Nemrég írtunk arról, hogy milyen őrületesen hosszú időt vesz igénybe tömegközlekedéssel eljutni Szombathelyről Felsőőrbe (Oberwart). Akinek ugyanis nincs saját autója, az felkötheti a gatyáját, hiszen
Pedig nincs is messze egymástól a két település, nagyjából 40 kilométert kell utazni ahhoz, hogy kiérjünk. A Google adatai szerint viszont jobban járnánk, ha gyalog indulnánk az útra, hiszen így 7 óra 45 perc alatt ott lehetnénk, ezzel pedig több mint három órát spórolnánk.
Több mint 3 órát spórolhatsz, ha a közösségi közlekedés helyett gyalog indulsz Szombathelyről Felsőőrre
Horváth Zoltán Pedig az osztrák település itt van a szomszédban. Történelmi, földrajzi, gazdasági indokai is lennének, hogy Szombathely minél erősebb kapcsolódási pontokat építsen ki Felsőőrrel (Oberwart), azonban a két, egymáshoz kb. 40 km-re lévő település között alig van hivatalos kapcsolat, pedig 1983-tól egymás testvérvárosa is. A kapcsolatok hiányáról tanúskodik az is, hogy 2018.
A cikkünk megjelenése utána Ungár Péter, LMP-s országgyűlési képviselő egy kérdéssel fordult az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez, Dr. Palkovics Istvánhoz. Ungár azután érdeklődött, hogy folynak–e tárgyalások a két ország közötti közlekedés hatékonyabb kiépítéséről, hogy minél könnyebben lehessen elérni a szomszédos határ menti településeket.
Palkovics a válaszában leírta, hogy jelenleg is létezik olyan buszjárat, ami közvetlenül Szombathely és Felsőőr között közlekedik. A tanítási napokon reggel kettő busz viszi a diákokat az osztrák tanintézményekbe, és két külön busz is hozza őket haza délután. Palkovics azt mondja, ez a járat már évek óta kifogástalanul működik, átlagosan 48 perc alatt teszi meg az utat.
Ami számunkra azonban érdekesebb lehet, az az, hogy az Európai Unió társfinanszírozásával, az Interreg Central Europe területi együttműködési program Connect2CE projektje keretében már vizsgálták a menetrendi tömegközlekedés lehetőségét. Összesen hat Vas megyei település viszonylatában, Szentgotthárdon, Pinkamindszenten, Pornóapátin, Bucsun és Kőszegen vizsgálták meg az összeköttetés lehetőségét, végül javaslat született a Szentgotthárdon forduló osztrák és magyar vonatok közötti átszállási idő csökkentésére.
Ezen kívül kettő teljesen új, a határt átlépő autóbusz lehetőségét vizsgálták meg.
Palkovics a válasza végén leírta, hogy jelenleg a menetrend-tervezési és a szakmai előkészítő munkák zajlanak. A további tárgyalások az új járatok műszaki, személyi, finanszírozási, szabályozási és egyéb feltételeiről akkor kezdődhetnének meg, ha sikerülne kidolgozni egy megvalósítható menetrendet.