Üdvözlik a szakszervezetek a közös, európai minimálbér ötletét

Nagy Donát 2020-10-29 13:22:53
Azt írják, az elmúlt 20 évben egyre gyengébbé vált a kapcsolat a munka és a tisztességes élet között.

A közleményt változtatás nélkül közzétesszük:

Az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (EVDSZ), a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Társadalombiztosítási Dolgozók Szakszervezete (TBDSZ) akciószövetségének minden tagja üdvözli és támogatja az Európai Bizottság tegnapi napon, október 28-án megjelent, a minimálbérre vonatkozó irányelv javaslatában foglaltakat.

Az Európai Bizottság június 3-án indította el az európai szociális partnerekkel folytatott konzultáció második szakaszát a tisztességes minimálbérekkel kapcsolatos kihívások kezelésére irányuló lehetséges fellépésről. Ebben a dokumentumban a Bizottság korrekt képet fest a helyzetről, rámutatva a tisztességes minimálbér fontosságára a dolgozói szegénység és az egyenlőtlenségek – különösen a nemek közötti egyenlőtlenségek – kezelésében, valamint a felfelé irányuló konvergencia támogatása és a belső kereslet fellendítése szempontjából. Az akciószövetség tagjai egyetértenek a Bizottság véleményével, miszerint annak biztosítása, hogy Európában mindenki tisztességes életszínvonalon élhessen, elengedhetetlen a Covid-19 válság társadalmi és gazdasági következményeinek kezelése és a gazdaságélénkítés fenntartása. A méltányos bérekre irányuló kezdeményezésre ma nagyobb szükség van, mint valaha.

Az elmúlt 20 évben egyre gyengébbé vált a kapcsolat a munka és a tisztességes élet között. Ezenkívül a kelet és nyugat közötti fizetési különbségek továbbra is megmaradtak. Ez a helyzet veszélyezteti a jelenlegi társadalmi modelleket és a közös Európa alapjait. A méltányos minimálbér biztosítását célzó uniós kezdeményezés az első lépés lehet e tendencia megfordításában. Az egyenlőtlenségek továbbra is fennállnak az EU-ban. Közép-, Kelet és Dél-Európában a bérek jóval az európai átlag alatt maradnak, és nem tükrözik ezen gazdaságok növekedési teljesítményét.

Valamennyi közép- és kelet-európai ország számára kulcsfontosságú kérdés, hogyan változtassanak gazdaságpolitikájukon, invesztáljanak többet közszolgálati rendszerükbe, és mindenekelőtt az, hogy a szociális partnerek és a szociális párbeszéd nagyobb szerepet kapjanak országaik jövőjének formálásában, ezáltal megvalósítva gazdaságaik sokkal gyorsabb konvergenciáját.

Az akciószövetséget alkotó szakszervezetek megítélése szerint ezt a folyamatot kiválóan segítik a most megjelentetett irányelv javaslatban foglaltak. Az akciószövetség tagjai egyetértenek egy olyan európai keretrendszer létrehozásával, amelynek két célja van: a minimálbérek megfelelő szintjének megállapítása, illetve a dolgozók minimálbérhez való hozzáférésnek biztosítása, a nemzeti hagyományok tiszteletben tartásával arra vonatkozóan, hogy kollektív szerződésekben, vagy törvény által határozzák meg a minimálbért. Jelenleg az unióban 21 tagállamban van jogszabályi úton megállapított minimálbér, és 6 országban pedig kollektív szerződések útján kerül megállapításra az. Emiatt az utóbbi 6 tagállamra csak a kollektív szerződésekre vonatkozó részek vonatkoznak.

Az akciószövetség tagjai üdvözlik, hogy az irányelv minimumszabályokat kíván lefektetni, amelyektől a dolgozókra nézve jobb feltételeket előírhat a tagállam, de a leendő jogszabály semmiképp sem szolgálhat ürügyként a jobb feltételekkel rendelkező rendszerekből való visszalépésre. A tagállamoknak az elfogadástól számított két év alatt kellene az irányelvet átültetni a nemzeti jogba.

