A pillanat, amikor az ellenzék ismét elfelejtett "lejönni" vidékre

Bazsó Bálint 2020-07-18 18:35:00
Pedig alkalom és lehetőség is lett volna rá.
"Ezek kegyelemdöfést jelentenek a vidéki embereknek, és meg kell mondjam, hogy kegyelemdöfést jelentenek a magyar gazdaságnak"
Ez a mondat 11 éve hangzott el, az akkor még ellenzéki képviselő, Fónagy János szájából. A politikus és a Fidesz a szocialista-szabaddemokrata vonalbezárásokat kritizálva - teljes joggal - következetesen vidékpusztításnak minősítették azt, ráadásul sikerült  a 2010-es kormányváltásig napirenden is tartaniuk a témát, megalapozva ezzel a földindulásszerű győzelmet Szentgotthárdtól Záhonyig.
 
Hogy aztán ne történjen semmi.
 
Néhány bezárt vonal újranyitásán kívül a Fidesz semmit nem tett azért, hogy a vidéki közösségi közlekedés nagyobb kihasználtsággal működjön: látszat menetrenddel, a források és a fejlesztési források elvonásával ugyanis egy fillérrel többet nem költött a vidéki közösségi közlekedésre, mint ami a minimális működéshez szükséges. 
 
Katasztrofális pályaállapotok, 40 éves kohószökevények, és persze a mutatóban meghagyott napi egy-két vonat. Nem kell hozzá minisztériumi tanácsadónak lenni, hogy tudjuk, ez bizony csak arra elég, hogy egy parlamenti viszontválaszban – két kiadós elmúltnyolcévezés után – elmondhassa az épp aktuális, közlekedéspolitikáért felelős beszélő fej, hogy számszerűleg hány mellékvonalat indítottak újra.
 
 
Az elmúlt években aztán időről időre ismét előkerült a vonalbezárások ötlete, ráadásul több szakmai szervezet szerint ugyanabból a körből, akik a 2010-es kormányváltás után is tűzközelben maradhattak.
 
Így történhetett, hogy az épp kivezetésre kerülő járványügyi intézkedésekre hivatkozva az Információs és Technológiai Minisztérium háttérszervezete, a Közlekedéstudományi Intézet néhány munkatársa járatriktításos tervét Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár sietve jóváhagyta. 
 
Az eredmény mára közismert: kétszer-háromszor hosszabb pótlóbuszozások, lekéső csatlakozások, vagy éppen napi egyetlen, késő éjjel, vagy kora hajnalban induló vonat jelentette volna a "kínálatot". 

A MÁV új menetrendjével ezentúl három átszállás kell majd, hogy Szombathelyről eljussunk Pécsre

A tegnap este jelent meg a MÁV-Start június 6-tól érvényes menetrendje, ami miatt már most nem egy szervezet emelte fel a hangját, az utasok pedig zúgolódnak, ami nem csoda. A Magyar Közlekedési Klub szerint az új menetrend a legsúlyosabb botrány kategóriájába tartozik, mely „totálisan tönkreveri egész térségek közösségi közlekedését", a Közlekedő Tömeg pedig közlekedéspolitikáért felelős államtitkár lemondását követeli.

A megszült, menetrendnek nehezen nevezhető, sokkal inkább tudatos rombolást végül nemcsak a sajtó kezdte el darabokra szedni, hanem a vidéki, érintett településvezetők és országgyűlési képviselők is.
 
Jó esetben. Ugyanis míg több helyen a kormányzati szereplők – köztük V. Németh Zsolt, vagy éppen Balassagyarmat kormánypárti polgármestere – kezdték a Fideszhez képest szokatlan nyíltsággal, ráadásul a nyilvánosság előtt kritizálni a járatritkítást, addig az ellenzék tekintélyes része továbbra is az összefogás unásig ismételt üzenetét próbálta és próbálja azok torkán lenyomni, akik amúgy gyorsabb és olcsóbb közszolgáltatásokat, jobb utakat, elérhető, működő kórházat és persze létező közösségi közlekedést akarnak.
 
Eközben az ellenzék egyik – néhány kiadással korábbi – megmentője, Márki-Zay Péter, a járatriktításban súlyosan érintett Hódmezővásárhely polgármestereként mindössze annyit tudott mondani, hogy "nem áll módjában közbeavatkozni a kormány döntéseivel szemben".
 
