Már jó pár éve tudják a filmrajongók, hogy a nagy költségvetésű blockbusterek mellett egyre gyakrabban találnak igazi gyöngyszemeket. 2018 nyarán egy ilyen film hódított az interneten, amiről mindenki szuperlatívuszokban beszélt. Leigh Whannell író és rendező egy olyan kis költségvetésű filmet készített, ami után minden akciófilm rajongó megnyalja az ujját. A történet szerint az autószerelő Grey békésen éldegél feleségével Asha-val, amikor egy gyilkosság miatt nejét megölik, ő pedig nyaktól lefelé megbénul. Később azonban egykori kuncsaftjának, a Vessel tech céget vezető Eronnak és az ő, STEM nevű chipjének köszönhetően felépül és bosszú hadjáratba kezd felesége gyilkosai ellen.
Viszonylag lerágott csont a téma, hiszen hallottunk már jó párszor hasonlót, azonban mégis működik a film. Többek között az az egyik hatalmas előnye, hogy egy olyan futurisztikus világban játszódik, ami egyáltalán nem nyomja az arcunkba, hogy mennyire hightech. Bár önvezető autók korzóznak az utakon, láthatunk egy fantasztikus okos otthont és különféle implantátumokkal felturbózott emberekkel is találkozhatunk, de ez finoman van adagolva. Ami miatt kiemelkedik az átlagból az Upgrade, az Logan Marshall-Green színészi játéka és a fantasztikus operatőri megoldások. Logan annyira hitelesen játssza az először lebénult és megtört férjet, majd később a STEM által félig ember, félig robot Grey-t, hogy az valami fantasztikus.
Upgrade - Official Trailer
Not Man. Not Machine. More. From Leigh Whannell, visionary creator of SAW and INSIDIOUS, UPGRADE is now showing in Australian cinemas. #UPGRADEmovie Follow u...
A már többször említett chip, amit gazdájának gerincére építettek egy igazi gyilkológépet csinál viselőjéből. Ha engedélyezik neki, akkor könnyűszerrel szereli le a támadókat vagy kutatja át az adatbázisokat különféle nyomok után. Kicsit úgy kell elképzelni, mintha az Apple Siri nevű digitális segédje bennünk élne és ha éppen úgy kívánja a helyzet ő venné át testünk felett az irányítást. Ha pontosan akarok fogalmazni, akkor lényegében a filmben egy sajátos gép és ember szimbiózist láthatunk. A film esszenciája pedig ebben rejlik amikor főhősünk felett STEM átveszi az irányítást akkor a mozgása sokkal darabosabb lesz és ezt Marshall-Green tökéletesen át is adja. A különféle kamera döntések, valamint a hangok és a natulaista ábrázolás még inkább ráerősítenek erre és egy plusz mélységet adnak a harcjeleneteknek.
A film legnagyobb hibája viszont az, hogy a főszereplőn kívül az összes többi szereplő kidolgozatlan és felszínes. Konkrétan Marshall-Green viszi el a hátán a filmet. Az viszont különösen tetszett, hogy bár a szuperchip rengeteg dologhoz ért, mégis csak egyesekből és nullákból áll a programkódja és főleg a kiszámíthatóságra képes. Azonban többször is Greynek kell beavatkoznia, hogy egy-egy helyzetet ép bőrrel megússzanak. Ha bár nem váltja meg a film a világot, mégis remekül szórakozunk rajta másfél órán keresztül.
Mindezt úgy, hogy a film elképesztően alacsony, 5 millió dollárból készült és ennek közel a három és félszeresét vissza is hozta. A film sikerét többek között az is bizonyítja, hogy pár hete felröppent a hír, hogy Leigh Whannell sorozatot készíthet egykori filmjéből. Csak itt nem bosszúra, hanem bűnüldözésre programozták a mesterséges intelligenciát. Aki tehát nyitott az újdonságokra és kedveli az akciófilmeket, amiket ráadásul megbolondítanak egy adag sci-fivel ez biztos nem fog csalódni. Addig is bátran ajánlom a rendező idei A láthatatlan ember című hasonlóan zseniális alkotását.