Fél évet sem volt lent a szombathelyi Szent Imre herceg utca uniós pénzből épített csapadékvíz elvezetője, máris feltörték az uniós pénzből épülő kerékpárút miatt

Farkas Bazsi 2021-04-12 18:00:00
A 833 méter közel felén tűntek el a folyókák. Egyelőre rejtély, hogy miért nem egyben építették meg a két beruházást.

783 millió 252 ezer 601 forint - összesen ennyit költhetett el legutóbb Szombathely egy pakkban a bel- és csapadékvíz védelmi rendszerének fejlesztése. A még a fideszes városvezetés alatt indított projektet tavaly szeptemberben zárták le, vagyis akkor értékelt mindent úgy a hatóság, hogy átvehető és használható.

Már az építkezésnél problémák jelentkeztek. A Rumi úton például úgy bontották el az autók bejáratát, hogy arról korábban a lakókat nem tájékoztatták. A probléma aztán tovább fokozódott, amikor kiderült, hogy a pályázat miatt a tervektől nem lehet eltérni, a terveken azonban minden házhoz csak egyetlen bejáró szerepelt. Végül aztán annyi történt, hogy a lakók kaphattak plusz beállót, amit maguknak kellett kifizetniük.

Ekkor aztán jöttek a betonszegélyek problémái. A szűk bejárókba beparkoló sofőrök ugyanis rendre lehúzták az autókat a magas betonfalon. Ezeket később egy géppel vágták le.

Ugyancsak elmaradt a tájékoztatás Oladon. Egy a kivitelezés megkezdése után megtartott lakossági fórumon azt kérték számon a megjelent Illés Károly (Fidesz-KDNP) korábbi alpolgármestertől és Kecskés László (Fidesz-KDNP) képviselőtől, hogy miért nem a munka megkezdése előtt konzultáltak velük. 

A Dozmat utca, Achim András utca, Bárdos Alice utca és Komlósi Ferenc utca lakói hónapokig kerülgették a munkásokat és a munkagépeket, az építkezés pedig teljesen tönkretette az aszfaltos utat, amire az volt az ígéret, hogy amint lesz rá pénz, meg fogják csinálni. A kormányzati elvonások és megszorítások után nem egyhamar lesz az, amikor az aszfaltterítő megjelenik a környéken.

A Szent Imre herceg utcában sem volt zökkenőmentes az építkezés és eléggé kétséges volt a projekt megítélése a lakók körében. 2019 november 28-án a szombathelyi közgyűlésen a körzet képviselője, Horváth Gábor (Fidesz-KDNP) a következőket mondta el:

Szívfájdalmam, hogy nem volt ott a tervező egyik bizottsági ülésen sem és itt sincs itt, nem tudjuk neki feltenni azokat a kérdéseket, ami például engem érdekel, a Szent Imre herceg utcával kapcsolatban, ugyanis a Vadász Vendéglő felé lejt a gyalogjárda, ellentétes irányban van lejtetve és ennek függvényében a járdáról a csapadékvíz nem folyik be a folyókába. Az úttestről lefolyik a víz, és egy nagyobb esőnél a fél járda víz alatt van. Az ott lévő lakók elmondják azt a problémát, hogy gyakorlatilag annak a bizonyosnak adtak egy pofont, és nem lett jobb a csapadékvíz elvezetés, hanem rosszabb lett. Jött a Szent Imre herceg 39. házból - hármas társasház - egy bejelentés, hogy nem tudnak az autóval kijárni a hídon, mert nyílt folyókát tettek le, nem egy rácsos folyókát. Bejöttem a hivatalnokokhoz és azt mondják, hogy meg van kötve ez a projekt, tehát, hogy azt a műszaki tartalmat kell megcsinálni, ami bele van írva. 

Az utca Vadász étterem felőli végén megmaradtak a folyókák

Fotó: Farkas Bazsi

Korábban is hangsúlyoztam már, hogy mivel a projektet az Európai Unió finanszírozta, így annak szigorú megkötései vannak. Így például az elfogadott műszaki tartalomtól nem lehet eltérni. A másik kikötés pedig az, hogy az elkészült beruházáshoz 5 éven belül nem lehet hozzányúlni. Amennyiben bármelyik követelmény sérül, úgy annak pénzügyi szankciói vannak. Vagyis részben vagy egészben vissza kell fizetni a támogatási összeget.

Tavaly július 14-én jelentettek be egy másik eu-s projekt megvalósulását. Ez a TOP-6.4.1-15-SH1-2016-00001 számú „Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése” című európai uniós finanszírozású projekt. Ennek a programnak köszönhetően indultak el a kerékpárút fejlesztések a városban.

Így most többek között a 

  • Sugár út,
  • Rohonci út,
  • Szt. Márton utca,
  • Régi Búcsúi út,
  • Sé-Szombathely összekötés,
  • Jáki út,
  • Szt. Imre herceg u.,
  • Vépi úti kerékpárút építés,
  • Nárai Külső út

helyszíneken építenek most bicikliutat.

Az építkezésben érintett az a Szent Imre herceg utca is, ahol nemrég a csapadékvíz elvezetés építése miatt kerülgették az autósok a munkagépeket. Most ismét kerülgetik őket, csakhogy most a kerékpárút építése miatt.

Az utcában 833 méteren építettek ki esővíz elvezetőt. Ez nem csak a felső réteget érintette, hanem a felszín alá is helyztek el csatornákat. A kerékpárút építése miatt a felszín alatt kiépített új vezetéket nem bántották, viszont a felszínen lévő új elemeket elbontották. 

Vagyis a hivatalos projektzáró után alig több, mint fél évvel a korábban megépített elvezetést felszedték. Nagyjából az utca felében.

Információink szerint a csapadékvíz elvezetés így is meg lesz oldva, méghozzá úgy, hogy a most épülő kerékpárutat úgy építik ki, hogy a víz a csatorna felé folyjon le. 

Fotó: Farkas Bazsi

Nem kell hozzá építészmérnöki végzettség, hogy eszünkbe jusson, hogy vajon miért nem egyszerre épült meg a kettő, így időt, energiát és nem mellékesen pénzt spórolhatott volna meg a város. A Szent Imre herceg utcában a csapdékvíz elvezetés kiépítésére 35 millió 350 ezer 270 forintot költöttek el. A kerékpárút építésére most 92 millió 492 ezer 622 forint megy el.

2019-ben a csapadékvíz elvezetés projektje is nehezen indult meg és, ahogy azt fentebb írtam, döcögve haladt a maga útján.

De közben egy másik - szintén eu-s - projekt is elindult. Szombathely 915 millió forintot kapott a úthálózat rekonstrukciójára. 

Úgy látszik túl sok volt a feladat a fideszes városvezetésnek, és a szintén elnyert kerékpárutas projekt kivitelezésének már nem tudtak nekiállni. Ahogy annak az összehangolása sem ment, hogy a Szent Imre herceg utcában egy kosszal végezzék el a csapadékvíz elvezetést és építsék meg a kerékpárutat. Valamint, hogy ezzel együtt fél év múlva ne bontsák fel a frissen átadott munkát.

További kérdés az, hogy lesz-e pénzvisszafizetési kötelezettsége a városnak? Illetve, hogy ki volt a felelőse az előző városvezetésben a projekteknek? Mert mégis csak jó lenne tudni, hogy ki is hibázott ekkorát.

Kérdéseimet elküldtem a városházának, amint kapok választ jelentkezni fogok.

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.