Hosszú évek óta hátráltatja a felújítást, hogy Szombathely egyik városrészén, Zanaton néhány utca anno magántulajdonként lett megépítve. Egészen pontosan az Áfonya, az Eper, a Fenyő és a Korpás utcáról van szó, amiknek a fő gondja, hogy az úttest eleve alap nélkül, és nem az önkormányzat által előírt műszaki előírások szerint lettek megépítve, egy nem hivatalos építőközösség által.
Mindez már 20 éve történt, emiatt az ügy jogilag már el is évült, így itt az idő a megoldást megkeresni.
Az utcák külön-külön helyrajzi számon, a 2001. előtti földtulajdonosok tulajdonában vannak. Ez most 56 főt jelent. Azonban a jelenlegi tulajdonosoknak nem érdeke az utak rendbetétele, közülük a tulajdoni lapok alapján senki nem is lakik a környéken; az utak tulajdonjogáról le is mondanának, ellenszolgáltatás nélkül. Sőt, több alkalommal is lemondott már erről a tulajdonosok egy része, de a jogi helyzet az eltelt idő miatt mondjuk úgy, hogy szürke zóna.
Korábban évente kétszer történt az utcákban kátyúzás a lakók szervezésében, és néha a város is segített nekik. Utóbbi pár évben Putz Attila (Éljen Szombathely) önkormányzati képviselő lobbizza ki az utcák javítását; ez azonban szélmalomharc, rendes felújításra van szükség.
A szombathelyi önkormányzat azonban nem újíthatja fel a magántulajdonban lévő utcákat, de mivel azok nem felelnek meg az előírásoknak, így át sem veheti őket.
Nemrég olyan megoldási javaslat született, miszerint az utcákat használó lakók saját pénzből felújítják azokat, amihez egy Polgári Jogi Társaságot hoztak létre az önkormányzati képviselő segítségével. Utóbbi ahhoz kellett, hogy a felújításhoz részben hozzá tudjon járulni a város önkormányzata is.
A deal úgy szólt, hogy a város kifizeti a lakók költségének a felét a Társaságnak, majd az így felújított, és a műszaki paramétereknek megfelelő utat már át tudják venni, jogilag is már rendben lesz a folyamat. A négy utca felújítása 50-70 millió forintba kerülne.
Később, de még az áprilisi választások előtt azonban bekavart Hende Csaba (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője. Ő azt ígérte egy lakossági fórumon, hogy állami pénzből ki fogja fizetni a lakók fennálló részét a beruházásban, azaz így végül félig állami, félig városi pénzből újulhatna meg a négy utca. Meg is tapsolták a fórum résztvevői.
A csavar ott van a dologban, hogy Hende a pénzt közben a volt városi strand területének visszavételére belengetett állami támogatással együtt képzelte el megszerezni. Csakhogy ez utóbbi egyre inkább egy politikai csapdának tűnik, hiszen egyre több (és kétséges jogi hátterű) feltételhez kötött az utólagos kifizetésre módosított összeg. Ráadásul információink szerint a választások óta a zanati utcák kapcsán a Társaság nem is éri el az országgyűlési képviselőt.
A finanszírozással kapcsolatban mi is elküldtük saját kérdéseinket Hende Csabának, ám választ nem kaptunk.
Ezzel szemben úgy tűnik, legalább a szombathelyi önkormányzat valóban azon dolgozik, hogy elinduljon a felújítás.
Fentiek alapján a burkolat felújítás finanszírozása két részből tevődik össze (kormányzati támogatás és önkormányzati támogatás). Az önkormányzati rész kifizetésére a lakók által létrehozott polgárjogi társaság és az Önkormányzat között megkötendő támogatási szerződés aláírását követően kerülhet sor
– írja válaszában az önkormányzat.
A városi kasszában már el is van különítve az utcákra szánt összeg.
De arról, hogy az állami pénzzel mi van, semmit sem lehet tudni.
Előzőekkel szemben a kormányzati támogatás biztosítására – Önkormányzatunk tudomása szerint – eddig nem került sor. [...] Önkormányzatunk változatlanul kiáll a korábban tett ígérete mellett, azaz a magánutak felújításának felét átvállalja. Bízunk benne, hogy Hende Csaba is teljesíteni fogja a zanati lakosoknak még februárban tett ígéretét, miszerint a magánutak felújítási költségeihez központi forrást biztosít a kormánytól.
– folytatta levelét az önkormányzat, ami egy szomorú bizonyíték arra, mennyire gondolja komolyan Hende Csaba a támogatást, ha erről a kampányígéreten túl már nemigen egyeztet senkivel sem.
Közben pedig telik az idő, és az építőanyagárak emelkedésével mindenkinek az lenne a legjobb, hogy minél hamarabb megkezdődjön az utcák felújítása.