Megszüntetik a Balatoni Hajózási Zrt. vitorláskikötői üzletágát: erről a javaslatról szavaz a jövő hónapban a tavaly állami többségű tulajdonúvá lett társaság közgyűlése - értesült a Narancs.hu.
A lap birtokába került javaslatban az áll, hogy a „főtulajdonos rendelkezése alapján” tekintette át a Zrt. igazgatósága a BAHART jövőbeni működését és állt elő javaslataival.
A javaslat szerint megszüntetik a vitorláskikötői üzletágat, a vitorláskikötőket bérbe adják 2021-től, erre pedig pályázatot írnak ki.
Felülvizsgálták a személyhajózási tevékenységet is: több járat megszűnik, négy közforgalmú hajókikötőt kivonnak a forgalomból, ezeket az ingatlanokat eladják, nevezetesen a balatonkeneseit, a csopakit, a balatonudvarit és a balatonakalit.
A javaslatokat a májusi közgyűlésen minden bizonnyal jóváhagyják, hiszen az emúlt időben a többségi tulajdonrészt az állam képviselője, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (MTÜ) már megszerezte a balatoni önkormányzatoktól. A legnagyobb önkormányzati tulajdonos Siófoknak is csak alig 10 százalék szavazati joga maradt.
Négy pénztárt így megszüntetnek, több hajót, így a néhány éve beszerzett gyorshajókat is kivonják a forgalomból.
Eladják a társaság siófoki szállodáját, balatonszemesi és balatonboglári kempingjét, továbbá egyén ingatlanokat, Tihanyban és Siófokon.
A Bahart Zrt. az úgynevezett "profiltisztítás" után fő tevékenységként a személy- és komphajózást végzi majd.
A Bahart kiárusítása ugyanakkor nem váratlan, ugyanis amikor az állam tavaly az addigi kizárólagos tulajdonos tóparti települések rovására 75 százaléknál is nagyobb tulajdoni hányadot szerzett benne, már tudni lehetett: a cél a társaság legértékesebb vagyonelemeinek, a kikötőknek a „kimazsolázása”.
Oda a balatoni hajózást megalapító Széchenyi István álma, és nem marad egyben. A kikötőkre már a ’90-es évek második felében is szemet vetett egy bizonyos üzleti kör, addigra készültek el ugyanis az első jelentős fejlesztések, Balatonföldváron, Balatonbogláron. A jelenség tehát nem új. Csakhogy akkor éppen kormányzati segítséggel sikerült ezt megakadályozni
- mondta a lapnak a társaság leghosszabb időt a vezetői székben eltöltő vezérigazgatója, Horváth Gyula.
Hozzátette:
Mindenki látja, a Balaton körül az elmúlt években új üzleti körök jelentek meg. Vagyis itt mögöttes szándékok lehetnek, amiről majd csak a későbbiekben szerzünk tudomást. Félő, hogy egyéni érdekek mentén fog széthullani a Széchenyi által egyben tartani óhajtott balatoni hajózás. Hiszen az állam és az önkormányzatok között anno létrejött szerződés még tartalmazta, hogy a személyhajó- és kikötő-üzemeltetést fenn kell tartani. Vagy, hogy a részvényeket csak egymás között adhatják és vehetik a tulajdonosok. Ma már egyik pont sem él, szabad a gazda, csak állami, kormányzati döntés kérdése, mikor kap „zöld jelzést” a már emlegetett, jól ismert új üzleti kör.
Kép: MTI / Mohai Balázs
Forrás: Magyar Narancs