzetközi fesztiválon.

Cigicsempészeket fogtak a győri NAV pénzügyőrei

Az M1-es autópályán buktak meg, autóalkatrészek közé rejtették a szajrét. 

Új egészségügyi központ létrehozásáról dönt a pénteki közgyűlés Győrben

Felnőtt- és gyermek rendelő, ügyeleti helyiség és nyugdíjasklub is helyet kapna a belvárosi épületben. 

Megkezdődött a Napóleon-ház megmentése Győrben

Az ikonikus műemléképület az utolsó órában kaphat esélyt a pusztulás megállítására – háromlépcsős állagmegóvás indul.