"Újabb jelentős fejlesztés előtt áll a hazai vasúthálózat a következő 10-15 évben, a pályahálózat korszerűsítésére, a járműállomány fiatalítására és a kapcsolódó fejlesztésekre ezermilliárd forintokban mérhető a forrásmennyiség" - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden Nagycenken.
Mosóczi László a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. üzemeltetése alatt álló nagycenki Széchenyi Múzeumvasút fejlesztéseinek átadóján azt hangsúlyozta, hogy egyre több jövőbemutató újdonság jelenik meg a hazai vasúti közlekedésben.
Részletezte: folyamatosan állnak forgalomba azok az emeletes motorvonatok, amelyek a Budapest elővárosi viszonylatban közlekednek, mire az utolsó is beérkezik, "mindenütt ezek a motorvonatok" haladnak majd. A MÁV-nak negyven darab leszállítására lesz szerződése.
Hozzátette, hogy még több vonalon találkozhatnak majd az utazók a magyar fejlesztésben és kivitelezésben készülő IC Plusz család kocsijaival, emellett idén befejezik a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő vasúti pálya munkálatait.
Ugyanakkor az államtitkár által használt "mindenütt" nem vonatkozik az ország fővárosi agglomeráción kívüli részére, azt ugyanis továbbra sem tudni, hogy a vidéki mellékvonalakon milyen szerelvények fognak közlekedni, ha a lassan 50 éves (!) Bzmot szerelvényeket végképp ki kell, hogy vonják a forgalomból. Május elején ugyanis ezt a tendert is lemondták:
Megint a vidéken spórol a kormány: ismét lefújták a motorvonat beszerzést
A 50 motorvonat beszerzésésel a vasúttársaság 12 év után szerzett volna be új, dízelüzemű szerelvényeket. Most úgy néz ki, nem lesz belőle semmi, holott "igény az volna rá", lévén a hazai mellékvonalak többségén a csehszlovák gyártmányú, 40-50 Bz motorvonatok billegnek a csapnivaló állapotú pályákon.
A lelkesedést ez persze nem törte meg, mint mondta: előkészületi szakaszban van a Budapest és Varsó közötti nagysebességű vasútvonal hazai szakaszának megépítése. A gyorsvasút Bécs felé is leágazhat majd, így nem csak a visegrádi négyek országait kapcsolja majd össze, hanem beköti a magyar hálózatot a nyugat-európaiba.
Az államtitkár elmondta azt is, hogy a vasút hagyományait őrzi a GYSEV is, mert folyamatosan fejleszti a múzeumvasutat, amelyet a pünkösdi hosszú hétvégétől a közönség ismét látogathat (ha már a MÁV folyamatosan leépítette azokat, mint például a kiterjedt hálózattal rendelkező és valódi hivatásforgalmat lebonyolító Nyírvidéki kisvasutat, ahonnan a vasúti eszközök egy részét a kihasználatlan luxusberuházásként épült felcsútira szállították át - a szerk.)
A kisvasúton két fejlesztést hajtottak végre az elmúlt időszakban: Fertőboz állomáson elkészült a mozdonyműhelyben kialakított látogatóterasz és teljeskörűen felújították a Dmot dízel motorkocsit - folytatta.
Mosóczi László kiemelte, hogy a múzeumvasút az értékőrzés mellett jelentős turisztikai vonzerővel is bír. Bár a vasút elsődleges feladata az emberek munkába, iskolába szállítása, egyre fontosabb szerepet tölt be az idegenforgalomban.
"Előkészítés alatt áll" az észak-balatoni villamosítás - valójában épp a napokban lett eredménytelen a tender
Részletezte, hogy az elmúlt években megújult a dél-balatoni vasútvonal, a kivitelezők körülbelül egy hónap múlva befejezik az első észak-balatoni szakasz korszerűsítését is. A nyári főzeszon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszt.
Az első ütemet újabbak követik majd, a Tapolca-Keszthely irányú folytatás előkészítése jelenleg zajlik - mondta. Ezzel szemben épp a napokba adtunk hírt arról, hogy érvénytelen lett a kiírt tender, ami nem is feltétlenül baj. És hogy miért? Kiderül a cikkünkből:
Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján
A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.
Hangsúlyozta, hogy középtávú cél a Balaton körbejárhatóságának megteremtése "tiszta, tájba illő vasúttal".
Az államtitkár a kisvasutakat érintő beruházásokról azt mondta, hogy a MÁV a balatonfenyvesi önkormányzattal együttműködve újjáépíti az Imremajor és Csisztafürdő közötti nyolc kilométeres kisvasutat. A település vezetője, Lombár Gábor régóta küzd az egykori csisztafürdői szárnyvonal helyreállításáért, végül több környékbeli településsel közösen, hosszú évek kemény munkájával sikerült pénzt szerezniük az államtól a rendkívül jó turisztikai adottságokkal rendelkező kisvasút fejlesztésére.
Utóbbinál felújítják a műszaki emléknek számító biztosítóberendezést és az épületgépészeti rekonstrukció mellett visszaállítják az eredeti hangulatú állomásképet.
Mosóczi László szerint a vasút további térnyeréséhez az kell, hogy megbízható szolgáltatást nyújtson a hétköznapokban és "színes kínálattal" győzze meg az embereket a hétvégéken.
Már négy óra alatt végigszáguld a vonat a Szombathely-Pécs vonalon
A tavaly decemberben hatályba lépő menetrend számos fejlesztést hozott mintegy harminc vasútvonalon. Április 11-től, a szokásos évi első menetrendmódosítással további újításokat vezet be a MÁV-START annak érdekében, hogy minél többen vegyék igénybe a közösségi közlekedést, akár a megyeszékhelyek, városok közötti utazásra, akár kirándulás, túrázás céljából.
Eredeti állapotban állították helyre a Dmot motorkocsit
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója az állami forrású fejlesztéseket részletezve elmondta, hogy Fertőboz állomáson a látogatóteraszról nyerhetnek betekintést a látogatók a felújított fűtőházra, amelyben egy gőzmozdony és egy dízelmozdony található.
A Dmot dízel motorkocsiban a motor és az automata sebességváltó újult meg, emellett teljeskörűen rekonstruálták, így most az 1940-es gyártás képét mutatja kívülről.
A vezérigazgató beszélt arról is, hogy két darab, Magyarországon máshol nem található egyedi hajtányt is ki lehet majd próbálni a kisvasutozás mellett. A keskeny nyomvonalú hajtányok számára a vágány nyomvonalát már lehet látni.