783 millió 252 ezer 601 forint - összesen ennyit költhetett el legutóbb Szombathely egy pakkban a bel- és csapadékvíz védelmi rendszerének fejlesztése. A még a fideszes városvezetés alatt indított projektet tavaly szeptemberben zárták le, vagyis akkor értékelt mindent úgy a hatóság, hogy átvehető és használható.
Már az építkezésnél problémák jelentkeztek. A Rumi úton például úgy bontották el az autók bejáratát, hogy arról korábban a lakókat nem tájékoztatták. A probléma aztán tovább fokozódott, amikor kiderült, hogy a pályázat miatt a tervektől nem lehet eltérni, a terveken azonban minden házhoz csak egyetlen bejáró szerepelt. Végül aztán annyi történt, hogy a lakók kaphattak plusz beállót, amit maguknak kellett kifizetniük.
Ekkor aztán jöttek a betonszegélyek problémái. A szűk bejárókba beparkoló sofőrök ugyanis rendre lehúzták az autókat a magas betonfalon. Ezeket később egy géppel vágták le.
Ugyancsak elmaradt a tájékoztatás Oladon. Egy a kivitelezés megkezdése után megtartott lakossági fórumon azt kérték számon a megjelent Illés Károly (Fidesz-KDNP) korábbi alpolgármestertől és Kecskés László (Fidesz-KDNP) képviselőtől, hogy miért nem a munka megkezdése előtt konzultáltak velük.
A Dozmat utca, Achim András utca, Bárdos Alice utca és Komlósi Ferenc utca lakói hónapokig kerülgették a munkásokat és a munkagépeket, az építkezés pedig teljesen tönkretette az aszfaltos utat, amire az volt az ígéret, hogy amint lesz rá pénz, meg fogják csinálni. A kormányzati elvonások és megszorítások után nem egyhamar lesz az, amikor az aszfaltterítő megjelenik a környéken.
A Szent Imre herceg utcában sem volt zökkenőmentes az építkezés és eléggé kétséges volt a projekt megítélése a lakók körében. 2019 november 28-án a szombathelyi közgyűlésen a körzet képviselője, Horváth Gábor (Fidesz-KDNP) a következőket mondta el:
Szívfájdalmam, hogy nem volt ott a tervező egyik bizottsági ülésen sem és itt sincs itt, nem tudjuk neki feltenni azokat a kérdéseket, ami például engem érdekel, a Szent Imre herceg utcával kapcsolatban, ugyanis a Vadász Vendéglő felé lejt a gyalogjárda, ellentétes irányban van lejtetve és ennek függvényében a járdáról a csapadékvíz nem folyik be a folyókába. Az úttestről lefolyik a víz, és egy nagyobb esőnél a fél járda víz alatt van. Az ott lévő lakók elmondják azt a problémát, hogy gyakorlatilag annak a bizonyosnak adtak egy pofont, és nem lett jobb a csapadékvíz elvezetés, hanem rosszabb lett. Jött a Szent Imre herceg 39. házból - hármas társasház - egy bejelentés, hogy nem tudnak az autóval kijárni a hídon, mert nyílt folyókát tettek le, nem egy rácsos folyókát. Bejöttem a hivatalnokokhoz és azt mondják, hogy meg van kötve ez a projekt, tehát, hogy azt a műszaki tartalmat kell megcsinálni, ami bele van írva.
Korábban is hangsúlyoztam már, hogy mivel a projektet az Európai Unió finanszírozta, így annak szigorú megkötései vannak. Így például az elfogadott műszaki tartalomtól nem lehet eltérni. A másik kikötés pedig az, hogy az elkészült beruházáshoz 5 éven belül nem lehet hozzányúlni. Amennyiben bármelyik követelmény sérül, úgy annak pénzügyi szankciói vannak. Vagyis részben vagy egészben vissza kell fizetni a támogatási összeget.
Tavaly július 14-én jelentettek be egy másik eu-s projekt megvalósulását. Ez a TOP-6.4.1-15-SH1-2016-00001 számú „Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése” című európai uniós finanszírozású projekt. Ennek a programnak köszönhetően indultak el a kerékpárút fejlesztések a városban.
Így most többek között a
- Sugár út,
- Rohonci út,
- Szt. Márton utca,
- Régi Búcsúi út,
- Sé-Szombathely összekötés,
- Jáki út,
- Szt. Imre herceg u.,
- Vépi úti kerékpárút építés,
- Nárai Külső út
helyszíneken építenek most bicikliutat.
Az építkezésben érintett az a Szent Imre herceg utca is, ahol nemrég a csapadékvíz elvezetés építése miatt kerülgették az autósok a munkagépeket. Most ismét kerülgetik őket, csakhogy most a kerékpárút építése miatt.
Az utcában 833 méteren építettek ki esővíz elvezetőt. Ez nem csak a felső réteget érintette, hanem a felszín alá is helyztek el csatornákat. A kerékpárút építése miatt a felszín alatt kiépített új vezetéket nem bántották, viszont a felszínen lévő új elemeket elbontották.
Vagyis a hivatalos projektzáró után alig több, mint fél évvel a korábban megépített elvezetést felszedték. Nagyjából az utca felében.
Információink szerint a csapadékvíz elvezetés így is meg lesz oldva, méghozzá úgy, hogy a most épülő kerékpárutat úgy építik ki, hogy a víz a csatorna felé folyjon le.
Nem kell hozzá építészmérnöki végzettség, hogy eszünkbe jusson, hogy vajon miért nem egyszerre épült meg a kettő, így időt, energiát és nem mellékesen pénzt spórolhatott volna meg a város. A Szent Imre herceg utcában a csapdékvíz elvezetés kiépítésére 35 millió 350 ezer 270 forintot költöttek el. A kerékpárút építésére most 92 millió 492 ezer 622 forint megy el.
2019-ben a csapadékvíz elvezetés projektje is nehezen indult meg és, ahogy azt fentebb írtam, döcögve haladt a maga útján.
De közben egy másik - szintén eu-s - projekt is elindult. Szombathely 915 millió forintot kapott a úthálózat rekonstrukciójára.
Úgy látszik túl sok volt a feladat a fideszes városvezetésnek, és a szintén elnyert kerékpárutas projekt kivitelezésének már nem tudtak nekiállni. Ahogy annak az összehangolása sem ment, hogy a Szent Imre herceg utcában egy kosszal végezzék el a csapadékvíz elvezetést és építsék meg a kerékpárutat. Valamint, hogy ezzel együtt fél év múlva ne bontsák fel a frissen átadott munkát.
További kérdés az, hogy lesz-e pénzvisszafizetési kötelezettsége a városnak? Illetve, hogy ki volt a felelőse az előző városvezetésben a projekteknek? Mert mégis csak jó lenne tudni, hogy ki is hibázott ekkorát.
Kérdéseimet elküldtem a városházának, amint kapok választ jelentkezni fogok.