Elbukott a Facebook félretájékoztatás-szűrője a Global Witness tesztjén, amelyben a civil szervezet tíz politikai hirdetést adott fel a közösségi oldalon az október 2-án várható brazil választásokkal kapcsolatban, írja a HWSW szakportál.
A cikk szerint a szervezet portugál nyelven írt hirdetései közül öt hamis információkat tartalmazott a választásról (időpontjáról, helyéről, módjáról), öt pedig a választási folyamat delegitimizálására irányult. A Facebook első körben a tízből egy hirdetést utasított vissza a szabályzatra hivatkozva, de végül hat nappal később azt is elfogadta, anélkül, hogy a szervezet bármilyen módon fellebbezett volna.
Azt írják, hogy a tesztben szereplő hirdetések mindegyike valamilyen módon direkt sértette a Facebook „Szavazásba vagy népszámlálásba való beavatkozás” szabályait, hiszen eleve nem hitelesített fiók adta fel a hirdetéseket – pedig elméletileg a választási témájú reklámokkal kapcsolatban alapvető feltétel a személyazonosság megerősítése adott folyamat szerint.
De még csak nem is Brazíliából, hanem Londonból és Nairobiból adták fel a hirdetéseket, sőt, a bejegyzésben nem kellett megnevezni a finanszírozót sem, ami egyébként szintén a politikai hirdetések alapkövetelménye lenne.
A cikk szerint a Facebook anyacégének, a Metának a szóvivője a problémák bemutatását követően úgy nyilatkozott, hogy a vállalat elkötelezett a választások integritásának védelme mellett Brazíliában és szerte a világon. A cég saját elmondása szerint alaposan felkészült a brazil választásokra, a bejegyzések címkézésre új megoldást vezettek be, és a potenciálisan káros tartalmak felülvizsgálatra küldhetők a Legfelsőbb Választási Bíróság számára.
Korábban a Global Witness hasonló tesztet végzett Mianmarral, Etiópiával és Kenyával kapcsolatban a közösségi oldalon, ott azonban szintén a jelenlegivel megegyező eredményekre jutott.
Címlapkép: Pixabay