Mintha egy sikersorozat újabb és újabb része jönne ki, úgy csüngünk a bejelentett, majd visszavont, majd újból bejelentett vasi útfejlesztési projektek egy-egy újabb epizódján.
Ahogy arról korábban írtunk, levelet küldtünk az Építési és Közlekedési Minisztériumnak, mivel a tavaly októberben zárult, a Kőszeg-Szombathely, a Körmend-Szombathely és a szombathelyi északkeleti elkerülő tervezésére kiírt közbeszerzésnek eddig nem született eredménye.
Akkor a minisztérium azt válaszolta, hogy a tervezési közbeszerzési eljárásra beérkezett ajánlatok bírálata folyamatban van. Ágh Péter államtitkárral a témában interjút közölt a "Kőszeg és Vidéke" című havilap, amelyre Önök is hivatkoznak. Ebben államtitkár úr jelezte, hogy az eljárás 2024. első felében zárulhat, a forrás rendelkezésre áll. Sikeres és eredményes tervezői közbeszerzés esetén a tényleges tervezés 2024-ben megkezdődhet és 18 hónapos tervezési átfutási idővel kell számolni. Az M86 Körmend - Szombathely-Zanat esetében ugyanúgy a bírálati szakasz zajlik.
De nem csak minket izgat a projekt további kifutása. Ungár Péter, az LMP parlamenti képviselője írásbeli kérdésben érdeklődött a projekt jelenlegi állapota után.
Válaszában Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára azt írta, hogy
"a 2023 október végi bontást követően a kiválasztott Ajánlattevők felhívásra kerültek a kizáró okok és alkalmassági követelmények tekintetében szükséges, az ajánlati felhívásban előírt igazolások benyújtására. Ezen igazolások ajánlattevők általi benyújtására 2024 január 25-én került sor, melyek bírálata folyamatban van.
Biztosíthatom, hogy az egyes eljárási cselekmények a közbeszerzésekről szóló 2015 évi. CXLIII rendelkezéseinek megfelelően, a lehető legrövidebb határidőn belül zajlottak és zajlanak jelenleg is. A tényleges tervezés 2024 I. félévében kezdődhet meg és arra 18 hónap áll rendelkezésre.
A projekt vonatkozásában további lépések a tervezés lezárultával történhetnek meg" - zárt így Ágh.
Az útépítési projektet régóta nyomonkövetjük. Egy tavaly augusztusi interjúban beszélt arról Ágh Péter, hogy
“(...) 2017 őszén adta ki az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a „Szombathely és Kőszeg közötti országos közúti kapcsolat fejlesztés előkészítési feladatainak elrendelése” tárgyú dokumentumát a NIF Zrt. felé.”
Vagyis több mint 6 éve folyik már az előkészítése az építkezésnek, ám eddig egy kapavágás sem történt.
A képviselő által elmondottak alapján, mi úgy számoltunk, hogy optimális esetben 2031-ben gurulhatnak az első autók az új autóúton. Kérdés, hogy az építésre kalkulált 140 milliárd forinthoz képest mennyivel lesz drágább akkor már a megvalósítás.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |