Szemünk előtt zajlik a kerékpáros forradalom

Bazsó Bálint 2021-01-12 08:35:00
A fővárosban még sohasem mértek ilyen sok biciklist, mint idén, ráadásul télen sem hagyott alább a lendület. Kösz, koronavírus!

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15%-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. Soha nem mértek ennyi embert, 2020-ban összesen 2 millió 771 ezer 710 kerékpározót számoltak ezeken az útvonalakon. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a fővárosi kerékpárforgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő eredmény – derül ki a Magyar Kerékpárosklub által kiadott adatokból

Olyannyira felfutott a kerékpározás a fővárosban, hogy még télen is többen kerékpároztak, mint egy évvel korábban: az adatok szerint  a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek. 

Eszerint arányaiban decemberben nőtt legjobban a biciklis forgalom az előző év azonos hónapjához képest, helyenként 29% és 95% közti emelkedést produkálva.

Így adta vissza a járvány a gyalogosoknak és a bringásoknak a világ városait

Bár legtöbbször csak a budapesti nagykörút bringasávjáról esett szó itthon, a helyzet az, hogy a járvány alatt nem csak Magyarországon, de szerte a világon tért hódított a kerékpározás, amire az önkormányzatok a legtöbb helyen úgy reagáltak, hogy először időlegesen, a legtöbb helyen pedig már permanensen gyalogos- és kerékpárosbaráttá tettek számos utcát az autók és a parkolóhelyek rovására - derül ki a Guardian összefoglalójából.

Továbbra is a budai rakparti bicikliút a legnépszerűbb útvonal, ahol 2020-ban számoltak először 1 milliónál több kerékpározót. A növekedés nyertese 2019-hez képest viszont a Csepelre vezető Weiss Manfréd út kerékpárútja. Ez utóbbi azonban nemcsak a koronavírus számlájára írható: Az Atlétikai Stadion közúti kapcsolatának kiépítése miatt ugyanis a csepeli HÉV vonalat is leállították. A munkálatok viszont csúsznak, ezzel pedig a városrész kiemelkedően fontos kötöttpályás kapcsolatát használók kénytelenek átszállni és pótlóbuszozni. Ez természetesen azzal járt – ahogyan a 3-as metró felújításával is – hogy sokan kerülve a zsúfolt(tá tett) tömegközlekedést, inkább kerékpárra ülnek.

A Kerékpárosklub szerint a növekedést ezek mellett az is okozhatta, hogy sokan ismerhették fel: a kerékpáron elkerülhetők a dugók és parkolóhelyeket sem kell keresni.

Sokakat a Kerékpárosklub javaslatára kialakított új kerékpársávok és a rakparti korzó ültethetett biciklire.

"Ezt bizonyítja reprezentatív kutatásunk, mely szerint a budapestiek többsége szívesen kerékpározik, ha ezt kijelölt biciklisávok, utak teszik vonzóbbá"

– írják a lapunkhoz eljuttatott közleményükben, egyben kiemelték: az adatok nagy lakossági igényt mutatnak a kerékpározás iránt, ezért szerintük érdemes lenne folytatni a kerékpársávok fejlesztését, mert így olcsón és gyorsan lehet egészségesebb környezetet teremteni.

Így mérik a forgalmat

Budapesten jelenleg öt helyen mérik a kerékpáros forgalmat: a Bem rakparton, az Árpád hídnál, a Múzeum körúton, a Hungária körúton, valamint a már említett Weiss Manfréd úton, de ezeken kívül a főváros útfenntartó cége, a Budapest Közút is üzemeltet számlálókat.

Ugyanakkor a növekedés nem a koronavírussal indult: már januárban is 28 százalékkal több kerékpározót mért az öt darab BKK-s számláló, mint 2019 januárjában.

A közlekedési forma jellegéből fakadóan erősen függ az időjárástól: így az esős és hűvös 2020-as október esetében csökkenést mértek 2019-hez képest, ám a többi hónapban minden hónapban nőtt az össz kerékpáros forgalom - írják.

A legnagyobb növekedést decemberben mérték, mintegy 61 százalékkal többen tekertek az év utolsó hónapjában 2019-hez képest – írják a közleményükben. 

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Az önkormányzat bevonásával fog bármi is történni a szombathelyi Nagyszállóval

A parkoló kérdésben is minden segítséget meg fog adni a városvezetés.

Nyakkitekeréssel fenyegette a kalauzt a szombathelyi vonaton egy férfi

Annak ellenére szállított kerékpárt, hogy azon a járaton a kerékpár szállítása tilos volt.

2027-től új villanyvonatok járnak Szombathely és Budapest között

Az óránkénti 160 kilométeres sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható.

Zöld Bajnok díjat nyert Szombathely

Szombathely minden várakozást felülmúlt.

Győrszentivánon két rákkeltő anyag tekintetében veszélyeztetettség áll fenn

Elkészült a civil légszennyezettség-mérés szakmai értékelése.

Homlok ne hazudj! Erzsi takarodj!

Felirat jelent meg a Haladás Sportkomplexum oldalán.

Magyar Péter: Nem úszhatja meg a maffiaállam feje, Orbán Viktor

Több ezer fő vett részt Magyar Péter budapesti tüntetésén.

Átépítik a szombathelyi Sportliget rendre víz alá kerülő sétányát

A tervezésnél a dozmati víztározó kapacitásában bíztak.

Dézsi: Borkai egy tátongó seb Győr lelkén és testén

Mesterséges intelligenciával szerkesztett videók léteznek csak Dézsi szerint, olyan nem, amivel zsarolni lehetne.

A szombathelyi börtönbe akart drogot csempészni a győri férfi

Mobiltelefonok és adathordozók is voltak a csomagban.

„Magukat kihuzatták” – közzétette a hangfelvételt Magyar Péter

Varga Judit volt igazságügyi miniszter beszél a felvételen arról, hogy fideszes politikusok kihúzatták a nevüket a Völner-Schadl-ügy irataiból.

Zebrán gázolt a szentgotthárdi nő

A balesetben a sértett nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.

Kuznyecov: minden győri álma a feljutás

A második helyen álló győriek hátránya hét pont a listavezető Nyíregyháza mögött, utánuk azonban nagyon szoros a mezőny.