Hiába készült el Balatonfüredig a villamosítás: egyelőre valami nagyon nincs rendben vele

Bazsó Bálint 2021-06-09 07:00:51
Lapunk birtokába került dokumentumok szerint súlyos problémákat találtak a Balaton északi partján Balatonfüredig elkészült 55 kilométeres szakaszon.

A probléma súlyosnak tűnik, ami talán a június 19-én kezdődő vasúti üzemet és így a strandszezont is veszélyeztetheti.

"A vasúti hírközlés vonalkábel zavartatása a legkritikusabb a Szabadbattyán - Csajág szakaszon, ahol szükségüzemen 1X25 kV-os táplálás esetén várhatóan 430 A-as korlát lesz érvényben, ami szükségüzemben menetrendi és táplálási problémákat vet fel" – derül ki, egy a birtokunkba került dokumentumból.

Fotó: NIF Zrt.

Ez laikus nyelven azt jelenti, hogy szükségüzemben (például fadőlés esetén) nem lehet fenntartani a normál működéshez szükséges feszültséget (2x25 kV), vagyis a vonal elején található Szabadbattyán - Csajág szakasz problémája a teljes vonal menetrendjét boríthatja.

A dokumentumból ugyanakkor az is kiderült, hogy jelen állás szerint a vonalon található autotranszformátor állomások között legfeljebb két FLIRT motorvonat vagy egy V43-as mozdony tartózkodhat egyszerre.

Informátorunk szerint a gond ott kezdődik, hogy költségcsökkentés címén elhagyták a projektből az aszófői betápláló alállomást, „mindegy minden alapon, csak drót legyen bármi áron”.

Fotó: NIF Zrt.

Forrásunk szerint, amennyiben valóban folytatni kívánják a villamosítást, tehát a Tapolcáig, majd Keszthelyig is kifeszítenék a drótot, akkor ahhoz Zánkára is telepíteni kéne alállomást. „Emiatt is áll vesztésre a folytatás” – tette hozzá.

Értékelése szerint a folytatásban már nem hagyható el a Zánkára tervezett alállomás, emiatt is áll vesztésre a folytatás a jelenlegi formájában. Mint mondta, a szintén csak felsővezeték-központú "felújítás" további költségcsökkentést igényel, ami az így is alacsony minőség további romlását okozza majd.

Kérdéseinkkel megkerestük a beruházó és a méréseket végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is, válaszaikat természetesen közöljük majd.

Nem kapkodják el

A fenti információkat erősíti meg az is, hogy egyelőre sehogyan sem halad a villamosítás folytatása. Ahogyan arról májusban beszámoltunk, eredménytelen lett a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender.

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

A tenderre végül egyedül a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. - BME ITS Közlekedési- és Járműrendszerek Nonprofit Zrt. adott be közös pályázatot, így az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végül eredménytelenné nyilvánította a tendert.

"Ezzel a toldozgatás-foltozgatással amúgy sem sokra megyünk"

- érzékeltette a felújítás minőségét egy a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk. Szerinte a 29-es vasútvonalon  - ahogyan a Szabadbattyán-Balatonfüred közötti villamosítás is megmutatta - a jelenlegi formában nem sok értelme van a felújításnak. A villamosítás mellett ugyanis sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, marad tehát a jelenlegi állapot. 

"Hiú ábránd jobb menetidőt és megbízhatóbb szolgáltatást várni ettől a ráncfelvarrástól, mivel itt sem (mármint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely szakaszra kiírt tenderben) szerepel az alépítmény rekonstrukciója és a zavarérzékenység csökkentése"

- mondta az informátorunk, aki szerint a megoldás a fajlagosan drágább, de több szempontból is előnyösebb hibrid motoronatok beszerzése lenne.

Ezek ugyanis jól alkalmazhatóak lennének a balatoni viszonyok között, hiszen a villamosított déli és villamosítatlan északi parton is tudnának közlekedni, ráadásul a kényszerű fehérvári és balatonfüredi mozdonycsere elhagyásával akár 10 perccel is csökkenthető lenne a menetidő. 

Szólj hozzá!

Magyar Péter - Túl sok év telt el az életünkből kishitűséggel, keserűségben

A Tisza vezére közös rendszerváltásra készül, aki változást szeretne, most regisztrálhat és dönthet a párt jelöltjeiről. 

10 millió forintra bírságolta az NMHH Balázsékat

A rádióműsorral szemben egy újabb eljárást is indítottak.

Uniós és hazai forrásból, 170 millió forintból fejlesztette telephelyeit a Velekey Kft. Szombathelyen

Európai uniós és hazai költségvetési támogatásból fejlesztette telephelyeit a lemeztermékek lézervágásával, élhajlításával és szerelvények gyártásával foglalkozó Velekey Kft. Szombathelyen. .

Spanyol, lengyel és német ellenféllel találkozik a Falco

A “K” jelű csoportban folytatják a sárga-feketék.

A DK nyerte a családi pótlék-emelés licitversenyét

Dobrev Klára drasztikus emelést ígér. 

Kormánydöntés született a szombathelyi Oladi Iskola felújításáról

Elsőként azt vizsgálják meg, hogy mennyibe is kerülne ez a mutatvány.

A kollagénről egyre többet hallani, és ez nem véletlen

Az elmúlt években a kollagén igazi hívószóvá vált az egészségtudatos életmód világában. Egyre gyakrabban találkozhatunk vele a hírekben, szakmai cikkekben és a táplálékkiegészítők kínálatában is – de miért ekkora az érdeklődés iránta?

Közös döntések születtek a győri GYHG és a szakszervezetek egyeztetésén

A béren kívüli juttatások emelésében, a 2026-os bérrendezés keretrendszerében és több szakmai kérdésben is egyhangú megállapodás született.

Nem nyúlt az alapkamathoz az MNB Monetáris Tanácsa

Marad a szigorú pénzügyi politika, az inflációs kockázatok miatt továbbra is óvatosságra int a jegybank.

Már nem Fűzy András az UNI-Győr Basket Zrt. vezetője

Az elmúlt hónapok sok nehézséget és bizonytalanságot jelentő eseményeit követően Dúl Norbert lett a cég vezérigazgatója.

Óvodai eszközbeszerzés és járdafelújítás - a Fidesz képviselői nem jelentek meg a költségvetési egyeztetésen

A polgármester szerint a kormánypárti bizottsági tagok saját maguk által kért információk átadásánál sem működtek együtt.

Győr is kékbe öltözik a Gyermekjogok Világnapján

Idén a Városháza és a Jedlik Ányos híd kap díszkivilágítást a gyermekjogokra való figyelemfelhívás jegyében.

Utazóágyak: Miért fontos a megfelelő választás?

Az utazóágy kiválasztása rendkívül lényeges, hiszen a gyermek alvásának minősége közvetlen hatással van pihenésére és egészségére.

Dunántúlon fosztogatott a bűnbanda - letöltendő szabadságvesztést kért rájuk az ügyészség

A 9 tagú galeri 19 ingatlanba tört be, több tíz milliós kárt okozva ezzel. 

Ők a Győr 01 választókerület tiszás jelölt-jelöltjei

Bóka Zsolt, Diószegi Judit és Markó Tímea szállnak ringbe. Fideszes kihívó még mindig nincs. 

Fedezd fel a rejtett fehérjeforrásokat

A táplálkozásban a fehérjék fontos szerepet játszanak.

Ők indulnak a Tisza végső jelöltségéért Csornán

Bóna Szabolcs, Kovács-Rosta Krisztina, Puskás György.