A Magyar Közút Zrt. meghirdette a 2021-2025 évekhez kapcsolódó, "országos közúthálózaton történő felújítási munkák kivitelezési feladatainak ellátásáról" szóló keretszerződéseket.
Az ország területét hat részre osztva külön szerződés vonatkozik majd az Észak-Alföld régióra (Szabolcs-Szatmár-Bereg; Hajdú-Bihar; Jász-Nagykun-Szolnok megye), Észak-Magyarországra (Borsod-Abaúj-Zemplén; Heves; Nógrád megye), Dél-Alföldre (Bács-Kiskun; Békés; Csongrád-Csanád megye), Dél-Dunántúlra (Baranya; Somogy; Tolna megye), Közép-Dunántúl és Közép-Magyarországra (Fejér; Komárom-Esztergom; Veszprém; Pest megye) valamint Nyugat-Dunántúlra (Győr-Moson-Sopron; Vas; Zala megye).
A Közbeszerzési Hatóság honlapjára feltöltött dokumentáció szerint országosan, összesen 314 milliárd 100 millió forintot költ a közútkezelő út- és hídfelújítási munkákra.
Ez azt jelenti, hogy régiónként körülbelül 50 milliárd forint jut az utakra (kivétel a közép-magyarországi régió, a sűrűbb úthálózat miatt oda 66 milliárd forint érkezik), ám mielőtt kilötyögne a reggeli kávé az örömhírtől a mobiljára, a kicsivel több mint 300 milliárd forintot
öt év alatt költi el a közútkezelő a legendásan jó minőségű hazai utakra.
Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye, Zala megye: 49,6 milliárd
A közbeszerzési kiírásból kiderül, a Magyar Közút összesen 49,6 milliárd forintot költ el a három nyugat-magyarországi megyére.
A tervezett projektszakaszok hossza: 413 kilométer.
Ez azt jelenti, hogy kiírás szerinti "út- és/vagy híd felújítási és/vagy fejlesztési munkák, karbantartási munkák, valamint egyéb, út- és/vagy híd felújítási és/vagy fejlesztési munkákhoz kapcsolódó forgalomtechnikai, környezetvédelmi fejlesztési munkákra" évente tízmilliárd forint jut, vagyis megyére leosztva körülbelül hárommilliárd forint, évente.
A hazai közbeszerzések árazását ismerve, nem kell túl sokat agyalni azon, a valóságban mit is jelent ez:
A három nyugat-magyarországi megye közúthálózatának hossza csaknem 5000 kilométer (Zala 1667, Vas: 1525, Győr-Moson-Sopron megye 1740 kilométer), aminek alig 8 százalékát érinti majd a felújítás vagy valamilyen szintű karbantartás (értsd: kátyúzás) öt év alatt.
Ráadásul azt a kiírásban is rögzítik, hogy a keretösszeg indikatív jellegű, vagyis a közbeszerzési eljárás nem eredményez a közbeszerzési dokumentumokban szereplő értékre és mennyiségekre vonatkozó kötelező megrendelést.
Magyarra lefordítva: Ezt az őrült összeget sem kell feltétlenül eltapsolni a három megye útjaira.
Összességében tehát hiába kampányol a kormány és a közútkezelő átfogó és jelentős útfelújítási programmal, a közúthálózat - amely főleg a jelentős hazai és átmenő teherforgalom miatt rendkívül gyorsan amortizálódik - jelentős részén esély sincs átfogó rekonstrukcióra.