Az utolsó előtti pillanatban, azaz szeptember 29-én tette közzé éves beszámolóját a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány tulajdonában lévő MediaWorks Zrt. - írja az Átlátszó.
A beszámoló szerint a cégbe tavaly szeptemberben olvadt be
- az egykor Andy Vajna tulajdonában álló Avalue Befektetési Kft.,
- az Inform Média Lapkiadó Kft.,
- a Juhász Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.,
- a K4A Lapkiadó Kft.,
- a szintén egykori Vajna-tulajdon LAPCOM Zrt. (ami a 4 év alatt 10 ezer előfizetőt vesztő Délmagyarországot is kiadta),
- a Magyar Idők Kft.,
- a Mezőgazda Lap és Könyvkiadó Kft.,
- a Modern Média Group Zrt.,
- a Nouvelle Media Kft.,
- az Opus Press Zrt.,
- valamint a Ripost Média Szolgáltató és Kommunikációs Kft. is.
A teljes médiaportfóliót a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA) ajánlották fel.
A dokumentumok alapján a kormánymédia zászlóshajója, a MediaWorks éves nettó árbevétele
2019-ben a 2018-as 27,7 milliárdról 34,9 milliárdra nőtt, az adózott eredménye pedig 3,2 milliárdról 5,1 milliárdra.
A lapbevételek 9,5-ről 11,5 milliárd forintra, a hirdetések 12,5-ről 15,9 milliárdra, a nyomdai bevételek 700 millióval 4,4 milliárd forintra nőttek. A KESMA többek között Szlovákiába és Ausztriába is exportált, ebből összesen 1,3 milliárd forint bevétele származott tavaly.
A lap kiadásai között az egyik legnagyobb tétel a bér, 1505 dolgozójára járulékokkal és egyéb kifizetésekkel együtt 11,3 milliárd forintot költöttek. Ez átlagosan dolgozónként 7,5 millió forintos éves bértömeget jelent, a tavalyi 7,4 millióhoz képest. Ez alig 1 százalékos növekedés, ami érdekes annak fényében, hogy a KSH 2019-ben 11 százalékos bérnövekedést is mért, de úgy látszik, nem a kormánypárti újságíróknál.
A KESMA emellett hitelekben is gazdag, a Mediaworksnek ugyanis mintegy 6,5 milliárd forintos tartozása van.
A lap azt is megemlíti, hogyan pumpálja az állam a közpénzt reklámokon keresztül a kormánymédiába. Ha egy médium reklámbevételeinek több mint 30 százalékát az állam adja, már jelentős kormányzati kitettségről/befolyásról beszélhetünk, ám a Magyar Idők, a Lokál, a Figyelő vagy az akkor még Mészáros-tulajdonban lévő Mediaworks online portfoliója (zömében a megyei lapok online felületei) az állami reklámbevétel aránya meghaladta a 60-70 százalékot is.
Tovább csökkent a Vas Népe és a Kisalföld eladási példányszáma
Ezen tények ismeretében kissé furcsálljuk, hogy a Matesz oldalán júniustól nem elérhetők az idei második negyedéves gyorsjelentés adatai. Májusban írtunk arról, hogyan csökkentek radikálisan a megyei kormánymédia lapjainak az eladási számai, ám mivel titkosították ezeket az információkat, felmerül a kérdés, hogy az elmúlt hónapokban milyen mércét produkálhatott akár a Vas Népe, akár a Kisalföld.