A tavaly decemberben hatályba lépő menetrend számos fejlesztést hozott mintegy harminc vasútvonalon. Április 11-től, a szokásos évi első menetrendmódosítással további újításokat vezet be a MÁV-START annak érdekében, hogy minél többen vegyék igénybe a közösségi közlekedést, akár a megyeszékhelyek, városok közötti utazásra, akár kirándulás, túrázás céljából. A fejlesztések a Dunántúlon elsősorban a Pécs—Szombathely, a Pécs—Kaposvár—Győr, a Baja--Székesfehérvár, a Győr—Veszprém, a Budapest—Kaposvár; a keleti országrészben a Budapest—Békéscsaba—Lőkösháza, Miskolc—Hidasnémeti, Debrecen—Püspökladány és az Eger—Szilvásvárad viszonylatokon hoznak jelentősebb változásokat - olvasható az állami vasúttársaság közleményében.
Mint írják: mintegy harminc vasútvonalon hozott az utasok számára jól érzékelhető változást a 2020. december 13-án bevezetett új menetrend, számos vonalon csúcsidőben több vonat közlekedik a pálya- és járműfejlesztések eredményeként és csökkente a menetidők is. A MÁV és a Volánbusz integrációja révén több térségben is összehangolt vasúti és buszos csatlakozások létesültek, melyek a közösségi közlekedési rendszer versenyképességét javítják. A korábbinál gyorsabb és magasabb színvonalú szolgáltatással az autós közlekedésnél is kényelmesebb eljutást biztosít a MÁV-START számos viszonylaton. A Volánbusz az autóbusz-járatok menetrendjét a változó vasúti közlekedési rendhez igazítja, biztosítva ezáltal az átszállási kapcsolatok zavartalan kiszolgálását, az eljutási lehetőségek fenntartását, illetve bővítését. A fejlesztések eredményeképpen a Dunántúlon már több InterRégió viszonylat biztosítja a nagyvárosok közötti gyors eljutásokat, a korábbinál jelentősen gyorsabban.
Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly nyáron fordulóponthoz érkezett a közösségi közlekedés. A MÁV-Volán integráció, a vasúthálózati- és járműfejlesztések révén korszerűbb szemléletet lehetett hozni a közösségi közlekedés szervezésébe.
"Új vonat- és buszjáratokkal, menetrendi kiigazításokkal, kedvezőbb csatlakozásokkal, tarifális változtatásokkal és modern jegyértékesítési rendszerrel egyre több térségben vesszük fel a versenyt az egyéni, autós közlekedéssel szemben. Legfrissebb áprilisi menetrendmódosításkor tucatnyi vonalon lépünk előre, hogy még többen válasszák a MÁV-Volán-csoport járatait. De nem állunk meg: a Tisza-tóhoz és Göcsejbe május 1-jétől bővül, javul a vasúti szolgáltatás, már előkészítés alatt áll a balatoni térséget érintő elő-, fő- és utószezoni menetrend. Ősztől, valamint a decemberi menetrendváltástól további jelentős fejlesztésekkel készülünk Budapest elővárosi hálózatán és vidéki vonalakon is."
- mondta a vezérigazgató.
Soha nem látott vonatmennyiség az ország legszebb vasútvonalán, Győrbe már sűrítővonatok is járnak majd
Győr és Veszprém között, az ország egyik legszebb vasútvonalán új menetrend szerint, minden korábbinál sűrűbben közlekednek a vonatok Pannonhalma, a festői Cuha-patak, Zirc és Eplény érintésével. Hétköznap a délelőtti időszak kivételével kétóránként, hétvégéken pedig egész nap kétóránként indulnak a vonatok, Veszprémben pedig csatlakoznak a Bakony InterCity-hez, a Göcsej InterCity-hez, Győrben a Budapest felől, felé közlekedő Budapest—Bécs közötti EuroCity-khez. Győr és Bakonyszentlászló között a kétóránkénti vonatokon felül sűrítővonatok is közlekednek, alkalmazkodva a Győrbe munkába és iskolába járók utazási igényeihez. Számos vonaton lesz megtalálható nagy befogadóképességű kerékpárkocsi, így a bicikliszállítás is megoldott a kerékpározni vágyók számára a térségben.
Emellett bővül és meghosszabbodik Győr környékén, munkanapokon reggel az elővárosi közlekedés Hegyeshalom felé. A munkanapokon reggel közlekedő két új Győr―Hegyeshalom viszonylatú (Győrből 5:16-kor és 6:18-kor induló) vonat átszállási lehetőséget biztosít Ausztria felé.
Pályakarbantartás és a menetrend módosításával már négy óra alatt Pécsre ér a szombathelyi vonat
A Szombathely–Zalaszentiván–Nagykanizsa–Barcs–Pécs viszonylaton a menetrendi módosítás után kétóránként közlekednek az új Pannónia InterRégió vonatok, így a járatsűrűség a korábbi kétszerese lesz. A megállási rend módosításával, és a pályakarbantartások hatására a menetidő Szombathely, illetve Nagykanizsa és Pécs között csaknem 25 percet csökken. Az új Pannónia InterRégió vonatokkal Szombathelyről Pécs 4 óra 5 perc alatt lesz elérhető.
Mint írják: a fejlesztés hatására Szentlőrinc, Barcs, Szigetvár, Darány és Pécs közötti eljutások is számottevően javulnak. Az egész napos kétóránként járó vonatok a korábbinál jelentősen sűrűbben, és jobb menetidővel közlekednek. Barcs és Pécs között a menetidő átlagosan 10 percet csökken, így a két város közötti menetidő 1 óra lesz.
