Meglepő titkokat rejt a 86-os főút egyházasrádóci szakasza

ugytudjuk.hu 2020-01-05 11:10:00
Nem azért épült az útszakasz, hogy az autózást könnyítsék vele.

A hetvenes évek elején az addig jelentéktelen forgalmú 86-os főút egyházasrádóci szakaszánál tekintélyes géppark jelent meg. A falun áttekergő, addigi útvonal helyett új elkerülő építésbe fogtak, amit igazából nem sok minden indokolt. De nem is az autózás könnyítése volt a fő cél.

A helyieknek több minden feltűnt. Az, hogy irdatlan mennyiségű anyagot nyomtak az új pályába, teljesen felül írva az addigi útépítési technológiát. Az is szemet szúrt, hogy részben nyugati gépekkel dolgoztak, ilyen addig csak a nagyvárosokban volt. Különös egybeesésként csaknem egy időben modern katonai lokátor állomás épült az új pályától légvonalban pár száz méterre, Molnaszecsődön.

- Tudtuk, hogy ez nem lehet véletlen – idézte fel emlékeit P. Lajos, aki a régi nyomvonal mellett lakott. – Örültünk az elkerülőnek, mert a teherautók rendesen poroztak a faluban. Láttuk, hogy mély útágyat vájnak a földbe és nagy szélességben irtják az erdőt. Addig úgy építettek utat, hogy jött tíz munkás egy Csepellel, hozták a bitument, leszórták a sárra, lapáttal kiegyengették, majd rágurult az úthenger. De itt nagyon másként ment minden – mondta el Lajos.

- Több réteget raktak az alapra. Hoztak kavicsot, zúzalékot, nagy fehér termésköveket, ezek mentek alulra. Amikor kész volt, lekavicsozták, tömörítették, majd megkapta a záró réteget. De még arra is tettek valamit. A végén egy magas töltésen futott az út, éppen úgy, mint pár méterre mellette a vasútvonal. Mondtuk is, ekkora felhajtás kell annak a pár autónak, ami naponta elmegy Szombathelyről Körmendre? Ráadásul a határsávban, ahol gyakorlatilag alig volt turistaforgalom.  

Az új pálya akkor szokatlanul jó minőségben és szokatlanul rövid idő alatt készült el. Az átadást nem verték nagy dobra, csak úgy megindult a forgalom. Annyira sima, jó minőségű volt a felület, hogy Szombathelyről számos autós csak azért érkezett, hogy kipróbálja. A szóbeszéd szinte azonnal beindult. „Leszállópálya, reptér, M-bázis" – röpködtek a teóriák. Az biztos, hogy több, katonailag is fontos objektum koncentrálódott a térségben: radarállomás, vasúti pálya, a  nagy kapacitású, jó infrastruktúrájú körmendi határőr laktanya és az új, nagy teherbírású rádóci egyenes.  

- Amikor Szecsődre kerültem radarkezelőnek, ott mondta el egy tiszt, hogy az új út a MIG-21-esek felvonulási területe háborús mozgósítás esetén- emlékezett a szombathelyi C. László, egykori molnaszecsődi sorkatona. -  De másoktól is hasonlót hallottam. Végül is logikus volt a dolog. A gépek simán elfértek az úton, ráadásul takarásban. Közel a vasút, tehát megoldott a lőszer, alkatrész, üzemanyag szállítás is. A pilótákat meg a körmendi laktanyában szállásolhatták volna el. Voltak a fejtágítók, úgy nevezték, politikai oktatás. Állandóan a NATO-t szidták. Ott mondták, hogy nekünk Olaszország a katonai ellenpontunk. Én simán elhittem, hogy a rádóci egyenes egy kétüzemű út, alkalmasint reptér is lehet – mondta el László.

A katonai szakirodalom szerint Olaszország volt a Magyar Néphadsereg ellenpontja. Háborús konfliktus esetén minden másodperc számít, így ha a MIG-ek, tegyük fel, a rádóci egyenesről startolnak, előnybe kerülnek az olasz vadászokkal szemben. Az olaszok ugyanis logikusan Pápa magasságából várhatták a légi tevékenységet. Szerencsére jött az enyhülés, az unió és a barátság. A rádóci egyenes időközben még két sávot kapott, uniós pénzből átépítették, a megye egyik legbiztonságosabb szakasza lett. Tervek szerint a 86-os új nyomvonalat kap Szombathelyről kiindulva, de a rádóci egyenes marad.

A laktanya viszont szomorú sorsra jutott. Betonépületeinek a váza még áll, de ami benne volt, elvitték, lerabolták. A nagy területet belepte a gaz. Évente egyszer ugyan feléled, nosztalgiázó katonák sétálnak a romok között. Legtöbbjük a rádóci egyenesről hajt le a laktanya felé, ahol gulyáságyúban készült rizses hús, azaz sörét várja.  

Szólj hozzá!

A Haladás-szurkolóknak megszűnt létezni Király Gábor

Közös nyilatkozatot adtak ki a szurkolói csoportok. A Szombathelyi Haladás jelenlegi ügyvezetője által elnököl szurkolói egyesület is megosztotta az állásfoglalást.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.

Titkos kalandozás a hálószobában

Szigorúan felnőtteknek szóló tartalom!

Pintér Sándor nem segít Pintér Bencének

Segítséget nem, de vállveregetést kapott a győri rendőrség a Belügyminisztériumtól. 

Áprilisban a tavalyihoz képest 4,2%-val nőttek az árak

Márciushoz képest viszont már csak 0,2% volt az infláció.

Iskolabusz létesítésének kérdésével szondázzák a sárvári szülőket

A városvezetés szerint ez lehet a megoldás a dugók megszüntetésére.

Fideszes lobbierő: kikosarazta a Magyar Közút Antal Imrét

A győri önkormányzati képviselő a Széchenyi híd zajvédő falának meghosszabbítását szerette volna elérni.

Bármelyik fideszes listás képviselőjelölt beleülhet Hende Csaba megüresedett parlamenti székébe

Időközi választás helyett a Fidesz-KDNP vezetése dönti majd el, hogy ki vehetni fel a mandátumot. Illés Károly az egyedüli listán szereplő szombathelyi jelölt.

Az akkor volt, most meg most van! 

Ismerje meg Hende Csaba hat pontját.

Lakossági fórumot tartanak a győri zárkertieknek

Nyilvános plénum előtt mondhatják el napi problémáikat az érintettek. 

Hol tart ma a webhosting?

Az online jelenlét manapság szinte elkerülhetetlen, legyen szó kisvállalkozásról, e-kereskedelmi platformról vagy nagyvállalatról.

Gyurcsány Ferenc visszavonul a közélettől

És elválnak Dobrev Klárával.

Május 20 után parlamenti képviselő nélkül maradhat Szombathely

Frissítve: Hivatalosan is Hendét és Poltot javasolta a Fidesz alkotmánybírának.

A 125 éves Győri Városháza előtt futnak be a 100 éves Tour de Hongrie versenyzői

Az idei körverseny első befutóját adja a folyók városa.