A nagy vitát kiváltó intézkedés ellen élesen tiltakoztak a szakmai szervezetek, majd pedig az önkormányzatok, hiszen ez nem csak közlekedési káoszt, romló levegőminőséget, de tetemes lyukat is vágott az önkormányzatok büdzséjén. Ám hiába minden, az ellenérvek nem hatották meg a kormányzatot, az ingyenes parkolás, mint a koronavírus elleni védekezés egyik csodafegyvere még biztosan marad.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az ingyenes parkolás bevezetésekor közölte: a döntés nemcsak az őszre jellemző szmogot növeli, de egyenesen közlekedési káoszhoz vezethet.
Dorner Lajos, az egyesület elnöke az Indexnek azt mondta: abszurd, hogy miközben a kormány a tömegközlekedés sűrítését kéri, aközben autóba ülteti az agglomerációból érkezőket, így a legszmogosabb időszakban bevonzza őket a belvárosba.
Emlékeztetett: a parkolási díj azért van, hogy a város kritikus pontjain a parkolóhelyeken növelje a gépjárművek forgási sebességét. Most a napokig egy helyen parkolók kiszoríthatják azokat az autósokat, akik a város napi működtetését biztosítják szállítási, ügyintézési munkájukkal.
A Közlekedő Tömeg Egyesület az ingyenes parkolás tavaszi bevezetésekor közölte: ezáltal éppen azoknak nem jut hely, akiknek valóban szükségük van rá:
"Mozgáskorlátozottak, áruszállítók, a veszélyhelyzet leküzdésében nélkülözhetetlen munkát végzők számára okozhat számos nehézséget a rendelet"
Szerintük elfogadhatatlan, hogy a parkolási díjakat egységesen eltörölték az egész országban anélkül, hogy mérlegelték volna a fizetős övezetekben rendelkezésre álló parkolóhelyek számát, kihasználtságát, és a parkolási díjak keresletszabályozó hatását:
"Ha nem kell fizetni a parkolásért, többen döntenek úgy, hogy kis távolságra is autóba szállnak gyaloglás vagy kerékpározás helyett. Sőt, sokan olyan utakat is megtesznek, amelyek nem létfontosságú célt szolgálnak, aláásva ezzel a járvány elleni hatékony védekezést".
A Közlekedő Tömeg tavaszi álláspontja szerint a városok központjában korlátozott számban rendelkezésre álló parkolóhelyek gyorsan megtelnek, a szabad helyet kereső autók és a szabálytalan parkolók több balesetveszélyes helyzetet, növekvő légszennyezést okoznak, mely az egészségügyi ellátórendszer további terhelését eredményezi.
Végül így is történt, a főváros mellett a fizető parkolási rendszereket fenntartó vidéki önkormányzatok hasonló állapotokról számoltak be.
Nem csak hülyeség és káros, de legalább anyagi szempontból is ostobaság
Az ellenzék részéről több szereplő is úgy vélte: a kormány ezzel a döntéssel csak az ellenzéki vezetésű városokat és kerületeket akarja nehéz helyzetbe hozni.
Azt nem tudjuk, hogy így van-e, mindenesetre az tény, hogy az ingyenes parkolás nemcsak közlekedés-szakmai és egészségügyi, de pénzügyi szempontból is óriási gondot okoz az önkormányzatoknak, hiszen a költségvetések tervezésekor ezeket a bevételekkel minden érintett település számolt, pártállástól függetlenül.
A 24.hu által korábban készített körkép szerint Szombathelyen 43 millió, Egerben 65 millió, Szolnokon 75 millió, Békéscsabán 25 millió veszteséggel számolnak csak a parkolási díj elengedéséből. Természetesen a fővárosban még nagyobb kiesést jelent, így például az I. kerület 100 millió, a XIII. kerületben 400-500 millió, a XIV. kerület pedig már egyenesen egymilliárdos kiesést prognosztizál.
Nem véletlen, hogy egyre több önkormányzat próbál megoldást találni az Orbán-kormány szeretetcsomagjára.
Így például a fideszes Dézsi Csaba András által vezetett Győrben olyan táblákat helyeznek ki a belvárosi utcákra, amelyek kikötik: bérlet nélkül csak napközben, 11 és 16 óra között lehet ezeken a helyeken parkolni. Ha valaki bérlet nélkül áll meg, kerékbilincset kap.
Így oldja meg a belvárosi parkolási gondokat Győr
Közlekedési táblával oldja meg az ingyenes parkolás miatt kialakult parkolóhiányt a városvezetés szerdától - derült ki a pénteki covid-híradóból. Bérlet nélkül csak 11 és 16 óra között lehet majd parkolni a belváros felszíni parkolóiban, egyébként a mélygarázsokat és parkolóházakat kell használni.
A győri parkolási lehetőségekről itt olvashat bővebben.
LMP: Petíció az ingyenes parkolás megszüntetéséért
Az LMP petíciót indított annak érdekében, hogy szüntessék meg az ingyenes budapesti parkolást - jelentette be Csárdi Antal, a párt politikusa pénteki sajtótájékoztatóján.
Hozzátette: az ingyenes parkolás hihetetlen problémát okoz a fővárosban élők számára, valós védelmet pedig nem nyújt a járvány ellen.
"Az ingyenes parkolás nem csak, hogy nem segíti, de káoszt és nagyon erős légszennyezést okoz a fővárosban"
- mondta Csárdi. Az országgyűlési képviselő hozzátette: az egészséges élethez és a járvány elleni védekezéshez is hozzájárulna az egészséges, tiszta levegő. Közölte: Minden olyan kedvezményezést támogatni fog, amely az autóhasználat visszaszorításra irányul. Mint mondta: a belvárosban élők alapvető létszükséglete, hogy csökkenjen a forgalom, ezáltal pedig javuljon a levegő minősége.
Log into Facebook
null
Csárdi igazat adott Karácsony Gergelynek atekintetben, hogy az ingyenes parkolás csak előhozta az "egyébként ezer sebből vérző parkolási rendszer budapesti problémáit".
A politikus általános gyakorlatnak nevezte azt, hogy ma átlagosan 20-25 percig köröznek a munkából hazaérkezők parkolóhelyet keresve.
Példaként egy fővárosi lakos esetét hozta, aki olyan messzire tudott csak megállni a lakásától, hogy már nem tudta betartani a kijárási korlátozás szabályát, ezért figyelmeztetést is kapott a rendőröktől.
Szerinte a megnövekedett forgalom és a folyamatosan parkolóhelyet kereső autók még rosszabb levegőt eredményeztek. Értékelése szerint káoszhoz vezetett az ingyenes parkolás bevezetése, ezért a járványhelyzet végével "az első dolgok egyike kell, hogy legyen a parkolási rendszer átvizsgálása és átstrukturálása".
A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.