Bárány István 1998-ban lett először a Bácsát, Kisbácsát, Sárást, Kelet-Révfalut, illetve újabban Vízivárost magában foglaló győri választókerület képviselője, és a 2006-2011 közötti időszakot leszámítva azóta hivatalban van, független képviselőként ül a közgyűlésben. Az egykori rendőr októberben azonban az ellenzék színeiben indult a választáson, és ő volt az egyedüli az összefogásból, aki meg tudta nyerni egyéni körzetét. Januárban azonban nem az ellenzék, hanem a kormánypárt polgármesterjelöltje mellett tette le a garast, amiért sokan árulással vádolták.
Októberben az ellenzéki összefogás jelöltjeként indult a körzetében, januárban mégis a Fidesz polgármesterjelöltje mellett állt ki. Feloldható ez az ellentmondás?
Szerintem nincs ellentmondás. Beszéljünk világosan. A választás előtt az ellenzék megkeresett, hogy mi lenne, ha velük indulnék. Írtunk egy szerződést, amelyben én független partner, jelölt vagyok, amiből világos, hogy az összes többi indulóval ellentétben engem nem köt egy sor kötelezettség, tehát nem kell beülnöm egy közös frakcióba például, ezt utólag én dönthettem el.
A választáson történt, ami történt, de világos lett, hogy ki fogja tudni megvalósítani a programját. Ha tetszik, ha nem, 15-1-re vitte a választókerületeket a Fidesz-KDNP. Miután megtudtuk, hogy Borkai Zsolt le fog mondani, akkor még nem lehetett tudni, hogy ki indul.
Dézsi Csaba Andrással dolgoztam már együtt korábban, amikor alpolgármester volt, én pedig képviselő, most pedig már polgármesterjelöltként találkoztam vele a fórumokon. Szóba került köztünk, hogy kiállok mellette – bár arra nem emlékszem, pontosan hogyan jutottunk ide, de a régi közös munkáról beszélgettünk.
Másrészt szerintem Győr eddig egyáltalán nem volt jól bekötve a mindenkori kormányhoz, se a baloldal nagy formátumú polgármestere Balogh József, sem a várost látványosan megújító Borkai Zsolt alatt. Mindig csak legyintettek, hogy Győrnek van pénze, majd megoldják. Az új polgármesterünkkel szerintem ez is változott.
És volt némi ellentételezés is, például a sárási busz ügye.
Igen, beszéltünk arról is, hogy milyen problémákat kéne megoldani a körzetemben. A sárási busz ügye olyan volt, amit még a választás napja előtt meg lehetett oldani, aznap el is indultak a buszok.
Mint kiderült: ha az ügyekre odafigyelünk, és kialakul egy kommunikáció, akkor meg lehet csinálni dolgokat. A látványos beruházások elkészülését jelentő Borkai-éra után, Dézsi azt mondta, hogy a további fejlesztések mellett győriek mindennapi problémáit is meg akarja oldani: utak, csatorna, csapadékvíz elvezetés, buszok stb. Ez a fókuszváltás megtetszett.
Attól nem tart, hogy az ellenzéki érzelmű szavazói elfordulnak öntől?
Ha az inga túllendül, akkor a másik oldalra is lendül. Októberben többen azt kifogásolták sokan, hogy miért indulok az összefogás jelöltjeként, most ugyanennyien kifogásolták, hogy Dézsi Csaba András mellett álltam ki.Ismétlem: én semmilyen szerződést nem szegtem meg. Azért zavaros a kép az emberek fejében, mert a jobbikosok a választások előtt tényleg kiléptek az összefogásból és keverednek az emberek és a cselekedetek. Nekem az összefogás a választásokig szólt, amit be is tartottam.
El kell mondanom ismét: Dézsi Csaba András 1998 és 2002 között alpolgármesterként partner volt abban, hogy a győri szennyvíztisztítót és a győri hulladékégetőt megrendszabályozzuk. Ebben az fiatal, újdonsült alpolgármester mellém állt, és át tudtuk állítani a városvezetés felfogását – de ehhez kellett az a fordulat, hogy mellém álljon. Ezt a régen Bácsán lakók tudják is.
