1999-ben debütált a Harmadik műszak (Third Watch) című amerikai sorozat. Pillanatok alatt tízmilliókat szegezett a képernyők elé. A (tömeges) internetes forradalom hajnalán vagyunk, már ott a kezekben az összecsukható mobil, de a mentőben URH-s telefon szolgál.
De mégsem az izgalmas sztorik tették naggyá a műszakot, hanem a történelem.
John Wells és Edward Allen Bernero gondolt egy nagyot: mi lenne, ha közös filmet forgatnának a New York-i mentők, rendőrök és tűzoltók hétköznapjairól? De úgy, hogy az ne szépítse meg a valóságot és hagyja kifejlődni a negatív karaktereket is.
Az ötletet vette és a vállalkozásba betársult az egyik országos tévécsatorna, majd el is elkezdték a forgatást az „55-ös körzetben", a Brooklyn-i híd közelében.
Wells és Bernero belecsapott a lecsóba: alig telik el 20 perc az első epizódból és már égő házakat, közlekedési balesetben szörnyethalt embereket, valamit bűnözőket üldöző rendőröket, infúziót cipelő, vérrel fröcskölt mentőket látunk a képernyőn. Még ma is sokkoló.
Lett is nagy paláver, néhány vallási szekta követelte a letiltást, de a média is inkább a kifogásokat kereste. A valóban naturalisztikus jelenetek addig sorozatokban nem dívtak, ezért tabu törésnek számított a produkció (pár év és jön a Totál szívás, azaz a Breaking Bad, amely aztán mindent felülír).
De mit lehet tenni, ha a valóság ilyen? Vagy még ilyenebb. A Harmadik műszakban embereket lőnek le, lopnak és csalnak, s néha rendőrökről is kiderül, hogy korrumpálhatók.
A mentők nem egyszer csaknem az életüket adják az ismeretlen sérültért. „Néha volt olyan, hogy megköszönték az életmentést, de olyan is, hogy még a kocsiban lehánytak" hangzik el.
Igaz is: mit tart a társadalom azokról, akik a szerzett, vagy véletlen bajait gondozzák éjjel és nappal, három műszakban?
A 6 évadot és 132 epizódot megélt sorozat persze kitermelte hőseit. Sok néző elhitte, hogy amit a képernyőn lát, az maga a valóság. Így fordulhatott elő, hogy a John Sullivan őrmestert alakító színész-rendezőt, Skipp Sudduth-ot az év rendőrnek akarták választani és az ötletet még a Városháza is támogatta...
Hasonlóan járt a mentők vezetőjét alakító színész, Monte Parker (Doki) is, akitől ezrek kértek orvosi tanácsot. Igaz, ez más sorozatok esetében is előfordult, hogy csak a brazil sorozat hősnő, Isaura javára indított magyarországi gyűjtést említsük.
Aztán történt valami, ami szó szerint történelmi helyzetbe hozta a sorozatot.
Repülők csapódtak a New York-i ikertornyokba 2001. szeptember 11-én. Csaknem napra pontosan a sorozat elindulásnak 2. évfordulóján. És ha ott valakire szükség volt, az a rendőr-mentő-tűzoltó hármas. Ami ennek a produkciónak a lényege volt.
A ziccert nem lehetett kihagyni és nem is hagyták ki.
Nem Amerikában lennénk, ha nem az történt volna, ami. A soron lévő sztorikat levették a forgatásról, majd átütemezték. Három folytatást a tragédiának szenteltek: A hősök emlékei, Szeptember 10 és A tragédia után címmel.
Eladdig példátlan módon az egyik epizód „kibeszélt" a képernyőről.
Mivel nem a színészek, hanem a terrortámadás után segédkező, azt átélt és elszenvedett rendvédelmisek és mentők emlékeztek a történtekre. A sorozat-televíziózás történetében elsőként szakította meg a fikciós folyamot egy valós dokumentumfilm.
Ezért számít különlegesnek máig a tévés szakmában a Harmadik műszak.
A sorozat 2005-ben ért véget, a Totál káosz című epizóddal. Kissé érthetetlen módon, mivel még bőven volt a cselekményben tartalék és a nézők sem fogytak el. Az utolsó epizódok egyfajta „váratlan sietségre" utalnak, de addigra már kitermelődtek a sorozatsztárok.
Carlos Nieto mentő (Anthony Ruivivar), Boscorelli őrmester, a legproblémásabb, de legelszántabb zsaru (Jason Wiles). Vagy Faith Yokas rendőrnő, későbbi nyomozó (Molly Price) és Ty Davis (Coby Bell). Valamint a mexikói Maritza Cruz (Tia Texada) hadnagy, aki aztán a sorozat hősévé lép elő.
A sorozat megkapta az Emmy és ASCAP-díjakat, a televíziózás legrangosabb kitüntetéseit. Itthon nincs széles rajongói tábora, mert eltérően a Derrick, Colombo, Dallas, vagy a Rex felügyelő sorozatoktól csak egy adó jogosult sugározni, az RTL Klub. Ott viszont máig nagyon megy.
Érdekesség, hogy az internet tömeges elterjedésének hajnalán kezdték el forgatni, s mire befejezték, már megszokott volt a laptop is. Így a filmben meglepő és néha mulatságos nyomon követni a szereplők „tanulását" az új technológia mentén.
A műszakban remekelt a magyar szinkronstáb is. Az azóta ellehetetlenült, részint szétvert szakma egyik utolsó nagy fellobbanása volt ez. Még szójátékokra is futotta (kicsi Fész, mitől félsz? – kérdi Bosco társától, Faith Yokas-tól, kihasználva a fész nyelvi játékot).
A Harmadik műszak legfontosabb magyar hangjai Jakab Csaba, Takátsy Péter, Bozsó Péter, Csere Ágnes, Viczián Ottó, Koncz István/Koroknay Géza, Kisfalvy Krisztina, Lux Ádám és Balogh Anikó voltak.