"Újabb jelentős fejlesztés előtt áll a hazai vasúthálózat a következő 10-15 évben" - legalább az államtitkár elégedett

Bazsó Bálint 2021-05-18 18:30:06
Felújították a nagycenki Széchenyi Múzeumvasút egyik motorkocsiját és mozdonyműhelyét, ahol az is kiderült, hogy soha nem látott fejlesztések jönnek a vasút területén. Kár, hogy a jelen kicsit szomorkásabb: lefújt motorkocsi tenderrel, elhasalt balatoni fejlesztéssel, 50 éves rozoga, széteső szerelvényekkel.

"Újabb jelentős fejlesztés előtt áll a hazai vasúthálózat a következő 10-15 évben, a pályahálózat korszerűsítésére, a járműállomány fiatalítására és a kapcsolódó fejlesztésekre ezermilliárd forintokban mérhető a forrásmennyiség" - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden Nagycenken.

Mosóczi László a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. üzemeltetése alatt álló nagycenki Széchenyi Múzeumvasút fejlesztéseinek átadóján azt hangsúlyozta, hogy egyre több jövőbemutató újdonság jelenik meg a hazai vasúti közlekedésben.

Részletezte: folyamatosan állnak forgalomba azok az emeletes motorvonatok, amelyek a Budapest elővárosi viszonylatban közlekednek, mire az utolsó is beérkezik, "mindenütt ezek a motorvonatok" haladnak majd. A MÁV-nak negyven darab leszállítására lesz szerződése.

Fotó: MÁV-Start

Hozzátette, hogy még több vonalon találkozhatnak majd az utazók a magyar fejlesztésben és kivitelezésben készülő IC Plusz család kocsijaival, emellett idén befejezik a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő vasúti pálya munkálatait.

Ugyanakkor az államtitkár által használt "mindenütt" nem vonatkozik az ország fővárosi agglomeráción kívüli részére, azt ugyanis továbbra sem tudni, hogy a vidéki mellékvonalakon milyen szerelvények fognak közlekedni, ha a lassan 50 éves (!) Bzmot szerelvényeket végképp ki kell, hogy vonják a forgalomból. Május elején ugyanis ezt a tendert is lemondták: 

Megint a vidéken spórol a kormány: ismét lefújták a motorvonat beszerzést

A 50 motorvonat beszerzésésel a vasúttársaság 12 év után szerzett volna be új, dízelüzemű szerelvényeket. Most úgy néz ki, nem lesz belőle semmi, holott "igény az volna rá", lévén a hazai mellékvonalak többségén a csehszlovák gyártmányú, 40-50 Bz motorvonatok billegnek a csapnivaló állapotú pályákon.

A lelkesedést ez persze nem törte meg, mint mondta: előkészületi szakaszban van a Budapest és Varsó közötti nagysebességű vasútvonal hazai szakaszának megépítése. A gyorsvasút Bécs felé is leágazhat majd, így nem csak a visegrádi négyek országait kapcsolja majd össze, hanem beköti a magyar hálózatot a nyugat-európaiba.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy a vasút hagyományait őrzi a GYSEV is, mert folyamatosan fejleszti a múzeumvasutat, amelyet a pünkösdi hosszú hétvégétől a közönség ismét látogathat (ha már a MÁV folyamatosan leépítette azokat, mint például a kiterjedt hálózattal rendelkező és valódi hivatásforgalmat lebonyolító Nyírvidéki kisvasutat, ahonnan a vasúti eszközök egy részét a kihasználatlan luxusberuházásként épült felcsútira szállították át - a szerk.)

A kisvasúton két fejlesztést hajtottak végre az elmúlt időszakban: Fertőboz állomáson elkészült a mozdonyműhelyben kialakított látogatóterasz és teljeskörűen felújították a Dmot dízel motorkocsit - folytatta.

Fotó: MTI/Filep István

Mosóczi László kiemelte, hogy a múzeumvasút az értékőrzés mellett jelentős turisztikai vonzerővel is bír. Bár a vasút elsődleges feladata az emberek munkába, iskolába szállítása, egyre fontosabb szerepet tölt be az idegenforgalomban.

"Előkészítés alatt áll"  az észak-balatoni villamosítás - valójában épp a napokban lett eredménytelen a tender

Részletezte, hogy az elmúlt években megújult a dél-balatoni vasútvonal, a kivitelezők körülbelül egy hónap múlva befejezik az első észak-balatoni szakasz korszerűsítését is. A nyári főzeszon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszt.

Az első ütemet újabbak követik majd, a Tapolca-Keszthely irányú folytatás előkészítése jelenleg zajlik - mondta. Ezzel szemben épp a napokba adtunk hírt arról, hogy érvénytelen lett a kiírt tender, ami nem is feltétlenül baj. És hogy miért? Kiderül a cikkünkből:

Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

Hangsúlyozta, hogy középtávú cél a Balaton körbejárhatóságának megteremtése "tiszta, tájba illő vasúttal".

Az államtitkár a kisvasutakat érintő beruházásokról azt mondta, hogy a MÁV a balatonfenyvesi önkormányzattal együttműködve újjáépíti az Imremajor és Csisztafürdő közötti nyolc kilométeres kisvasutat. A település vezetője, Lombár Gábor régóta küzd az egykori csisztafürdői szárnyvonal helyreállításáért, végül több környékbeli településsel közösen, hosszú évek kemény munkájával sikerült pénzt szerezniük az államtól a rendkívül jó turisztikai adottságokkal rendelkező kisvasút fejlesztésére. 