A Pannónia InterRégió vonatokban modern, légkondicionált és alacsonypadlós Desiro motorvonatok közlekednek, melyek a korábbi szerelvényekhez képest jelentősen jobb utaskomfortot biztosítanak majd, így a vasúti szolgáltatás versenyképessé válik a térségben.
A korábbi eljutási lehetőségek számának biztosítása mellett lehetőséget ad egyes vonatok kiváltása a Pannónia InterRégió vonattal, az érintett vasútvonalak menetrendjét pedig az interrégiós járathoz igazítja a vasúttársaság.
InterRégió-járatok a Dunántúlon
Szintén április 11-től a korábbinál sokkal gyorsabb és sűrűbb lesz a vasúti kapcsolat Baja és Székesfehérvár között. A Baja–Szekszárd–Sárbogárd–Székesfehérvár viszonylaton kétóránként közlekednek az új Gemenc InterRégió vonatok, az utat 2 óra 38 perc alatt teszik meg. Az újonnan hatályba lépő menetrendmódosítással megszűnnek a több órás napközbeni és hétvégi vonatmentes időszakok, és egész nap könnyen megjegyezhető, ütemes szolgáltatást nyújt. Sárbogárdon a Gemenc InterRégió vonatok és InterCity között kétóránként biztosított lesz az átszállás Budapest és Pécs felé. A Gemenc InterRégió vonatok alkalmazkodnak a Székesfehérváron tanulók és dolgozók utazási igényeihez, a reggeli 8 órás munkakezdésre el lehet jutni Nagydorog, Cece, Sárbogárd és Belsőbáránd felől. Nagydorognál autóbuszos ráhordás is segíti az utazókat. Sárbogárd és Decs között a munkanapokon közlekedő sűrítővonatok közlekedése kis mértékben változni fog. A fejlesztés turisztikai szempontból is előnyös, mert több turistaútvonal elérhetősége javul: Szekszárdnál a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra, Pörbölyön a vonatok mindegyike megáll, így a Gemenci erdő könnyebben elérhetővé válik; Baján az Alföldi Kéktúra szakaszhatárát lehet elérni.
Az új menetrenddel egyidőben a napi egy pár Baja és Budapest közötti közvetlen expresszvonat megszűnik, azonban az eljutások száma bővül az új menetrenddel. A vasárnaponként Baja és Budapest között közlekedő Sugovica expresszvonat közvetlen kapcsolatként továbbra is megmarad.
A vonatokkal a Szekszárd és Székesfehérvár közötti út 1 óra 55 perc alatt tehető meg, Budapest InterCity átszállással 1 óra 59 perc alatt érhető el Szekszárdról. A vonatokkal a Székesfehérvár és Pécs közötti utazás 2 óra 30 perc alatt lehetséges kétóránként. A Gemenc InterRégió vonatok modern, komfortos, légkondicionált és alacsonypadlós Desiro motorvonatokból fognak állni, így a vasúti szolgáltatás versenyképessé válik a térségben.
Áprilistól a Dombóvár—Bátaszék—Baja vonalon újra megállnak a vonatok Mórágyon is, ezáltal a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra szakaszhatár megközelíthetősége javul a túrázók számára. A vonatoknak Dombóváron csatlakozásuk lesz az InterCity-khez Budapest felől, illetve felé, Bátaszéken pedig a Gemenc InterRégió vonatokhoz Szekszárd, Sárbogárd és Székesfehérvár irányába.
Napi három Intercity Kaposvárra
Budapest és Kaposvár között naponta három pár közvetlen InterCity közlekedik, amelyek áprilistól csaknem 10 százalékkal olcsóbban vehetők igénybe: az InterCity kocsikban egységesen, viszonylattól és távolságtól független, a menetjegy mellé megváltott 300 forintos helyjeggyel lehet utazni, a vonatban közlekedő nem InterCity minőségű kocsikat pedig gyorsvonati pótjegy váltása nélkül lehet ezentúl igénybe venni. A kaposvári InterCity-k áprilistól megállnak Szakály-Hőgyész állomáson is autóbuszos csatlakozást kínálva Hőgyész felé, a menetidejük ennek ellenére nem növekszik.
Interrégió, interurbán, interdunántúl
Emlékeztetnek: 2020 decemberétől Helikon InterRégió néven új vonat köti össze Kaposvárt számos balatoni, nyugat- és észak-dunántúli városokkal, Fonyóddal, Balatonfenyvessel, Keszthellyel, Tapolcával, Sümeggel, Celldömölkkel, Pápával és Győrrel. A modern, alacsonypadlós Desiro motorvonatok egész nap kétóránként közlekednek Kaposvár és Győr között. Áprilistól naponta egy vonatpár, illetve egy pénteki vonat hosszabb útvonalon, Győr és Pécs között közlekedik mindkét irányban, ezáltal a dél-dunántúli régióból a Balaton könnyen elérhetővé válik. Egész évben naponta közlekednek vonatok Pécs és Kaposvár, valamint Pécs és a Balaton (Fonyód) között a rövid eljutási idejű Helikon IR vonatokkal. A kisebb utasforgalmú megállóhelyek forgalmát személyvonatok biztosítják, melyek a kaposvári utazási igényekhez (iskolába és munkába járók) alkalmazkodva közlekednek.