"Tescogazdaságos" villamosvonal helyett valódi hálózatfejlesztésért harcolnak Budapesten

Bazsó Bálint 2021-01-09 10:38:00
Évtizedek óta tervezett villamosvonal épülhet meg a fővárosban, ám a kritikusok szerint ez egy néhány száz méteres szakasz hiányában egy torzó, félkész szárnyvonal csupán, holott lehetőség lenne arra, hogy egy valódi hálózat épüljön ki. Egy olyan, ami valóban fonódik.

Még december 24-én jelentette be Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, hogy Karácsony Gergellyel együtt aláírták a "budai fonódó villamoshálózat II. üteméről" szóló megállapodást. 

Ennek értelmében új, évtizedek óta tervezett és túlzás nélkül állítható, hogy hiánypótló villamosvonal épülhet a fővárosban. 

Ami azonban - ahogy arra a Sétáló Budapest fel is hívja rá a figyelmet - éppenséggel csak fonódni "felejt el". 

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Gigalakópark, közösségi közlekedés nélkül?

A nagy vihart kavart Budapart Lakóparkot ért kritikák - a 120 méteres MOL-székház mellett - jelentős része foglalkozott azzal, hogy a fejlesztés során a tervezők éppenséggel csak a közösségi közlekedést felejtették ki, és elsősorban az autós közlekedéssel számoltak. Ez nemcsak nagyfokú korlátoltságról adott tanúbizonyságot, de a dél-budai realitások teljes figyelmen kívül hagyását is jelentette, hiszen nem számoltak azzal, hogy a főváros egyik, forgalmi szempontból rendkívül leterhelt, telitett régiójáról beszélünk. Az óriási ingatlanfejlesztés természetesen ezen az állapoton csak ront, főleg akkor, ha közösségi közlekedést kihagyják a tervezésből.

Szerencsére némi előrelépés történt, hiszen - bár késéssel - de végre megkezdődhet a régóta várt villamosfejlesztés. Ennek révén a Szent Gellért tértől délre, a Műegyetem rakparton és a Pézmány Péter sétányon keresztül a Kopaszi gátig, vagyis az épülő lakóparkig érne az új villamosvonal, vagyis kvázi szárnvonalként csatlakozna a főváros kötött pályás rendszerébe. 

Vitézy Dávid Facebook-oldalára feltöltött képeken jól látszanak az új vonal tervei:

Fotók: Vitézy Dávid Facebook-oldala

 

Át kellett tervezni

A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa  döntése alapján ezeket át kell dolgozni, hogy "minimálisra csökkentsék az érintett fák számát, illetve a parti gyalogos és kerékpáros útvonalat végig akadálytalanul biztosítsák". A BFK irányításával készülő új vonal részben füves pályán, a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány mentén fut majd végig az egyetemi negyednél és az Infoparknál, majd a Dombóvári útra befordulva belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gát közparkjának és a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is. A tervek 2021-ben készülnek el, és ha minden jól megy, akkor utána rövid időn belül Budapest új villamosvonalának kivitelezését is megkezdhetik - olvasható a Magyar Építők oldalán.

Az előkészítési feladatokat a kormány a központi költségvetésből finanszírozza. 

Kihagyott ziccer lehet belőle

A Sétáló Budapest szerint a vonal jelenlegi formájában a híd után "egyszercsak megtorpan. Elfelejt fonódni, elfelejt dél felé is változatos kapcsolati lehetőségeket adni."

Szerintük "nem szabadna megelégedni a nádorkerti ingatlanfejlesztőkkel kötött városrendezési szerződés keretében megtervezett 2,8 kilométeres teszkógazdaságos új vonallal, mely még az ingatlanfejlesztők érdekeit is csak minimálisan elégíti ki, hanem azt egy icipici (0,24 kilométernyi) hosszabbítással tovább kellene kötni az 1-es villamos budai végszakaszába."

