A kerékpározás hatékonysága a klímaválság közepette

ugytudjuk.hu 2024-06-12 10:06:44
Miközben küzdünk a hanyatló társadalmi egészség és a Föld leépülésének egymást keresztező válságai ellen, egy vészjósló valóság bontakozik ki a hőmérsékletben, amely hatással van a kerékpáros közlekedésre is. A biciklizés integrált megközelítést valósít meg a környezeti és társadalmi kihívások mérséklésében.

 

A kerékpározás előnyei az éghajlatváltozás szempontjából

Napjainkban az éghajlatváltozással foglalkozó szakértők a kerékpározást olyan megoldásként azonosítják, amely mindenki számára fenntartható világot biztosít jelenleg és a jövőben egyaránt. A szén-dioxid-kibocsátás 2030-ra történő csökkentését a globális felmelegedés 1,5 fokos határával összhangban nem lehet elérni a kerékpározás szisztematikus növelése nélkül. Az a lényeges döntés, hogy biciklire pattanunk, szemben az autóval egy rövid távra, hatással van a levegő- és zajszennyezésre, a közjóra, valamint saját testi és lelki egészségünkre.

A kerékpározás kulcsfontosságú megoldás az éghajlatváltozásra

Kutatások szerint egy szabványos jármű körülbelül öt tonna szén-dioxidot bocsát ki évente. Ha naponta csak egyszer választunk kerékpárt autó helyett, egy átlagember közlekedéssel összefüggő szén-dioxid-kibocsátását 67%-kal csökkenti A kerékpározás szénlábnyoma akár 30-szor alacsonyabb, mint egy fosszilis tüzelésű autóé. Meglepő módon a kerékpározás szénlábnyoma kisebb, mint a gyaloglás vagy a tömegközlekedés. A tanulmányok azt mutatják, hogy a kerékpározás jelentősége a városok nettó nulla károsanyag-kibocsátás elérésében tízszer nagyobb lehet, mint az elektromos autóké. Ezenkívül az autók által keltett zaj hozzájárul a zajszennyezéshez. Ennek negatív környezeti hatásai vannak, megzavarják az ökoszisztémákat, és egészségügyi problémákhoz vezetnek.

Jó egy közösséghez tartozni

Közösségi szempontból a kerékpározás a vezetés helyett a részvételen alapuló tevékenységekhez, a segítőkészséghez és a szolidaritáshoz kapcsolódik, így pozitívan befolyásolja a közjó felé való orientációt. Az autók csökkentik az egyén közvetlen érintkezését környezetükkel. A kerékpározás erősebb érzelmi kötelékhez vezet a társadalmon belül. Magyarországon számos ilyen kezdeményezéssel találkozhatunk: kerékpáros klubok eseményei, „tekerd körbe a Balatont”-program vagy az éves kerékpáros felvonulás.

Kerékpározás és jó közérzet

Az egyén szempontjából a kerékpározás nemcsak az agyi funkciókat, például a memóriát és a kreatív gondolkodást javítja, hanem jelentősen hozzájárul a szív- és érrendszer egészségéhez is. A kerékpározás szív- és érrendszeri előnyei közé tartozik a szív egészségének javulása, a fokozott vérkeringés és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentése. Ezenkívül a biciklizés során felszabaduló endorfin természetes hangulatjavítóként működik, tovább hangsúlyozva a mentális egészségre gyakorolt pozitív hatását. A stresszhormonok, például az adrenalin és a kortizol csökkentése révén a relaxáció elősegítése mellett hozzájárul a jobb alvásminőséghez is. Lényegében a kerékpározás a fizikai erőnlétet a mentális egészség javításával kombinálja.

A kerékpárutak előnyei sokrétűek és számos pozitív hatással vannak mind az egyénekre, mind a társadalom egészére. Az egészségügyi és közösségépítő hatásokról már szó volt, nézzük a gazdasági előnyöket:

Költséghatékonyság: a kerékpározás olcsóbb, mint az autóval való közlekedés, mivel nincs szükség üzemanyagra, parkolási díjakra és jelentősen alacsonyabbak a karbantartási költségek.

Turizmus: a jól kiépített hazai kerékpárutak vonzóvá tehetik a várost a turisták számára, ami növeli a helyi gazdaság bevételeit.

A különálló kerékpárutak növelik a biciklizés biztonságát, mivel elválasztják a kerékpárosokat az autós forgalomtól. A kerékpárutak segítenek a forgalmi dugók enyhítésében, mivel többen választjuk a biciklizést az autózás helyett. 

A városi forgalomban a kerékpár sok esetben gyorsabb lehet, mint az autó, különösen a budapesti csúcsidőben.

Szponzorált tartalmat olvastál!

Szólj hozzá!

Bejegyezték a Haladás 1919 Labdarúgó Kft.-t

Egyelőre még 100%-ban a szombathelyi önkormányzat a tulajdonos.

Két győri és egy szombathelyi gimnázium a középiskolák TOP 20-as csapatában

A Kazinczy Ferenc Gimnázium, a Révai Miklós Gimnázium, és szombathelyi az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium volt eminens. 

Kósa Roland lett Győr alpolgármestere

Konszenzussal választották meg.

Lemondott mandátumáról Jenei Ferenc

A győri önkormányzati képviselő mandátumát Rosinger Tímea veszi fel.

Mit kell tudni a chili paprika aromáról?

A chili kapcsán nincs ember a Földön, aki ne a tüzes csípősségre asszociálna.

Az Audi vezetése Győr új polgármesterénél járt

A mai találkozó megerősítette a feleket abban, hogy erős a partnerség a város és a vállalat között.

Marad az előterjesztések 5 napos közzétételi ideje Sárváron

Kondora polgármester visszavonta az szmsz ezen módosítását.

Többszöri próbálkozás után kapták el a győri kábítószerneppert a rendőrök

Rendszeresen vezetett jogsi nélkül kábítószer hatása alatt.

Illegális fegyvertartóra csaptak le Sárváron

Puskát és 100 darab lőszert találtak.

Frontális karambol történt a 82-esen, Győrújbarátnál

A baleset miatt teljesen lezárták az érintett útszakaszt.

DK: A győri megyei közgyűlés járjon el a sugárterápiás gépek javításának érdekében!

Ha arra volt pénz, hogy a megyei önkormányzat 100 millió forintért bérelje a győri Csónakházat, amelynek a fenntartása azóta is milliókat emészt fel, akkor a sugárterápiás gépekre is legyen! - véli a párt.

Újranyit az oladi posta Szombathelyen

Február, március környékén kezdheti meg működését. Nem a Posta fogja üzemeltetni.

Megint nincs fizetés a Haladás VSE-ben

Hova lesz az évi 250 millió forintos minisztériumi támogatás?