A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15%-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. Soha nem mértek ennyi embert, 2020-ban összesen 2 millió 771 ezer 710 kerékpározót számoltak ezeken az útvonalakon. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a fővárosi kerékpárforgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő eredmény – derül ki a Magyar Kerékpárosklub által kiadott adatokból
Olyannyira felfutott a kerékpározás a fővárosban, hogy még télen is többen kerékpároztak, mint egy évvel korábban: az adatok szerint a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek.
Eszerint arányaiban decemberben nőtt legjobban a biciklis forgalom az előző év azonos hónapjához képest, helyenként 29% és 95% közti emelkedést produkálva.
Így adta vissza a járvány a gyalogosoknak és a bringásoknak a világ városait
Bár legtöbbször csak a budapesti nagykörút bringasávjáról esett szó itthon, a helyzet az, hogy a járvány alatt nem csak Magyarországon, de szerte a világon tért hódított a kerékpározás, amire az önkormányzatok a legtöbb helyen úgy reagáltak, hogy először időlegesen, a legtöbb helyen pedig már permanensen gyalogos- és kerékpárosbaráttá tettek számos utcát az autók és a parkolóhelyek rovására - derül ki a Guardian összefoglalójából.
Továbbra is a budai rakparti bicikliút a legnépszerűbb útvonal, ahol 2020-ban számoltak először 1 milliónál több kerékpározót. A növekedés nyertese 2019-hez képest viszont a Csepelre vezető Weiss Manfréd út kerékpárútja. Ez utóbbi azonban nemcsak a koronavírus számlájára írható: Az Atlétikai Stadion közúti kapcsolatának kiépítése miatt ugyanis a csepeli HÉV vonalat is leállították. A munkálatok viszont csúsznak, ezzel pedig a városrész kiemelkedően fontos kötöttpályás kapcsolatát használók kénytelenek átszállni és pótlóbuszozni. Ez természetesen azzal járt – ahogyan a 3-as metró felújításával is – hogy sokan kerülve a zsúfolt(tá tett) tömegközlekedést, inkább kerékpárra ülnek.
A Kerékpárosklub szerint a növekedést ezek mellett az is okozhatta, hogy sokan ismerhették fel: a kerékpáron elkerülhetők a dugók és parkolóhelyeket sem kell keresni.
Sokakat a Kerékpárosklub javaslatára kialakított új kerékpársávok és a rakparti korzó ültethetett biciklire.
"Ezt bizonyítja reprezentatív kutatásunk, mely szerint a budapestiek többsége szívesen kerékpározik, ha ezt kijelölt biciklisávok, utak teszik vonzóbbá"
– írják a lapunkhoz eljuttatott közleményükben, egyben kiemelték: az adatok nagy lakossági igényt mutatnak a kerékpározás iránt, ezért szerintük érdemes lenne folytatni a kerékpársávok fejlesztését, mert így olcsón és gyorsan lehet egészségesebb környezetet teremteni.
Így mérik a forgalmat
Budapesten jelenleg öt helyen mérik a kerékpáros forgalmat: a Bem rakparton, az Árpád hídnál, a Múzeum körúton, a Hungária körúton, valamint a már említett Weiss Manfréd úton, de ezeken kívül a főváros útfenntartó cége, a Budapest Közút is üzemeltet számlálókat.
Ugyanakkor a növekedés nem a koronavírussal indult: már januárban is 28 százalékkal több kerékpározót mért az öt darab BKK-s számláló, mint 2019 januárjában.
A közlekedési forma jellegéből fakadóan erősen függ az időjárástól: így az esős és hűvös 2020-as október esetében csökkenést mértek 2019-hez képest, ám a többi hónapban minden hónapban nőtt az össz kerékpáros forgalom - írják.
A legnagyobb növekedést decemberben mérték, mintegy 61 százalékkal többen tekertek az év utolsó hónapjában 2019-hez képest – írják a közleményükben.
A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.