Az alábbi egy - elfogult - véleménycikk, amelynek szerzője a szombathelyi belváros lakosa, egyben a Szombathelyi Belvárosért Egyesület elnöke.
Talán idejét sem tudom, mikor hozott utoljára olyan döntést a belvárossal kapcsolatban a szombathelyi városvezetés, ami megosztotta az emberek. Nyilván, ha a parkolásról van szó, akkor könnyű megkavarni az állóvizet, hiszen mindannyian közlekedünk, mindannyian járunk autóval és, ha már úgy alakult, hogy a közterületet manapság leginkább autóink parkoltatására használjuk, akkor egyértelmű, hogy a parkolási rend szabályozása folyamatosan darázsfészket produkál.
A héten arról döntött a szombathelyi közgyűlés, hogy 2024 január 1-től nem egy, hanem két lakossági bérletet válthatnak ki a fizetőparkoló övezetben lakó szombathelyiek. Ez azt jelenti, hogy évente 5000 forintért - tehát nem ingyenesen - válthat ki bérletet az érintett, eztán két autóra háztartásonként.
Fontos hangsúlyozni, ez csupán a lakóhely közvetlen közelében jogosítja parkolásra a lakost, a város többi pontján éppen ugyanúgy kell fizetnie az óradíjat, mint mindenki másnak.
De hogyan is volt ez korábban?
Hát úgy, hogy a második autóra az érintettek megvásárolták a teljes árú parkolóbérletet. Vagyis, ha valaki a piros zónában lakik, akkor eddig havonta 14 ezer 300 forintot kellett fizetnia. A legolcsóbb zónában is 5200 forintot fizetett ki a parkolóbérlet vásárló azért, hogy parkolhasson. Előbbi esetben 171 ezer 600 forintot, a második esetben 62 ezer 400 forintot fizetett ki évente az autótulajdonos.
Erre persze könnyen lehet mondani, hogy miért nem parkol a lakos a fizető zónán kívül. Hol?
Azok, akik a belváros kellős közepén laknak csak igen komoly távolság legyaloglása után tudják olyan parkolóban lerakni az autót, ami ingyenes. Esetleg bérletet vásárolt valamelyik sorompós SZOVA parkolóba, ide legutóbb az egy évre megvásárol és ezért némi kedvezménnyel adott bérlet egy éve 80 ezer forint volt.
Egyenlők és egyenlőtlenségek
Azt kár lenne vitatni, hogy az autóhasználat ma már mindenkié. Ebből kifolyólag a parkolók használata is mindenkit érint. A szombathelyi lakótelepeken a parkolók bővítését nem tudják olyan ütemben folytatni, ahogy a telep autószáma nő. Vagyis az önkormányzat folyamatosan több tízmillió forintnyi közpénzt költ arra, hogy a telepen élőknek ingyenes parkolókat alakítsanak ki, amit a tulajdonolt autók számára tekintet nélkül használhatnak. Vagyis, ha egy családban 3-4-5 autó van, akkor is ott parkolhatnak a lakás közvetlen közelében. (Nem hiába van törekvés arra, hogy egy lakótelepi lakáshoz maximom 2 autó parkolhasson a telepen.)
Ezzel szemben a fizetőparkoló övezetben élők a fent már írtak alapján, a változtatás előtt súlyos pénzeket fizettek azért, hogy hasonló módon használják a város közterületét.
Nincs elég parkolóhely a belvárosban
Általában ezt hangoztatja mindenki, ami egyébként egyáltalán nem igaz. A Király és Kőszegi utcai parkolólemez 120 férőhelyes parkoló. Itt perc alapon számolják el a parkolást, mégis alig van alkalom, hogy napközben ki kellene rakni rá a megtelt táblát. A belvárosi parkolás óránkénti 600 forintra való emelésével láthatóan kevesebb autó parkol a belváros centrumában. Hely tehát van bőven, maximum a sofőr nem a célpontja közvetlen közelében tudja letenni az autót.
Szombatonként az ingyenes parkoláskor valóban káosz uralkodik. A koronavírus intézkedések sorában bevezetett ingyenes parkolás megmutatta, hogy szabályozás nélkül a belváros parkolása - mondjuk divatos szóval - elesik.
De persze az is a dolgok velejárója, hogy egy-egy Fő téri program idején - most például az adventi vásár színpadi produkcióikor - a környék megtelik autókkal és valóban nehéz parkolót találni. Ez ne tévesszen meg senkit, egy szürke hétköznap bőven lehet válogatni a helyek között.
Szombathely volt az utolsó bástya
Két évvel ezelőtt csináltunk egy körképet a Nyugat-Dunántúl nagyvárosaiban kialakított a fizetőparkolási rendekkel kapcsolatban:
Győr - A lakosok a második autóra a díjzóna havi árának feléért vásárolhatnak bérletet. Az első, autóra 25 ezer forint a bérlet. Ha a legdrágább zónabérlet (300 ezer forint/év) felével számolunk, vagyis 150 ezer forinttal, akkor egy évre 175 ezer forintba kerül egy családnak a fizetőparkolás.
Sopron - Az első bérlet 4265 forintba kerül egy évre, a másodikért 8535 forintot kell fizetni. Vagyis összesen 12 ezer 800 forintba fáj egy családnak az éves parkolása.
Zalaegerszeg - Az első lakossági bérletet ára jelenleg 3500 forint egy évre, a második autóra 11 ezer forintért lehet bérletet venni. Összesen tehát 14 ezer 500 forintba kerül az éves parkolás.
Veszprém - Az első és a második lakossági bérlet is 12 ezer forintba kerül egy évre. Vagyis egy családnak 24 ezer fortinba kerül egy éves parkolása.
Székesfehérvár - Nem sokat variáltak Fehérváron a lakossági fizető parkolással az első és a második kedvezményes lakossági bérlet is 5000 forintba kerül. Egy évre tehát 10 ezer forintba kerül a parkolás egy háztartásra levetítve.
Régi adósság, politikai tőke
2010 és 2019 között a Fidesz-KDNP vezette Szombathelyt, a fizetőparkolók legnagyobb számát magába foglaló belvárosi körzetnek ez idő alatt végig fideszes önkormányzati képviselője volt. Takátsné Tenki Mária mégis csak most, a jövő évi választás közeledtével, állt elő a javaslattal, aminek egyébként egy jóval enyhébb változatát 2016-ban sem ő, sem pedig a fideszes városvezetés nem támogatta. Akkor Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely) a fizetőparkolókkal szintén érintett Joskar-Ola városrész képviselője azt javasolta, hogy a második autóra 50%-os kedvezményt kaphassanak a lakók.
Finoman szólva is furcsa, hogy a még az ebben ciklusban is sokáig a témában csendben maradó politikus, most éppen saját sikereként értékeli a vele egyébként nem azonos színezetű városvezetés intézkedését.
Összességében véleményem szerint a szombathelyi városvezetés régi adóssága volt a lakásonkénti két bérlet biztosítása. Az itt lakóknak éppen annyira szüksége van két autóra, mint a város többi pontján élőknek, amiatt pedig nem lehet őket sarcolni, hogy fizetőparkoló mellett van az ingatlanuk.