Hamarosan az energiahatékonysághoz hasonlóan fel kell majd tüntetni az elektronikai eszközökön, hogy várhatóan mikor kell majd először szervizbe vinni, és mennyire nehéz vagy könnyű javítani a készüléket - írja a HVG.
Én magam is hallottam már rengeteg összeesküvés-elméletet arról, hogy a multik milyen módokon építik be az élettartam-csökkentő megoldásaikat a termékeikbe. Bár ezek a gyártástechnikai megoldások nagyrészt az utolsó cent megspórolására való törekvések túllövései, néha valóban kiderülnek turpisságok. Ennek legjobb bizonyítéka azok a nyomtatók, amiben egy chip számolja a kinyomtatott oldalakat, és amikor ez a számláló elér egy bizonyos értéket, a nyomtató "meghibásodik".
A régóta vágyott mobil, laptop vagy egyéb más informatikai eszköz megvásárlása egyébként nagy örömöt tud okozni a tulajdonosának - egészen addig, amíg először szervizbe nem kell vinni a készüléket. Ott jön ugyanis a feketeleves, ha kiderül, a készülék alig, vagy csak nagyon nehezen javítható.
A cikk szerint viszont ez az, ami a jövőben másként lehet: az Európai Unió hamarosan kötelezheti a gyártót arra, hogy külön címkén, egyértelműen és világosan tüntesse fel a csomagoláson a szervizelésre vonatkozó legfontosabb információkat.
Az Európai Parlament nemrég 395 igen, 94 nem és 207 tartózkodás mellett megszavazta a Right to Repair (Javításhoz való jog) elnevezésű határozatát, amelynek köszönhetően a termékekre a jövőben olyan matrica kerülhet majd fel a javíthatósággal kapcsolatban, mint amit jelenleg is láthatunk például a mosógépeken az energiahatékonyságról.
Utóbbi egy pontrendszert jelent, amely megmutatja, egy adott skálán (például 1-től 10-ig) mennyire könnyű vagy nehéz a szerkezet javítása.
De például egy olcsóbb laptop esetében így láthatjuk majd azt is, hogy a gyártó szerint hány éven át nem kell majd a szervizeléssel bajlódni. A jelölés segít majd eligazodni a vásárlóknak, és megóvni őket attól, hogy olyan terméket vegyenek, ami ár-érték arányban nem éri meg nekik a ráfordítást.
A lap szerint az uniós döntésre már nagy szükség volt, a korábbi felmérések szerint ugyanis az uniós polgárok 77 százaléka inkább megjavíttatná az elromlott eszközét, mintsem kicserélje azt, 79 százalékuk pedig törvényileg kötelezné a gyártókat fenti paraméterek közlésére.