Hiába minden tiltakozás és ellenérv: marad a kormányzati csodafegyver

Bazsó Bálint 2020-11-20 14:36:00
Bár egyre súlyosabb közlekedési gondokat és rég látott szmogot okoz a nagyobb vidéki városokban és a budapesti kerületek többségében az ingyenes parkolás bevezetése, a kormány továbbra sem enged belőle. Az LMP most petíciót indít az ingyenes parkolás eltörléséért.

A nagy vitát kiváltó intézkedés ellen élesen tiltakoztak a szakmai szervezetek, majd pedig az önkormányzatok, hiszen ez nem csak közlekedési káoszt, romló levegőminőséget, de tetemes lyukat is vágott az önkormányzatok büdzséjén. Ám hiába minden, az ellenérvek nem hatották meg a kormányzatot, az ingyenes parkolás, mint a koronavírus elleni védekezés egyik csodafegyvere még biztosan marad.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az ingyenes parkolás bevezetésekor közölte: a döntés nemcsak az őszre jellemző szmogot növeli, de egyenesen közlekedési káoszhoz vezethet.

Dorner Lajos, az egyesület elnöke az Indexnek azt mondta: abszurd, hogy miközben a kormány a tömegközlekedés sűrítését kéri, aközben autóba ülteti az agglomerációból érkezőket, így a legszmogosabb időszakban bevonzza őket a belvárosba. 

Emlékeztetett: a parkolási díj azért van, hogy a város kritikus pontjain a parkolóhelyeken növelje a gépjárművek forgási sebességét. Most a napokig egy helyen parkolók kiszoríthatják azokat az autósokat, akik a város napi működtetését biztosítják szállítási, ügyintézési munkájukkal. 

Fotó: MTI

A Közlekedő Tömeg Egyesület az ingyenes parkolás tavaszi bevezetésekor közölte: ezáltal éppen azoknak nem jut hely, akiknek valóban szükségük van rá: 

"Mozgáskorlátozottak, áruszállítók, a veszélyhelyzet leküzdésében nélkülözhetetlen munkát végzők számára okozhat számos nehézséget a rendelet"

Szerintük elfogadhatatlan, hogy a parkolási díjakat egységesen eltörölték az egész országban anélkül, hogy mérlegelték volna a fizetős övezetekben rendelkezésre álló parkolóhelyek számát, kihasználtságát, és a parkolási díjak keresletszabályozó hatását: 

"Ha nem kell fizetni a parkolásért, többen döntenek úgy, hogy kis távolságra is autóba szállnak gyaloglás vagy kerékpározás helyett. Sőt, sokan olyan utakat is megtesznek, amelyek nem létfontosságú célt szolgálnak, aláásva ezzel a járvány elleni hatékony védekezést".

A Közlekedő Tömeg tavaszi álláspontja szerint a városok központjában korlátozott számban rendelkezésre álló parkolóhelyek gyorsan megtelnek, a szabad helyet kereső autók és a szabálytalan parkolók több balesetveszélyes helyzetet, növekvő légszennyezést okoznak, mely az egészségügyi ellátórendszer további terhelését eredményezi.

Végül így is történt, a főváros mellett a fizető parkolási rendszereket fenntartó vidéki önkormányzatok hasonló állapotokról számoltak be.

Fotó: Pixabay

Nem csak hülyeség és káros, de legalább anyagi szempontból is ostobaság

Az ellenzék részéről több szereplő is úgy vélte: a kormány ezzel a döntéssel csak az ellenzéki vezetésű városokat és kerületeket akarja nehéz helyzetbe hozni. 

Azt nem tudjuk, hogy így van-e, mindenesetre az tény, hogy az ingyenes parkolás nemcsak közlekedés-szakmai és egészségügyi, de pénzügyi szempontból is óriási gondot okoz az önkormányzatoknak, hiszen a költségvetések tervezésekor ezeket a bevételekkel minden érintett település számolt, pártállástól függetlenül.

A 24.hu által korábban készített körkép szerint Szombathelyen 43 millió, Egerben 65 millió, Szolnokon 75 millió, Békéscsabán 25 millió veszteséggel számolnak csak a parkolási díj elengedéséből. Természetesen a fővárosban még nagyobb kiesést jelent, így például az I. kerület 100 millió, a XIII. kerületben 400-500 millió, a XIV. kerület pedig már egyenesen egymilliárdos kiesést prognosztizál.

Nem véletlen, hogy egyre több önkormányzat próbál megoldást találni az Orbán-kormány szeretetcsomagjára.

Így például a fideszes Dézsi Csaba András által vezetett Győrben olyan táblákat helyeznek ki a belvárosi utcákra, amelyek kikötik: bérlet nélkül csak napközben, 11 és 16 óra között lehet ezeken a helyeken parkolni. Ha valaki bérlet nélkül áll meg, kerékbilincset kap.

Így oldja meg a belvárosi parkolási gondokat Győr

Közlekedési táblával oldja meg az ingyenes parkolás miatt kialakult parkolóhiányt a városvezetés szerdától - derült ki a pénteki covid-híradóból. Bérlet nélkül csak 11 és 16 óra között lehet majd parkolni a belváros felszíni parkolóiban, egyébként a mélygarázsokat és parkolóházakat kell használni.

A győri parkolási lehetőségekről itt olvashat bővebben.

LMP: Petíció az ingyenes parkolás megszüntetéséért

Az LMP petíciót indított annak érdekében, hogy szüntessék meg az ingyenes budapesti parkolást - jelentette be Csárdi Antal, a párt politikusa pénteki sajtótájékoztatóján.

Hozzátette: az ingyenes parkolás hihetetlen problémát okoz a fővárosban élők számára, valós védelmet pedig nem nyújt a járvány ellen.

"Az ingyenes parkolás nem csak, hogy nem segíti, de káoszt és nagyon erős légszennyezést okoz a fővárosban"

- mondta Csárdi. Az országgyűlési képviselő hozzátette: az egészséges élethez és a járvány elleni védekezéshez is hozzájárulna az egészséges, tiszta levegő. Közölte: Minden olyan kedvezményezést támogatni fog, amely az autóhasználat visszaszorításra irányul. Mint mondta: a belvárosban élők alapvető létszükséglete, hogy csökkenjen a forgalom, ezáltal pedig javuljon a levegő minősége. 

Log into Facebook

null

Csárdi igazat adott Karácsony Gergelynek atekintetben, hogy az ingyenes parkolás csak előhozta az "egyébként ezer sebből vérző parkolási rendszer budapesti problémáit".

A politikus általános gyakorlatnak nevezte azt, hogy ma átlagosan 20-25 percig köröznek a munkából hazaérkezők parkolóhelyet keresve.

Példaként egy fővárosi lakos esetét hozta, aki olyan messzire tudott csak megállni a lakásától, hogy már nem tudta betartani a kijárási korlátozás szabályát, ezért figyelmeztetést is kapott a rendőröktől.

Szerinte a megnövekedett forgalom és a folyamatosan parkolóhelyet kereső autók még rosszabb levegőt eredményeztek. Értékelése szerint káoszhoz vezetett az ingyenes parkolás bevezetése, ezért a járványhelyzet végével "az első dolgok egyike kell, hogy legyen a parkolási rendszer átvizsgálása és átstrukturálása".

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült. 

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.