100 éves évfordulóját ünnepli a Coca Cola és a Mikulás

Kovács Lilla 2020-12-15 14:55:00
1920-ban jelentek meg az első karácsonyi Coca Cola reklámok, a nagyszakállú főszereplésével.

Talán nincs még egy olyan hosszú reklámkampány, amit hírességgel készítettek volna, mint a Coca Cola karácsonyi, mikulásos reklámjai. A kapcsolat kereken 100 éve, 1920-ban kezdődött, de a tévhittel ellentétben

a vállalatnak semmi köze ahhoz, hogy piros-fehér csokimikulásokat árulnak a boltokban. 

Mindehhez azonban szükség volt a Mikulásra, akinek alapjául Mürai Szent Miklós, Myra püspöke szolgált - érdekesség, hogy Magyarországra a Télapó december 6-án jön, ami Szent Miklós halálának napja. A püspök több róla készült ikonon is piros-fehér ruhát viselt, valószínűleg innen ered a mikulás ruhájának színe is - tehát nem, a gigavállalatnak ehhez semmi köze. Ahogy ahhoz sem, hogy az angolszász országokban zoknikat aggatnak a kandallókhoz: Szent Miklós egyik legendája szerint a püspök városában egy szegény ember hozomány hiányában nem tudta férjhez adni lányait. Hogy ne maradjanak hajadonok, a püspök titokban segített rajtuk, és éjszaka egy-egy arannyal tömött erszényt tett a család ablakába. A harmadik esetben azonban az ablak zárva volt, így Miklós felmászott a tetőre, hogy a kéményen át dobja be az aranyat, ami az egyik lány épp ott száradó harisnyájába esett. 

Szent Miklóst gyakran ábrázolták piros-fehér ruhában

Szent Miklós kultusza tehát egyre jobban terjedt Európában - bár a vallásháborúkat az ő népszerűsége is megőrizte -, és a 17. századig kellett várni, hogy átérjen a ma ismert Egyesült Államok területére, ahová holland bevándorlók vitték magukkal. Ezek a hollandok a Mikulást Sinteerklaus-nak hívták, később ez alakult át Santa Claus-szá. 

Egy nagy ugrással már meg is érkezünk 1920-hoz, amikor elindult egy nagyon hosszú munkakapcsolat, a Mikulás akkor még magazinokban reklámozta az üdítőt, ám akkor még nyoma sem volt a ma látható kedvességnek az arcán, hiszen alapjául az első amerikai karikatúrista, Thomas Nast rajzait vették. Két évre rá, 1922-ben Franciaországban pedig megjelentek a jegesmedvék, amik szintén ikonikus Coca Cola figurákká váltak időközben. 1930-ban aztán Fred Mizen, amerikai művész megfestett egy áruházi mikulást, amint épp Coca Colát iszik. A ma ismert kedves Coca Cola Mikulás megalkotása azonban már tényleg egy modern reklámipari termék lett. 

1931-ben a Coca Cola egyre több magazinban kezdett el hirdetni. A The Coca-Cola Company reklámaiért felelős D'Arcy Reklámügynökség vezetője ekkor bízta meg a michigani illusztrátort, Haddon Sundblomot a Mikulással készült reklámok kidolgozásával. Sundblom utánajárt Szent Miklósnak: a korábban említett ikonok miatt lett piros-fehér a ruhája, testalkatához pedig Clement Clark Moore 1822-ben íródott verse szolgált, amiben Szent Miklóst egy barátságos, kissé kövérkés embernek írja le. Sundblom Mikulása még ebben az évben megjelent a Coca Cola hirdetéseiben, eután pedig minden év decemberében előkerült: hol játékokat szállított, hol kólát iszogatott a gyerekek leveleinek olvasgatása közben. 


 

1964-ben aztán Sundblom "frissítette" alkotását, ekkor született meg a ma is ismert Coca Cola Mikulás. A figura arca azonban nem az illusztrátor fejéből pattant ki: modellként egy barátja, a nyugdíjas bolti eladó, Lou Prentiss segített neki. De a reklámok többi szereplőjét is mintázta: a reklámokban látható gyerekek Sundblom szomszédságában laktak, a néha felbukkanó kutyus pedig egy, az otthonához közel eső virágüzlethez tartozott. 

1964 óta a Coca Cola szinte már önálló branddé emelte a Mikulását: a karácsonyi tévéreklámait minden évben nagy várakozás előzi meg, a reklámokban felbukkanó karácsonyi karaván pedig valóssággá vált: bár idén elmarad, a korábbi években viszont a nagyobb városokba ellátogatott egy nagy pop-up kamion, ahol Coca Colás termékeket lehetett vásárolni. A kamion pedig az idei reklámban is feltűnik:

Coca-Cola Christmas Commercial 2020

This Christmas, give something only you can give.Be it in person, over an awkward video call, or just a quick message, making time for the ones you love is w...

Szólj hozzá!

Versenyt szerveznek Szombathelyen Mészáros Tibor emlékére

December 27-én az Arena Savariában emelik meg az irdatlan súlyokat.

Egy friss felmérés szerint komoly politikai mélyütés a Szőlő utcai botrány a kormánynak

A 21 Kutatóközpont szerint a gyermekvédelmi ügy példátlan társadalmi figyelmet kapott, és érdemben rontotta a kormány megítélését.

Ma délután érkezik Győrben a kivilágított kukásautó

A GYHG egy kis extra fényt visz az ünnepekbe.

30 millió forintot költenek el a kőszegi Óház kilátó tetőcseréjére

Sem Ágh Péter, parlamenti képviselő, sem Básthy Béla, polgármester nem tartotta fontosnak közölni az összeget.

161 embert vert át egy kőszegi netes csaló

Nem is létező árukat kínált eladásra. Több mint 5 millió forintot csalt ki így.

Felemelte és a szemetes kukába tette ismerősét egy férfi Pannonhalmán

Egy pizzéria teraszán szabadultak el az indulatok.

Nagy esély van a fehér karácsonyra

De azért még ne kiabáljuk el!

Kommentben reagált Strompová Viktóriának Lázár János

Bocsánatot is kért, meg nem is a miniszter.

Elég imádkozni, vagy dolgozni is kellene? - merült fel a kérdés a győri temetők kapcsán

Riogatás, hangulatkeltés, vagy valós probléma? Maratoni vita széksértésekkel.

Fodor Roland szerint a győri városvezetés kommunista

A bérlakás-rendszer kapcsán jutott erre a képviselő, aki független- és fideszes társaival leszavazta a jövedelmi plafon bevezetését.

A hétvégén is borult, párás, ködös idő várható

6-8 fok közötti csúcsértékek várhatóak.

A TISZA határon túl született politikusai nyílt levélben állnak ki a Lázár János által szlováknak nevezett Strompová Viktória és a külhoni magyarság mellett

A magyar nemzet nem születési hely kérdése, hanem közös nyelv, kultúra, sors és közös felelősség - írják.

Egy meccs után kiesett a darts vb-ről Kovács Patrik

Az egyetlen magyar induló sima 3-0-ás vereséget szenvedett.

Az intim élmények mögötti mozgatórugók

Gondolkodtál már azon, hogy valójában miért is szeretkezünk? Egy nemrégiben közölt kutatás új szempontokat hozott felszínre: arra utal, hogy az intimitáshoz kapcsolódó motivációink nagyban befolyásolják az aktus utáni elégedettséget.