Az egyetlen független, nem fideszes egyéni képviselőként érzékelt olyat az elmúlt években, hogy mondjuk Bácsa kimaradna a fejlesztésekből?
Csak az utóbbi két évben volt ilyen érzésem. Lassult a kitűzött feladatok végrehajtása: oda sem ért, vagy nem volt kellő előkészítés a tervezésnél, kivitelezésnél. Az utóbbi kategóriába esik a kisbácsai útfelújítás. Kapóra is jött a Borkainak és fideszes ellenfelemnek, mondhatták azt, hogy a képviselő miatt, van, miközben a város rossz tervezése miatt voltak gondok.
De korrigálunk, Kisbácsán most március 15-e után befejezzük az útfelújítást.
Mi a körzete, tehát Bácsa, Kisbácsa, Sárás, Víziváros és Kelet-Révfalu három legfontosabb problémája ebben a ciklusban?
Először is az utak. Százmilliós összeget kapunk a Mayer Lajos utcára, áldatlan állapotok vannak ott. Befejezzük Kisbácsán a Külső Bácsai utat, rendbe tesszük több helyen a csapadékelvezetést. Mindeközben az új Bácsai út már nem csak célforgalmat, de átmenő forgalmat is bonyolít az elkerülő miatt. A gyalogosok biztonsága ezért veszélybe került az István király úton és a Gát utcai buszmegállónál, zebrákat készítünk elő, máshol fekvőrendőrökre és zajcsökkentésre is igény van.
Másrészről a városi szolgáltatásokat illetően rendkívül alulellátott ez a körzet Révfalutól Bácsáig. Túlterhelt orvosi praxisok vannak, némely orvosi rendelőt fel kéne újítani, vagy újat kell építeni. Vízivárosban már tárgyalunk egy új orvosi rendelőről, gyógyszertár létesítéséről.
Szóba került, hogy legyen új iskola a körzetben?
Nagyon nehéz kérdés, hiszen az iskolák állami fenntartásúak, de az ingatlanok az önkormányzatnál maradtak. A nagy kérdés az, hogy ki építsen új iskolát? Ez még nem lett kitalálva. Bácsától Révfaluig a szülők egyharmada világnézeti alapon egyházi, vagy alternatív iskolába küldi a gyereket, a másik fele sztárolt iskolába viszi, és egyharmad marad helyben.
A kisbácsai iskolában az elsős osztályok létszáma egyébként nagy, és
Visszatérve: mi a harmadik megoldandó probléma ebben a ciklusban?
Rekreációs lehetőségek a lakóhelyek közelében: játszóterekkel jól állunk,
Úgy gondolom, hogy a mostani városvezetéssel és a legnagyobb frakcióval ezekben az ügyekben együtt tudunk működni.
Új boltra számíthatnak az itt lakók?
Hatalmas terhelés van az egy darab Pennyn, ami itt épült. Van egy önkormányzati fejlesztési terület a 14-es útnál, ott már most is építhetne valaki üzletközpontot , míg Vízivárosban rendezési terv jelöl ilyen területet. De ehhez le kell ülnöm az országgyűlési képviselőnkkel, hogy segítsen nekünk nagyobb boltokat idehozni.
Ma elvárás egy háziasszonynak, mindenkinek, hogy ha egyszer bemegy a boltba, ott mindent meg tudjon venni. A másik, hogy meg tudjon állni az autóval: régen csak biciklivel, elvétve szekérrel álltak meg, most sokan az autóval. Szóval pénzük a multiknak van: ott is van magyar áru. Egyébként is alapvetően a magyar élelmiszergazdaság áll rosszul, ezért nem érdemes a multikat szidni.
A 14-es út melletti, vagy a vízivárosi bolt mondjuk a Bácsaiaknak, azért nem nagy segítség, ha lesz is.
Lájkold az Ugytudjuk.hu Győr Facebook-oldalát, és lépj be csoportunkba!