Fotó: MÁV

Utóbbinál felújítják a műszaki emléknek számító biztosítóberendezést és az épületgépészeti rekonstrukció mellett visszaállítják az eredeti hangulatú állomásképet.

Mosóczi László szerint a vasút további térnyeréséhez az kell, hogy megbízható szolgáltatást nyújtson a hétköznapokban és "színes kínálattal" győzze meg az embereket a hétvégéken.

Már négy óra alatt végigszáguld a vonat a Szombathely-Pécs vonalon

A tavaly decemberben hatályba lépő menetrend számos fejlesztést hozott mintegy harminc vasútvonalon. Április 11-től, a szokásos évi első menetrendmódosítással további újításokat vezet be a MÁV-START annak érdekében, hogy minél többen vegyék igénybe a közösségi közlekedést, akár a megyeszékhelyek, városok közötti utazásra, akár kirándulás, túrázás céljából.

Eredeti állapotban állították helyre a Dmot motorkocsit

Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója az állami forrású fejlesztéseket részletezve elmondta, hogy Fertőboz állomáson a látogatóteraszról nyerhetnek betekintést a látogatók a felújított fűtőházra, amelyben egy gőzmozdony és egy dízelmozdony található.

Fotó: MTI/Filep István

A Dmot dízel motorkocsiban a motor és az automata sebességváltó újult meg, emellett teljeskörűen rekonstruálták, így most az 1940-es gyártás képét mutatja kívülről.

A vezérigazgató beszélt arról is, hogy két darab, Magyarországon máshol nem található egyedi hajtányt is ki lehet majd próbálni a kisvasutozás mellett. A keskeny nyomvonalú hajtányok számára a vágány nyomvonalát már lehet látni.

Szólj hozzá!

Június 13 és 16 között rendezik idén a Bloomsdayt Szombathelyen

Ez évben is bővül Közép-Európa legnagyobb szabadtéri kortárs kiállítása.

Folytatódik a győri városháza luxusautótalanítása

Pintér polgármester visszaadja a harmadik Audi A6-ost is.

Megkezdődött a Szombathelyi Kézilabda Klub és Akadémia pénzügyi átvilágítása

Az egyesület akkor kaphatja meg az önkormányzat 40 millió forintos támogatását, ha a vizsgálat mindent rendben talál.

Megbüntette a bíróság azt a férfit, aki tévéket dobott ki a szombathelyi Erdei iskola úton

A készülékekből akár nehézfémek is a talajba kerülhettek volna.

Szombathelyi szupermarketből akart rabolni 2 férfi

Szeszesitalt és csoki szemeltek ki zsákmányul.

Az autófóliázás egy közkedvelt marketingeszköz

Ugyan az utóbbi években az online marketing pörgött fel a leginkább, egyre több vállalkozás található meg a digitális térben, de ez közel sem jelenti azt, hogy fizikai, “offline” promóciók már kevésbé lennének hatékonyak, sőt! Néhány okos megoldással még költséghatékonyabban érhetjük el a potenciális vásárlókat.

Nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Bábolnán soha többé nem földelnek el fertőzött állati tetemeket!

Nagy István nem tudott határozott válasszal felelni a kérdésre a zárt ajtók mögött tartott szakmai értekezleten.

Hiányoltad már a szalagvágást? Pedig Sárváron tegnap nyisszant az olló

A Nádasdy-vár kapott macskakövek közé szorított új fákat. Szegények.

Nem ülhet le az Egis Körmend kispadjára a pénteki meccsen Forray Gábor

Vezetőedző nélkül kell helytállnia a Rába-partiaknak a Szolnok ellen.

A mese szerepe gyermekkorban

Folyamatosan hallhatjuk a híreket arról, hogy a gyerekek manapság túl kevés mesét hallanak, helyette mindig a képernyőt nézik. A hírek középpontjában ennek a jelenségnek a káros hatásai állnak. De mit tehet a szülő, ha szeretne ezen a helyzeten javítani?

Pénteken újabb alpolgármester csatlakozhat a győri városvezetéshez

A pletykákkal ellentétben Antal Imre nem lesz jelölt.

Nem maradtak némák a bábolnaiak

Nagy István agrárminiszter szerint a szigetközi magas talajvíz miatt hoztak Bábolnára több ezer leölt szarvasmarhát.

Hogyan szerezhető be gyorsan és egyszerűen a cégkivonat?

Sürgős ügyintézés vagy vásárlás kapcsán gyakran merül fel az igény, hogy gyorsan és egyszerűen hozzáférjünk a szükséges dokumentumokhoz.

Megszavazták, marad a forgalmi rend változás a szombathelyi Kiskar utcában

A volt Sylvester János nyomda átépítése miatt kellett plusz kanyarodó sávot kialakítani.

Új tulajdonosa van a szombathelyi ISIS Hotelnek

Az elképzelés szerint lakásokat alakítanak ki az épületben. A változás a Móló Éttermet is érintheti.

A napelemes rendszer bővíthető

A hírek tele vannak a napelem rendszer bővítésével kapcsolatos tudnivalókkal.