A kerékpározás hatékonysága a klímaválság közepette

ugytudjuk.hu 2024-06-12 10:06:44
Miközben küzdünk a hanyatló társadalmi egészség és a Föld leépülésének egymást keresztező válságai ellen, egy vészjósló valóság bontakozik ki a hőmérsékletben, amely hatással van a kerékpáros közlekedésre is. A biciklizés integrált megközelítést valósít meg a környezeti és társadalmi kihívások mérséklésében.

 

A kerékpározás előnyei az éghajlatváltozás szempontjából

Napjainkban az éghajlatváltozással foglalkozó szakértők a kerékpározást olyan megoldásként azonosítják, amely mindenki számára fenntartható világot biztosít jelenleg és a jövőben egyaránt. A szén-dioxid-kibocsátás 2030-ra történő csökkentését a globális felmelegedés 1,5 fokos határával összhangban nem lehet elérni a kerékpározás szisztematikus növelése nélkül. Az a lényeges döntés, hogy biciklire pattanunk, szemben az autóval egy rövid távra, hatással van a levegő- és zajszennyezésre, a közjóra, valamint saját testi és lelki egészségünkre.

A kerékpározás kulcsfontosságú megoldás az éghajlatváltozásra

Kutatások szerint egy szabványos jármű körülbelül öt tonna szén-dioxidot bocsát ki évente. Ha naponta csak egyszer választunk kerékpárt autó helyett, egy átlagember közlekedéssel összefüggő szén-dioxid-kibocsátását 67%-kal csökkenti A kerékpározás szénlábnyoma akár 30-szor alacsonyabb, mint egy fosszilis tüzelésű autóé. Meglepő módon a kerékpározás szénlábnyoma kisebb, mint a gyaloglás vagy a tömegközlekedés. A tanulmányok azt mutatják, hogy a kerékpározás jelentősége a városok nettó nulla károsanyag-kibocsátás elérésében tízszer nagyobb lehet, mint az elektromos autóké. Ezenkívül az autók által keltett zaj hozzájárul a zajszennyezéshez. Ennek negatív környezeti hatásai vannak, megzavarják az ökoszisztémákat, és egészségügyi problémákhoz vezetnek.

Jó egy közösséghez tartozni

Közösségi szempontból a kerékpározás a vezetés helyett a részvételen alapuló tevékenységekhez, a segítőkészséghez és a szolidaritáshoz kapcsolódik, így pozitívan befolyásolja a közjó felé való orientációt. Az autók csökkentik az egyén közvetlen érintkezését környezetükkel. A kerékpározás erősebb érzelmi kötelékhez vezet a társadalmon belül. Magyarországon számos ilyen kezdeményezéssel találkozhatunk: kerékpáros klubok eseményei, „tekerd körbe a Balatont”-program vagy az éves kerékpáros felvonulás.

Kerékpározás és jó közérzet

Az egyén szempontjából a kerékpározás nemcsak az agyi funkciókat, például a memóriát és a kreatív gondolkodást javítja, hanem jelentősen hozzájárul a szív- és érrendszer egészségéhez is. A kerékpározás szív- és érrendszeri előnyei közé tartozik a szív egészségének javulása, a fokozott vérkeringés és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentése. Ezenkívül a biciklizés során felszabaduló endorfin természetes hangulatjavítóként működik, tovább hangsúlyozva a mentális egészségre gyakorolt pozitív hatását. A stresszhormonok, például az adrenalin és a kortizol csökkentése révén a relaxáció elősegítése mellett hozzájárul a jobb alvásminőséghez is. Lényegében a kerékpározás a fizikai erőnlétet a mentális egészség javításával kombinálja.

A kerékpárutak előnyei sokrétűek és számos pozitív hatással vannak mind az egyénekre, mind a társadalom egészére. Az egészségügyi és közösségépítő hatásokról már szó volt, nézzük a gazdasági előnyöket:

Költséghatékonyság: a kerékpározás olcsóbb, mint az autóval való közlekedés, mivel nincs szükség üzemanyagra, parkolási díjakra és jelentősen alacsonyabbak a karbantartási költségek.

Turizmus: a jól kiépített hazai kerékpárutak vonzóvá tehetik a várost a turisták számára, ami növeli a helyi gazdaság bevételeit.

A különálló kerékpárutak növelik a biciklizés biztonságát, mivel elválasztják a kerékpárosokat az autós forgalomtól. A kerékpárutak segítenek a forgalmi dugók enyhítésében, mivel többen választjuk a biciklizést az autózás helyett. 

A városi forgalomban a kerékpár sok esetben gyorsabb lehet, mint az autó, különösen a budapesti csúcsidőben.

Szponzorált tartalmat olvastál!

Szólj hozzá!

A szövetség megerősítette, nem épül kézilabdacsarnok Szombathely

Állami pénzből egészen biztosan 2026-ban sem fog. 

„A szeretet nem fáj” – Borsi Róbert a nők elleni erőszakról posztolt

Vannak alkalmak amikor a képviselő minden szavával egyet lehet érteni. 

Újabb öreg harcost küld nyugdíjba Orbán - Vigh László helyett Szilasi Gábort indítja a Fidesz Zalaegerszegen

Vigh 3 cikluson keresztül volt a Zala 01-es választókerület parlamenti képviselője.

Jogtalanul végzett ügyvédi tevékenységet egy nő Győrben

Ruhaneműk értékesítésével csalást is elkövetett.

Légimentő-bázist hoznak létre Nyugat-Magyarországon

A Parlament Népjóléti Bizottsága egyhangúlag szavazta meg.

Az MNB megszüntette a Magyar Péter ellen indított eljárásokat

Újabb fideszes hazugság dőlt meg: a Tisza elnöke sem bennfentes kereskedelmet, sem piacbefolyásolást nem követett el. 

Matthias Zollner az Egis Körmend régi/új vezetőedzője

Kocsis Tamás és Érsek Marcell segítik Zollner munkáját.

Kamionja ajtajával mattolta a kerékpárost a külföldi sofőr Győrben

A figyelmetlen mozdulat során a sértett nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. 

Mosonmagyaróváron Kapolka Judit és Porpáczy Krisztina folytathatja a Tisza előválasztás következő fordulójában

Molnár Ferenc ugyan nem jutott tovább, de a szerepvállalásáért jár a köszönet. 

Hallerné Nagy Anikó és Szabó Éva léphet tovább a Tisza előválasztás második, soproni körébe

Varga Szabolcs Gábor részvételét is köszöni a közösség, munkájára továbbra is számítanak. 

Németh Martin és Strompová Viktória jutott tovább a Tisza Vas02-es választókerületi előválasztásán

A második fordulóban már mindenki szavazhat, aki ebben a kerületben lakik.