Reklámkiadások: Két, ugyanarra az adatra érkező kérdésre, két különböző választ küldött a szombathelyi erdészet

Farkas Bazsi 2019-01-22 11:52:00
Lehet, hogy maguk sem tudják, hogy éppen melyik Fidesz közeli médiát tömik ki pénzzel?

Az állami erdők mindenkinek nyitva állnak - ehhez hasonló spotokat lehetett hallani a Rádió 1 Szombathelyen, nem is egyszer, sokszor. A Rádió 1 2017 szeptemberétől érhető el Szombathelyen, a korábbi Frisss Rádió egy megállapodás értelmében átadta a frekvenciát Andy Vajna országos hálózatának. 

De mit is kell reklámozni az erdők nyitva tartásán? - teheti fel a kérdést az olvasó. Gyakorlatilag semmit. Az erdészet egy jól működő iparág, az Opten adatai szerint a Szombathelyi Erdészeti Zrt. 2017-ben 5 milliárd 386 millió forintos bevételt könyvelt el, amiből 154 millió forint tiszta nyeresége volt a cégnek. 2016-ban 179 millió, 2015-ben pedig 182 millió forintos nyereséggel zárt. Tényleg stabilan nyereséges cégről van szó.

Az állami cégnek nem is kell igazából reklám, a megjelenéseik inkább egy-egy akcióhoz, képzéshez kötöttek, na meg péládul, mint az a rádiós példa is mutatja, sokkal inkább szponzorációs jellegűek. 

Ezt mutatja alátámasztani az a jó néhány 2018-ban megjelent cikk is, ami a Fidesz közeli frisss.hu-ra, mint szponzorált tartalom került ki. 

Ősszel újra elindul a pedagógusoknak szóló gyalogos vándortábor-vezető továbbképzés”, “A kirándulók igényeit szolgáló fejlesztések valósulnak meg a Parkerdőben”, “Évzáróra készülnek az erdészek” - csak néhány cím a megjelenés szerinti szponzorált tartalomból. 

Ezért is voltunk kíváncsiak arra, hogy mennyi pénzt költött el reklám megjelenésre a szombathelyi erdészet, és mindezt milyen médiumnál tette meg. Közérdekű adatigényléssel fordultunk hát, a közpénzből működő ZRt.-hez, ami a következő listát küldte el nekünk:


Ebből a táblázatból az kiderül, hogy az Erdészet közel 2,5 millió forintot költött el, ebből a legtöbbet a kormányközeli Vas Népe, és a Rádió 1 kapta. 

A csavar azonban most következik, ugyanis velünk párhuzamosan Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője is benyújtott egy közérdekű adatigénylést, ugyan ezekre az adatokra. Csak, hogy pontosak legyünk a mi kérdésünk úgy szólt, hogy:

2018-ban mely sajtótermékekben (rádió, tv, nyomtatott és internetes lap), és mekkora összegben jelentek meg fizetett hirdetéseik?

Ungár pedig úgy kérdezett, hogy:

Kérem szíveskedjen megküldeni számomra, táblázatos formában, a Szombathelyi Erdészeti Zrt.  2018-as évi reklámokra költött kiadásait, illetve azon cégek listáját, melyekkel e célból a társaság szerződést kötött!


A nekünk küldött választ már mutattam, most jöjjön a parlamenti képviselőnek küldött válasz:


Valahogy sehogy sem jön ki a matek. Még ha úgy is vesszük, hogy mondjuk a Vas Népe esetében az erdészeti reklámokat nem közvetlen egy az egyben a lapot kiadó cégnek fizette ki az erdészet, a végösszegnek egyezni kellene. 

Míg egyik táblázatban a Vasi Frisss Rádió Kft. (amely cég jelenleg a Frisss.hu-t adja ki) 1,5 millió forinttal van jelen, mint reklámpartner, addig a másik oszlopban egy betűvel sem szerepel. Ez már csak azért is érdekes, mivel, mint ahogy az előbb írtam, a Frisss.hu-n jó néhány cikk jelent meg “Szponzorált tartalom” szerzővel 2018 év végén. A Fidesz közeli portál cikkei azonban a hozzánk eljuttatott válaszban nem szerepelnek.


Ami azonban biztos és mindkét táblázatból látszik, hogy egyetlen olyan médium sem kapott támogatást az állami cégtől, amely nyíltan ellenzéki lenne. 


Az erdészet reklám költéseinek van egy másik oldala is. Tavaly novemberben írtunk egy cikket a szombathelyi Parkerdőben uralkodó áldatlan állapotokról. A környéket folyton ellepi a szemét, illegális szemétlerakók tömkelege várja, hogy felszámolják. Lelkes civilek egy csoportja próbált változtatni a helyzeten. A terület kezelője a Szombathelyi Erdészet, így annak tisztántartása is az ő dolgak lenne. Ezzel ellentétben azonban már ott tart az ügy, hogyha a civilek nem szedik össze a szemetet, akkor gyakorlatilag senki. Az erdészet egy “szponzorált tartalomként” megjelent cikkében azt közölte, hogy Vas megyében milliókat költ a hulladék kezelésre, ebből kifejezetten a Parkerdő a teendőktől függően 5-10 millió forintba kerül, aminek sajnos nagy része az illegális szemétlerakók felszámolása. 

Ha valaki sétál egyet a szombathelyi Parkerdőben, akkor láthatja, hogy ennek azonban alig-alig van látszata. 

A kérdés pedig itt lesz érdekes, hogy nem lenne e célszerűbb évi 2 millió 464 ezer 543, vagy 2 millió 672 ezer 245 forint (ezt ugye egyelőre maga a cég sem tudja) reklám/szponzorációs költséget inkább az illegális szemét elleni harcra fordítani, mint a Rádió 1-et és/vagy a Vas Népét kitömni belőle?

Szólj hozzá!

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.

Amit a fogpótlásról tudni érdemes

Tény, hogy a genetikánk is meghatározza azt, hogy mennyire ellenállóak a fogaink, ugyanakkor mi magunk is sokat tehetünk annak érdekében, hogy megőrizzük a fogsorunk esztétikáját, egészségét.

Közös levelet írt Pintér Bence, Kósa Roland és Fekete Dávid Győrben

A jövő évi választások tisztasága és a szabad politizálás a cél. 

Hogyan formálják át a videojátékok a szabadidőnket?

Napjainkban, amikor egyre több időt töltünk otthon, sokan a videojátékok világában keresnek kikapcsolódást és szórakozást.

Idén már 4 naposra duzzad a szombathelyi Bloomsday

Sörcsapolás, Nádasdy Ádám, fényfestés, koncertek.

Bár 3 millió 493 ezer forintot autózott el tavaly Simon Róbert Balázs, a Parlamentben mindössze egyszer szólalt fel

Akkor sem Győr, hanem a költségvetés kényszerítette szólásra a képviselőt.

Látszani kell, ha dolgozol – miért éri meg LED-munkalámpára váltani?

A mezőgazdasági munkák jellemzően nem kérdeznek időt.

Megvált a Győr+ Herkely Ákostól

Többek között a Kósa Roland alpolgármesterrel készített interjú miatt kellett távoznia a műsorvezetőnek.

Elkészül a szombathelyi nyugati elkerülő

Teljes lehet a várost elkerülő útgyűrű.