Az irányelv kiterjedne minden olyan dolgozóra, akinek munkavállalói szerződése, vagy kapcsolata van. Tehát igyekszik a nem munkavállalói szerződéssel (pl. vállalkozói szerződéssel) alkalmazott dolgozók bérére is hatással lenni. Az akciószövetség tagjai kiemelik, hogy az irányelv fontos eleme lenne a kollektív tárgyalások megerősítése a bérmegállapodások során. Előírná a tagállamoknak, hogy a kollektív tárgyalások általi lefedettséget növelendő, erősítsék meg a szociális partnereket és ösztönözzenek valódi, konstruktív bértárgyalásokat. Előírná továbbá azon tagállamoknak, amelyeknél a kollektív szerződések lefedettsége nem éri el a 70%-ot, hogy teremtsenek megfelelő kereteket, és hozzanak létre egy akciótervet a kollektív tárgyalások erősítésére. [Magyarországon ez 21% az ETUI 2016-18-as adatai alapján]

Az irányelv a törvényben előírt minimálbér szintjének megfelelőségével kapcsolatban előírná a tagállamok számára, hogy a minimálbér szintjének meghatározására, illetve időszakos aktualizálására hozzanak létre megfelelő kritériumokat azért, hogy a bérszint megfelelő szinten legyen megállapítva, és tisztességes munka- és életkörülményeket biztosítson. Ezen kritériumoknak átláthatónak kell lennie, és kötelezően legalább a következőket tartalmaznia kell: a törvényes minimálbér vásárlóereje, tekintettel a megélhetési költségekre; a bruttó bérek általános szintje és azok eloszlása; a bruttó bérek növekedési rátája; a munka termelékenységének alakulása.

Az akciószövetség tagjai hiányolják, hogy a javaslat konkrét számot/arányt nem ír elő, annak ellenére sem, hogy a 21. preambulumbekezdésben megemlítésre kerül, hogy a medián 60%-a, illetve az átlag 50%-a, mint a nemzetközileg elfogadottan használatos indikátorok, segíthetnek a minimálbér megfelelő szintjének elbírálásához. Az irányelv csak azt írná elő a tagállamoknak, hogy az általános bruttó bérszínvonalhoz viszonyított indikatív referencia értékeket kell használniuk a minimálbér megállapítása során.

Az irányelv előírná továbbá a minimálbérek időszakos aktualizálását, hogy azok megtartsák a megfelelő szintet. Ennek tekintetében a tagállamoknak létre kellene majd hozni konzultatív testületeket.

Az akciószövetség tagjai hangsúlyozzák és üdvözlik az irányelv azon javaslatát, mely szerint a szociális partnereket be kell vonni a bérszint megállapításánál, és aktualizálásánál:

A tagállamoknak biztosítani kell a szociális partnerek hatékony bevonását, beleértve ebbe a konzultációs testületbe való bevonást is. Ezen kívül pedig főként: a kritériumok és az indikatív referenciaérték megállapításánál; a bérszint aktualizálásánál; az eltérések és levonások megállapításánál; adatok gyűjtésnél, és tanulmányok elkészítésére.

A másik cél, a dolgozók hatékony hozzáférése a törvényi minimálbérhez teljesülése érdekében az akciószövetség tagjai támogatják az irányelv tagországokkal szembeni alábbi elvárásait: erősítsék meg a munkaügyi ellenőrzéseket a terepen (nem diszkriminatív módon); dolgozzanak ki iránymutatásokat a felügyelő hatóságoknak; biztosítsák a törvényi minimálbérrel kapcsolatos információk közzétételét, elérhetőségét.

Az akciószövetség tagjai támogatják azt is, hogy a tagállamoknak legyen jelentési kötelezettsége a Bizottság számára (minden év október 1-ig) a következőkről: a minimálbér szintje és a lefedett dolgozók aránya; a meglévő eltérések, és az azok által érintett dolgozók aránya; a meglévő levonások; a kollektív szerződések lefedettsége.

Az akciószövetség tagjai támogatják továbbá, hogy a leadott adatok alapján, a Tanács Munkaügyi Bizottsága minden évben vizsgálja meg a tagállamokat a kollektív szerződések és a minimálbérek tekintetében. A Bizottság a Parlamentet és a Tanácsot is tájékoztatná évente.

Az akciószövetség tagjai egyetértenek az irányelv tervezet azon rendelkezéseivel, amelyek a dolgozók jogorvoslati lehetőségének biztosításáról, a szabályokat be nem tartó cégek számára a megfelelő mértékű, elrettentő erővel bíró bírságok kiszabásának lehetőségéről, és arról szólnak, hogy a tagállamok megbízhatják a szociális partnereket az irányelv átültetésére.

Az akciószövetség tagjai összegzésként megállapítják, hogy meggyőződésük szerint az irányelvben foglaltak elősegítik az EU-ban: az „egyenlő munkáért egyenlő bér” elérését, az erősebb jogok és kollektív garanciák biztosításának lehetőségét minél több munkavállaló számára, a KSZ általi lefedettség növekedését, az ágazati kollektív tárgyalási rendszer erősödését.