Ennél nem is tévedhetett volna nagyobbat.
 
Mint ismert, a minisztérium néhány napja részben meghátrált, így néhány vonalon jó eséllyel visszaáll a járványmenetrend előtti időszakban érvényes közlekedési rend. Persze ne gondolja senki, hogy a minisztériumban, vagy a már megnevezett háttérintézménynél rájöttek volna a tévedésre, esetleg kihajították volna a költséges járatriktításért felelősöket, csupán arról van szó, hogy a kellő lobbierővel bíró térségek elég hangosak voltak ahhoz, hogy nyomást gyakoroljanak a saját képviselőjükre, vagy a minisztérium megfelelő osztályára.

Meghátrál a minisztérium: visszavonhatják a járatriktítások egy részét

A RegionalBahn értesülései szerint visszakozik a szaktárca: több vasútvonalon is visszaáll a „járványmenetrend" előtti időszakban érvényes közlekedési rend. A portál szerint ugyanakkor nem koncepcióváltásról van szó, csupán a helyi érdekek győzelméről, vagyis nem minden vonalat érint a visszaállítás. Mint írják: A MÁV-nál már dolgoznak az új szerelvényfordulók megtervezésén.

Ez azonban csak arra elég, hogy a korábbi, cikkünk elején már említett kamumenetrendet állítják vissza, használható, nota bene versenyképes szolgáltatásra továbbra sincs esély. 
 
Magyarul, a magát előszeretettel vidékpártinak beállító Fidesznek továbbra sincs használható koncepciója a vidéki közösségi közlekedés megújítására, addig pedig biztosan nem is lesz, amíg az ellenzék erre rá nem kényszeríti. 
 
Igaz, ahhoz végre "le kéne jönni" vidékre és nemcsak unásig ismételgetni ezt egymásnak a baráti sajtóban.

Szólj hozzá!

Kőszeg és Körmend együtt pályázik a Kastélyút Programba

Akár 300 ezer euró is érkezhet az Alpokaljára, turisztikai programra.

Palotai Károly emlékoszlopot avattak Győrben 

A focistaként és játékvezetőként is csúcsra ért legendát, emberségéért szerették igazán. 

37 ország 170 sportolóját várják Szombathelyre

Argentínából, Ausztráliából, Új-Zélandról, Bangladesből, Kínából, Kolumbiából, Hongkongból, Indonéziából, Indiából, Jamaicából, Mongóliából, a Dél-afrikai Köztársaságból és Tajvanról is éreznek sportolók.

Négy generációs vendéglátós család volt, most mégis bezárták a szombathelyi Május 1 vendéglőt

Az adó és az adminisztrációs terhek késztették erre őket. Most vendégházként üzemel tovább az épület.

A motorok világítása: hatékonyabb és biztonságosabb megoldások

Valaha gondolkodtál már azon, hogy milyen fontos szerepe van a motorokon alkalmazott világításnak?

Hamis Labubu szállítmányra csaptak le a NAV-osok

A fináncok több mint 43 ezer darab hamis játékfigurát és kiegészítőt találtak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Magyar Péter: Orbán háromszor buktatta le magát Hont András propagandistánál. Mennie kell. Menni fog.

A TISZA szerint nyilvánvalóvá vált, hogy milyen közpénzpazarlás folyik.

Győr lesz a házigazdája az 53. Országos Elsősegélynyújtó Versenynek

Elsősegély élesben a városban, szeptember 20-án. 

Hogyan lehet még energiatakarékosabb az otthonunk?

Napjainkban a fenntarthatóság a legfontosabb szempontok közé tartozik.

A Pelikán Hotel éttermébe költözne a Pannónia 

De a Pannónia Ház sem maradna üresen. Az egyelőre tervek szintjén létező elképzelésről az üzemeltető egyelőre nem nyilatkozott.

5 ezer 550 forintra nőhet az egynapos autópálya matrica 2026-ban

A 10 napos országos matrica 7 ezer forintra dárgulhat.

A DK kedvezményes tojás-és tésztavásárt indít országszerte

20 darab tojás 780 forintba fog kerülni náluk.