Talán nincs még egy olyan hosszú reklámkampány, amit hírességgel készítettek volna, mint a Coca Cola karácsonyi, mikulásos reklámjai. A kapcsolat kereken 100 éve, 1920-ban kezdődött, de a tévhittel ellentétben
a vállalatnak semmi köze ahhoz, hogy piros-fehér csokimikulásokat árulnak a boltokban.
Mindehhez azonban szükség volt a Mikulásra, akinek alapjául Mürai Szent Miklós, Myra püspöke szolgált - érdekesség, hogy Magyarországra a Télapó december 6-án jön, ami Szent Miklós halálának napja. A püspök több róla készült ikonon is piros-fehér ruhát viselt, valószínűleg innen ered a mikulás ruhájának színe is - tehát nem, a gigavállalatnak ehhez semmi köze. Ahogy ahhoz sem, hogy az angolszász országokban zoknikat aggatnak a kandallókhoz: Szent Miklós egyik legendája szerint a püspök városában egy szegény ember hozomány hiányában nem tudta férjhez adni lányait. Hogy ne maradjanak hajadonok, a püspök titokban segített rajtuk, és éjszaka egy-egy arannyal tömött erszényt tett a család ablakába. A harmadik esetben azonban az ablak zárva volt, így Miklós felmászott a tetőre, hogy a kéményen át dobja be az aranyat, ami az egyik lány épp ott száradó harisnyájába esett.
Szent Miklóst gyakran ábrázolták piros-fehér ruhában
Szent Miklós kultusza tehát egyre jobban terjedt Európában - bár a vallásháborúkat az ő népszerűsége is megőrizte -, és a 17. századig kellett várni, hogy átérjen a ma ismert Egyesült Államok területére, ahová holland bevándorlók vitték magukkal. Ezek a hollandok a Mikulást Sinteerklaus-nak hívták, később ez alakult át Santa Claus-szá.
Egy nagy ugrással már meg is érkezünk 1920-hoz, amikor elindult egy nagyon hosszú munkakapcsolat, a Mikulás akkor még magazinokban reklámozta az üdítőt, ám akkor még nyoma sem volt a ma látható kedvességnek az arcán, hiszen alapjául az első amerikai karikatúrista, Thomas Nast rajzait vették. Két évre rá, 1922-ben Franciaországban pedig megjelentek a jegesmedvék, amik szintén ikonikus Coca Cola figurákká váltak időközben. 1930-ban aztán Fred Mizen, amerikai művész megfestett egy áruházi mikulást, amint épp Coca Colát iszik. A ma ismert kedves Coca Cola Mikulás megalkotása azonban már tényleg egy modern reklámipari termék lett.
1931-ben a Coca Cola egyre több magazinban kezdett el hirdetni. A The Coca-Cola Company reklámaiért felelős D'Arcy Reklámügynökség vezetője ekkor bízta meg a michigani illusztrátort, Haddon Sundblomot a Mikulással készült reklámok kidolgozásával. Sundblom utánajárt Szent Miklósnak: a korábban említett ikonok miatt lett piros-fehér a ruhája, testalkatához pedig Clement Clark Moore 1822-ben íródott verse szolgált, amiben Szent Miklóst egy barátságos, kissé kövérkés embernek írja le. Sundblom Mikulása még ebben az évben megjelent a Coca Cola hirdetéseiben, eután pedig minden év decemberében előkerült: hol játékokat szállított, hol kólát iszogatott a gyerekek leveleinek olvasgatása közben.
1964-ben aztán Sundblom "frissítette" alkotását, ekkor született meg a ma is ismert Coca Cola Mikulás. A figura arca azonban nem az illusztrátor fejéből pattant ki: modellként egy barátja, a nyugdíjas bolti eladó, Lou Prentiss segített neki. De a reklámok többi szereplőjét is mintázta: a reklámokban látható gyerekek Sundblom szomszédságában laktak, a néha felbukkanó kutyus pedig egy, az otthonához közel eső virágüzlethez tartozott.
1964 óta a Coca Cola szinte már önálló branddé emelte a Mikulását: a karácsonyi tévéreklámait minden évben nagy várakozás előzi meg, a reklámokban felbukkanó karácsonyi karaván pedig valóssággá vált: bár idén elmarad, a korábbi években viszont a nagyobb városokba ellátogatott egy nagy pop-up kamion, ahol Coca Colás termékeket lehetett vásárolni. A kamion pedig az idei reklámban is feltűnik:
Coca-Cola Christmas Commercial 2020
This Christmas, give something only you can give.Be it in person, over an awkward video call, or just a quick message, making time for the ones you love is w...