Vagyis ezzel egy, a kötött pályás rendszerve csak érintőlegesen illeszkedő szárnyvonal helyett egy valóban fonódó, déli irányba is nyitó, "vadonatúj hálózatszervezési lehetőségeket is megnyitó törzsszakaszt lehet kialakítani.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

További, de szintén rövid, alig fél kilométeres hosszabbítással a vonalat a javaslat szerint be lehetne kötni a fehérvári úti vonalakba, ezzel továbbb növelve a kínálatot, végső soron pedig rendkívül szerteágazó hálózatszervezetési potenciált nyitna meg.

"A fenntartható fejlesztés elsősorban nem a sok betonról és sok pénz elköltéséről szól, hanem arról, hogy amink már megvan, azt minél hatékonyabban használjuk. Így ha már eldöntöttük, hogy betonkeverőt ragadunk, és új fejlesztésbe kezdünk, akkor abból is kutya kötelességünk kifacsarni a lehetséges társadalmi haszon legeslegutolsó fillérjét is. Ha csak torzót építünk, akkor a mai, emberfeletti erőfeszítést igénylő korban emberalatti teljesítményt teszünk le a város asztalára."

Ugyanakkor azt a Sétáló Budapest is elismert, hogy mivel a tervezési feladat közbeszerzése már az ajánlattételi szakaszban van, ezért nem sok lehetőségük van a javaslataik érvényesítésére. 

Bizakodásra ad viszont okot, hogy a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a javaslatuk kapcsán megköszönve a felvetéseket, azt ígérte, hogy feldolgozzák a javaslatokat.

Szólj hozzá!

Online szórakozás 2025-ben – így változtatják meg az életünket a digitális trendek

Az online világ manapság már jóval több, mint a közösségi média vagy éppen a videó- és képmegosztások.

A természet rejtett kincsei: az illóolajok sokoldalúsága

Az illóolajok hosszú ideje fontos részei a mindennapoknak, noha olykor talán nem is tudatosul bennünk.

SMS-ben fenyegették meg Ágh Ernőt, szombathelyi önkormányzati képviselőt

A feladó azt írta, hogy reméli áprilisban a fiával, az államtitkár Ágh Péterrel együtt bitófán fog lógni.

Váratlan családi élethelyzet miatt távozik az Egis Körmendtől Trevor Blondin

Már a holnapi, Kaposvár elleni meccsen sem lép pályára.

Számháború: A Fidesz szerint kétszer annyian voltak tegnap, mint a Tisza

Még ha a kutató számításai alapján a számok nem is ezt mutatják.

Szépen-lassan helyreállhat a vasúti közlekedés a győri fővonalon

Hegyi Zsolt közleménye szerint még nem tökéletes, de már jobb a helyzet. 

A test és a lélek egyensúlyának fontossága

Mai világunkban egyre többen keresik a testi-lelki egyensúly megteremtésének útját. Az egészséges életmód iránti igény nem csupán egy múló hóbort, hanem egyre több ember életének meghatározó részévé válik.

Az FTC-t és a Győrt is megbüntette a szövetség a drapériás eset miatt

Az FTC-Rail Cargo Hungaria elnézést kért a molinó tartalmáért, a testület előtt beszámolt arról, hogy belső döntéseket hozott a transzparenst kihelyezők kitiltására, annak érdekében, hogy hasonló eset a jövőben ne fordulhasson elő.

Új szegmens nyílhat az ingatlanpiacon a zártkerti ingatlanokkal

Elsőként azok az önkormányzatok léphetnek, ahol a zártkerti területek jelentős lakhatási alternatívát vagy rekreációs funkciót töltenek be.

Iskolaépületnek hajtott egy busz Szolnokon

Egy gyalogos és több utas megsérült.

Dróntilalommal próbálják jelentéktelenné tenni a Nemzeti Menetet – Magyar Péter szerint retteg a hatalom

A honvédelmi miniszter katonai műveletet tervez pont akkor és pont ott, amikor és amerre a tömeg halad majd csütörtökön. 

Mentőhelikopterrel szállítottak Győrbe egy 17 éves lányt

Súlyos baleset történt egy soproni iskolában.

Megszépül a Széchenyi híd alatti partszakasz Győrben

Faállomány-felújítás kezdődik a Dózsa György rakparton.

Illegálban bontotta az autókat egy csornai nő

Több mint 11 ezer kiló hulladékot halmozott fel az udvarán.