Kétéves az Ugytudjuk.hu, hogy megajándékozhassunk, olvasd el figyelmesen a cikket!
A szovjet időkben tervezett, a párnahatást kihasználó kis magasságú repülésre szánt óriás az Oroszországhoz tartozó dagesztáni Derbent város haditechnikai parkjában kap majd helyet - írja az Aerotech. Persze, majd csak azok után, hogy némileg helyrepofozzák, hiszen a Lun osztályú, MD-160-as hadrendi jelzéssel ellátott, a tervezett nyolc helyett csak egyetlen példányban épült szerkezetet már évtizedek óta eszi az idő (és a tengervíz) vasfoga.
A nyolc NK-87-es hajtóművel felvértezett, 550 km/h maximális sebességre képes járművet 1986-ban kezdték el építeni Nyizsnyij Novgorodban, de mire 1991-ben elkészült, szétesett a Szovjetunió.
A gépet a Kaszpi-tengeri flotta kapta meg, ahol már korábban is foglalkoztak a párnahatás elvét kihasználó vízi járművekkel (következő videó), csakhogy míg azokat nagyrészt csak kísérleti és kutatási célokra használták, a Lun osztályt már harci alkalmazásra tervezték. A szörny tűzerejét hat darab, Mach 3 sebességre képes, max. 250 km hatótávolságú P-270 Moszkit (SS-N-22 Sunburn) anti-ship rakéta képezte, melyek a törzs tetején elhelyezett indítókonténerekben kaptak helyet. Az ellenséges hadihajók felderítését a vezérsíkba épített radar biztosította.
The Caspian Sea Monster ( Ekranoplan )
"when there is a will there is a way" ... The Soviet Union War Technology in the 1960's
A lap azt írja, hogy az ekranoplan harci alkalmazását annak nagy sebességére, illetve a felderíthetőségét némileg megnehezítő alacsony repülési magasságára alapozták: egy rakétatámadást követően gyorsan biztonságosabb vizekre vonulhatott vissza az óriás. Ennek ellenére a szovjet flotta javát 1991-ben megöröklő orosz haditengerészetet nem hozta lázba a különleges, nemzetközileg egyébként a hajókhoz sorolt szerkezet, így már a Nyizsnyij Novgorodban épülő második példányt be sem fejezték.
A hadvezetés egyébként már a szovjet korszak vége felé is bizonytalan volt az ekranoplanok harci alkalmazásának ésszerűségét illetően, nem véletlen, hogy azóta sem történt meg a program újraélesztése.
Valami oda nem illőt olvastál a cikkben? Ez csakis EZÉRT lehetett.
Forrás: Aerotech