Az irányelv tervezetben foglaltak egy lépést jelentenek, hogy megszűnjenek a kollektív tárgyalások előtt álló akadályok, erősödjön a szakszervezet felhatalmazottsága a szabad tárgyalásokra. A minimálbér megfelelő szintjének biztosítása érdekében világos és szilárd kritériumokat határoz meg a tervezet annak érdekében, hogy a minimálbér legalább tisztességes életszínvonalat garantáljon. Ebben az értelemben a megélhetést biztosító jövedelem felőli megközelítés (vásárlói kosarak a tisztességes életszínvonal biztosításáért) pozitív elem.

Az akciószövetség tagjai az irányelv tervezet egyik legfontosabb javaslatának tartják, hogy a javaslat kötelezettségként írja elő a tagországok számára a szociális partnerek aktív bevonását a kötelező minimálbér meghatározásába.

Fontos, hogy az irányelv szerint nem cél a minimálbér szintjének az egész EU-ban történő harmonizálása, sem pedig a minimálbér meghatározására szolgáló egységes mechanizmus létrehozása. A dokumentum szerint tiszteletben kell tartani a nemzeti hagyományokat, a szociális partnerek autonómiáját és a kollektív tárgyalások szabadságát. Az irányelv nem törekszik a kötelező minimálbér bevezetésére valamennyi tagállamban. A minimálbért az irányelv elfogadását követően, továbbra is kollektív szerződésekkel vagy jogszabályokkal kell meghatározni az egyes országok hagyományainak és sajátosságainak megfelelően, a nemzeti hatáskörök és a szociális partnerek szerződéses szabadságának teljes tiszteletben tartása mellett.

Szólj hozzá!

Jótékonysági ételfőzés lesz pénteken a Győri Városháza előtt

Lelkes civilek főznek rászorulóknak, az ételosztás délelőtt zajlik a belvárosban.

December 20-án lezárul a sárga kukák kiosztása a GYHG térségében

A vidéki településeken befejeződik az otthoni csomagolóanyag-gyűjtéshez szükséges edények átadása.

Megvannak Kolossváry Balázs utódai a Győr Plusznál

Egyszerre ketten kellenek, hogy betöltsék a volt vezérigazgató hagyta űrt.

Édeshármas: hogyan válasszunk harmadik szereplőt?

Az édeshármas lehetősége felizzíthatja a mindennapok szürkeségét, és sokak fantáziáját megmozgatja. De hogyan is döntsük el, hogy ki legyen a harmadik személy?

Feltörték a szombathelyi adventi vásár egyik bódéját

Sonkát és pénzt lopott a betörő. Elkapták.

V.Németh Zsolt szerint a TISZA jelölte csúfosan kikapott a nagykőrösi időközi választáson, pedig a párt nem is indított jelöltet

A világraszóló Fidesz győzelemmel megszerzett 371 szavazat a testület egyetlen mandátumát jelenti.

Nőtt a Tisza előnye, megtorpant a Fidesz

A 21 Kutatóközpont mérése szerint decemberre visszaállt a nyári állapot: a Tisza vezet, a kormánypárt viszont nem tudott előrelépni.

A hordozható energiaforrások új korszaka

Valószínűleg mindannyiunkkal előfordult már, hogy egy hosszabb szabadtéri tevékenység vagy akár otthoni áramszünet közepette akadt meg az élet, mert nem állt rendelkezésre elegendő energia.

16 millió forint gyűlt össze a győri Bagolyvár karácsonyfája alá

Példás összefogással újulhat meg az otthon sivár udvara. 

Világátlag felett nőtt a magyar szabadalmi aktivitás

A friss nemzetközi adatok szerint egyre több hazai vállalkozás lát értéket a szellemi tulajdon védelmében.

Napelemes kiserőművel gazdagodott a győri jégkorong klub

A beruházás a klub fenntartható működését és gazdasági stabilitását erősíti.

Színes karácsony Győrben – több száz gyerekrajz érkezett az adventi pályázatra

Három korosztályban összesen több mint 370 alkotás született, a legjobbak díjat, a közönségkedvencek élményt nyertek.

Pintér Bence szerint „Győr nem fideszes fellegvár”  

A polgármester kifejezetten örülne egy időközi választásnak. 

Ismert kézilabdázó nőket zaklatott egy férfi Győrben

A két sértett el is költözött a vádlott miatt, de az új címen is megtalálta őket.  

84 millió forintért tervezik meg a 87-es főút Kám-Szombathely-Kőszeg közötti egy szakaszának felújítását

Felújítják a 86-ost a Rédics-Szombathely-Mosonmagyaróvár útvonalon, valamint Csepreg és Szombathely között is új aszfaltot kap a közút. Több vasi útszakasz is érintett.