Máló vakolat, sitt, betört ablakok, húgyszag, galambürülék. Az évekkel ezelőtt felaggatott, újkorában is rendkívül ízléstelen, pár forintos karácsonyi égősor maradványaival együtt szürreális összképet nyújtó épület fogadja a Dunántúlról vagy éppen Nyugat-Európából a fővárosba vonattal érkezőket Kelenföldön. Persze legalább nem árulunk zsákbamacskát a hátizsákos nyugati turistának, hiszen a háborús övezetes imitáló kelenföldi indóház után már otthonosan mozoghatnak a Keleti vagy a Nyugati pályaudvar romos díszletei között.
Ha minden jól megy, akkor már nem sokáig, ugyanis nemcsak hogy megmenekül az épület, de funkcióval is ellátják: a hazai vasútbarátok, gyerekek és gyermeklelkű felnőttek legnagyobb örömére a Közlekedési Múzeum kiállítótere, terepasztal és még egy vasúttörténeti kiállítás is helyet kap az épületben.
“A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, másfél évszázados múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét”
– közölte Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója annak kapcsán, hogy a Magyar Közlönyben megjelent a kormányrendelet az épület felújításáról és hasznosításáról.
Az évtizedek óta halogatott, tologatott felújítás, sőt, a minimális állagmegóvás hiánya miatt az épület mára kritikus állapotba került, amit az egyre szaporodó állványerdő is híven tükrözött. Ráadásul, miközben az épület környezetében rendkívül látványos fejlesztések történtek – 4-es metró, 1-es villamos, Volánbusz pályaudvar, pláza és irodafejlesztés – az indóházat ki is ürítették, a pénztárakat az aluljáróba költöztették, a várótermet pedig bezárták.
Ahogyan az hazánkban megszokott, a csendes omladozás zavartalanul folytatódott az évek során, amin a politikusok kampányszerű ötletelése sem sokat változtatott. Korábban szóba került az épület lebontása is, ám ettől végül megmenekült, köszönhetően annak, hogy időközben műemlékké nyilvánították az indóházat.
Vasúttörténeti kiállítás és egy több száz négyzetméteres terepasztal
A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet szerint a 137 éves épületben Közlekedési Múzeum kiállítóhelye kap helyet, amelynek fő attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz, egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A múzeum közleménye szerint a kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.
Emellett vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tartanak, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló, új terasszal, valamint a tervek szerint egy bisztró is helyet kap az indóházban. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni – közölte a Közlekedési Múzeum.
"A kormány egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a Közlekedési Múzeum koncepcióját az épület megmentésére. Kelenföld az ország egyik legforgalmasabb vasútállomásaként kitűnő helyszín arra, hogy az itt létesülő kiállítás bemutassa Budapest és a vasút kapcsolatának 175 éves történetét és az előttünk álló kihívásokat és lehetőségeket"
– idézi a közlemény Vitézy Dávidot, az intézmény főigazgatóját.
100 millió forint a tervezésre, előkészítésre
A Közlekedési Múzeum az Építész Stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, amely az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs elemekkel is kiegészíti.
Nem ismeretlen irodáról van szó: az Építész Stúdió nevéhez fűződik – többek között – a fővárosi Széll Kálmán tér rekonstrukciója, az FMH Fővárosi Művelődési Ház és lakóház tervezése, vagy éppen a győri Mobilis interaktív kiállítási központ terveinek elkészítése is.
Rég látott politikai egység
Hazánkban kissé szokatlan módon teljes politikai támogatás élvezi a projektet. Olyannyira, hogy a tervek elkészítésére és az épület felújításának előkészítésére a kormány 80, a XI. kerületi önkormányzat pedig 20 millió forintot adott (a megállapodást még az előző, fideszes városvezetés kötötte a kormánnyal, ám ezt az új, ellenzéki vezetés is betartotta). Az elkészült tervek elnyerték az önkormányzat támogatását, miután a múzeum bemutatta a koncepciót László Imre polgármesternek, sőt, a Kelenföld indóház megmentését és az elkészült terveket Simicskó István, a kerület országgyűlési képviselője is támogatásáról biztosította, így az építési engedélyezés és a kivitelezési közbeszerzés kiírását követően elkezdődhet a felújítás is.
A kiállítási tartalom tervezését a Közlekedési Múzeum megkezdte, a következő hónapokban a részletek kidolgozása zajlik.
"A Kelenföldi pályaudvar, mint városi és vasúti tér biztosan meghatározó szerepet kap majd a tematikában, ahol nemcsak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét kívánja a Múzeum bemutatni, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is. Ezért a Közlekedési Múzeum egyaránt várja a Kelenföldi indóházhoz kapcsolódó, régi képeslapokat, fényképeket, egyéb tárgyi emlékeket és történeteket, valamint a leendő kiállítóhely programjaival kapcsolatos javaslatokat"
– írják a közleményben.
Azt persze egyelőre nem tudni, hogy az építkezés mikor kezdődhet meg, de egy már biztos: sokáig már nem kell szédelegni a húgyszagban és kerülgetni a galambszart vagy a lehulló cserepeket.
A karácsonyi égősort viszont igazán félretehetnék, jól mutatna a kiállításon.